Gå til innhold

Provoserende artikkel!

Anbefalte innlegg

Ble sikkerlig provosert av å lese DENNE artikkelen i dagbladet. Er det virkelig mulig? "vil ikke blande seg inn i naturens gang" Hva er det vi gjør så fort en hval strander eller en ørn blir funnet med brukket vinge? Vi hjelper de så klart! Er ikke det å blande seg med naturens gang da? Eller gjør ikke normenn sånne ting? Er det bare jeg som er litt for påvirket av tv og animalplanet? Ble ihvertfall ganske forbannet nå......... :wallbash::realmad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at de drar hval vekk fra stranda er at et hvalkadaver er illeluktende og kan føre til spredning av sykdom. Men jeg er enig i at naturen skal gå sin gang. Naturen er grusom... Dette blir det samme som om naturfotografene skal redde løveungene når det kommer en ny hann-løve som skal drepe de. Det er nok den første gangen en isbjørn blir strandet på ei øy. At de tre isbjørnene dør betyr ikke at hele arten dør ut med det første... Kanskje de er heldige og overlever. Hvem vet.

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Det er IKKE derfor man drar bort hvalene. Det er heller IKKE det samme som å hindre en løve i å spise en annen. Løvene har spist hverandre i alle år.

Dette er en skjelden hendelse som har skjedd akkurat som hvalstranding. Ikke noe som foregår årlig.

Lenke til kommentar

Synes jeg ser til en stadighet at det er hval som har strandet på en eller annen strand i verden jeg. Og det er ikke kun noen få hvaler som strander når de strander. Det er ofte mange som 5 stk og oppover... Det skjer hele tiden at vi mennesker ikke blander hos i naturens gang. Det er mange ganger vi lar dyr bli drept eller dyr sulte ihjel pga tørke og andre grunner til at dyr dør. Selv dyr som er en truet dyreart. Det er heller ikke hver gang vi drar hval fra stranden heller. Har da sett hval som har dødd på stranden... Så det er ikke så forferdelig provoserende. La naturen gå sin gang. Det er tross alt "survival of the fittest" i naturen.

Lenke til kommentar
Så du driter i om vi mister enda en dyreart. Du vet at isbjørnet er en truet dyreart? Ja ja. Deg om det. Kanskje du klarer å tenke litt lenger enn neste nummer av playboy når du blir voksen.

Sa jeg at jeg driter i om avi mister enda en dyreart? Kanskje du skal dra deg tilbake til barneskolen og lære deg å lese?

Om denne moren dør er vel det synd det, men det betyr ikke at alle dør ut.

Playboy er jeg dessuten imot..

Dyrevernsaktivister kan f.eks slutte å sutte på gresstrå og finne seg noe skikkelig keiko-kjøtt å sette tenna i.

Vi har da viktigere ting å prioritere?? Skikkelig synd om denne moren og barna dør, men er det ikke LITT verre om ozonlaget går til helvete, regnskogene forsvinner, klimaforandringer osv.??

Lenke til kommentar

Det ER virkelig naturens gang, dette, og den må vi la få gå. Når en hval strander, vil den råtne, og liket vil bli liggende i årevis. DERFOR reddes hvaler fra strender. At dyr sulter ihjel er naturlig. Det skjer hele tiden.

Lenke til kommentar

Naturens gang. Eller menneskenes gang?

Vi mennesker står bak klimaforandringer, miljøforurensninger - og over hele verden har vi utryddet eller jaget dyr vekk fra de naturlige habitatene.

Isbjørnen er utryddingstruet, og menneskene har skylden. Man kan selvsagt velge å se en annen vei; og fortsette ufortrødent med å bygge opp et samfunn som kun har et mål: å tjene penger.

Eller man kan velge å ta ansvar. Tre bjørner er kanskje ikke så mye i den store sammenhengen, men hadde vi reddet bjørnene hadde dette i det minste hatt en fin signaleffekt.

Personlig vil jeg helst leve i en verden der det finnes isbjørn, ulv og andre arter - jeg tror at det vil gi et rikere liv - også for oss mennesker.

Når man ser hvor søte disse små isbjørnungene er, er tanken på at vi skal la de lide sultedøden uutholdelig. Nei, la oss redde dem.

Lenke til kommentar

Les hele dette innlegget.

Det er en koloni på over 2000 isbjørner på hele Svalbard m/ bjørnøya. Jeg vet, for jeg har familie der som har bodd der oppe i 20 år. Er selv oppe hver påske og juleferie. Så at 2-3 bjørner dør, har ingenting å si for om arten blir utrydda eller ikke.

Bjørner er ikke kosedyr, selv om de ser søte ut. Det er forbudt å mate dem, siden de da blir relativt tamme og ikke skremt av mennesker. Dette kan gi utslag i at de kommer helt opp til sivilisasjonen senere engang, og ikke skremmes av menneskelyder som biler og scootere. Bjørner er FARLIGE. De jages enten vekk eller skytes hvis de kommer for nær byen. Store bamser blir gjerne dobbelt så store som brunbjørnen vi har nede i Norge.

For bare 2 år siden var det en turist som ble halvveis oppspist av bjørn rett utenfor byen. Hun og venninna var og gikk tur oppe i ei fjellside rett oppfor kirka, midt på dagen, når de traff på en isbjørn og ungene dens. Bjørnen byksa på den ene jenta så fort at de nesten ikke så den engang. Den andre jenta sprang for livet mens bjørnen spiste opp venninna hennes. Hun ble funnet i fjellet dagen etter, ikke så mye igjen av henne da.

Når jeg var liten og gikk i barnehagen, kom det en stor isbjørn ned fra fjellet rett ved siden av barnehagen. Den var utenfor gjerdet 50 meter unna da den ble skutt av politiet. Den ble så utstoppa og satt inne i barnehagen.

Det er overhodet ikke menneskene sin plass å drive og "redde" ville dyr fra seg selv.

En dyreart blir ikke utrydda bare fordi 2-3 individer ikke overlever sommeren. Tåpelig reaksjon, og fullstendig urealistisk.

Isbjørner har INGENTING i en dyrepark å gjøre heller. De vansmektes, har lite tumleplass, blir gule og skitne og er fullstendig ute av sitt eget element.

Isbjørn er ikke flokkdyr, hannene forlater "redet" like etter at ungene er født, binna jager dem bort ellers spiser de sine egne unger. Deretter vandrer de rundt i sitt eget revir resten av livet, og unngår andre bjørner mest mulig (konkurranse i matfatet). Evt. finner ei ny binne til neste paringssesong.

Sist jeg var oppe (i påska) så vi isbjørn 2 ganger rett i nærheten av byen.

Det var stort oppbud med folk som sto med kikkerter og så på, og politiet dro ut på scooter for å holde bjørnen i sjakk, og skjøt varselskudd hvis de kom for nært.

Bjørn og mennesker lever stort sett i pakt med hverandre der oppe, siden de aldri får mulighet å komme for nær sivilisasjonen før noen oppdager dem.

Det er ulovlig å kjøre scooter utenfor byen uten våpen eller noen som har våpen med seg.

Send heller pengene deres til noen som virkelig trenger det og setter pris på, som Redd Barna.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

At dyrarter blir borte er helt naturlig. Det har vært sånn hele tiden her på jorden. En dyrart tar over hele kloden mer eller mindre, og mange andre går tapt. Nå er det menneskenes tur til å regjere.

Så lenge mennesker ikke bevisst rydder ut andre dyr så må man la naturen gå sin gang. Også syns jeg det er rart at man har bestemt at "sånn skal det være" liksom, at dyrearter skal overleve osv. Hvem er det som har bestemt at det skal være sånn? Hvem er det som har bestemt at mennesker ikke skal ta over hele jorden og at de fleste andre dyr utryddes av oss?

Det er jo ikke ønskelig da, for vi har egentlig ingen interesse av å utrydde andre dyr. Men likevel. At noen folk har bestemt at ting i naturen skal være på en viss måte er litt tåpelig.

Lenke til kommentar

Godt å se at det er NOEN som er enige med meg. Jeg er klar over at det er 2000 isbjørner på hele Svalbard m/ bjørnøya. Det har da heller ikke så veldig mye med saken å gjøre. Dette er levende vesener som kommer til å dø en sikkerlig sakte og smertefull død. Jeg er heller for at de blir skutt enn at de skal sulte ihjel på den måten. At de er farlige vet jeg da også. Det har heller ingenting med saken å gjøre. Skal vi bare bry oss om dyr som spiser planter og veier max 10kg?

Dette er dessuten god norgesreklame hvis vi nordmenn for EN GANGS SKYLD hadde reddet et par dyr fremfor å bare "la naturen gå sin gang". Kanskje vi kunne blitt kvitt det stempelet som mannevonde, hvaldrepende, selhakkende ulveskytende folkeslaget vi har i utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Dette er dessuten god norgesreklame hvis vi nordmenn for EN GANGS SKYLD hadde reddet et par dyr fremfor å bare "la naturen gå sin gang". Kanskje vi kunne blitt kvitt det stempelet som mannevonde, hvaldrepende, selhakkende ulveskytende folkeslaget vi har i utlandet.

Har nordmenn et slikt rykte? Den hadde jeg aldri hørt før, og jeg er faktisk fra utlandet... Vil heller påstå at det er rykter om at nordmenn bor sammen med isbjørner...

God reklame for Norge at de blander seg inn i naturens gang?

Hvorfor får du det for deg at alle 2000 isbjørner skal dø? Disse 3 kommer kanskje til å dø fordi de dro for sent nord. De andre klarte det tydeligvis...

Lenke til kommentar

Mulig du ikke har hørt det, men det ryktet har vi. Jeg har et par bekjente i USA og de er forferdet over hvordan vi oppfører oss mot rovdyr. Når har jeg sagt at jeg tror alle 2000 isbjørnene skal dø i løpet av høsten? Men er ikke disse tre isbjørnene en del av de 2000? Så du mener at så lenge vi har ett eksemplar av en dyreart igjen så er allt i orden?

Merkelig at vi blander oss så mye ellers og ikke nå. Virker at det er veldig viktig å blande seg i naturens gang når det gangner oss, men så fort det er et rovdyr som er i problemer eller begynner å bli litt mange av må de bare dø.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Vi blander oss i naturens gang ved å gagne oss fordi... da er vi en del av naturens gang. Mennesker dreper andre dyr og bruker de. Og andre ting.

3 ut av 2000 er ingenting. Dessuten var dette pga bjørnene sin egen feil... So...

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før: "survival of the fittest" 3 av 2000 er ikke noe stort tap for isbjørnbestanden. Hadde det vært 3 av 20 så hadde jeg skjønt det. Det kan da godt hende at isbjørnmora bare etterlater seg ungene og svømmer til isen. Da dør ungene, men slik er naturen. Bare innse det.

Lenke til kommentar

Merkelig holdning til et liv enkelte her på forumet har syntes jeg :dontgetit: "fordi det er flere igjen, gjør det ikke noe at noen dør en lang og smertefull død" Hva med å skyte de da? Er dere imot det også? Eller får dere et kick av å tenke på at de sulter ihjel?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...