Civix Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hei, Jeg stillte i og for seg det samme spørsmålet i går, men ble ikke særlig klokere.. Nå har jeg 1 cd spiller og s-ata hd tilkoblet. Tenkte jeg skulle koble til en cd spiller til, men da får jeg problemer. Uansett om cd spiller nr 2 står på master eller slave, vil ikke pc'en boote når jeg kobler til denne. Jeg går inn i bios, og når jeg kobler til den nye cd spilleren "flytter" hd seg fra å være ide-2 master til å være ide-3 eller 4 master (husker ikke helt sikkert). Så det er sikkert bare en bios innstilling som skal til. Jeg har et Abit IC7-max hk. Er det noen som har vært borte i det samme problemet? Alternativt er det noen som har link til en guid vdr temaet? Er svært takknemlig for svar..begynner å bli litt lei Civix Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hvis den flytter seg til å være ide 3 kontra ide 2 uten cd spilleren i, må du velge i BIOS at maskinen skal starte opp fra ide 3 Lenke til kommentar
hellfury Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Tja, den gangen jeg var ung hadde vi masse jumpere på HD og CD enhetene, har du satt disse riktig? Lenke til kommentar
Civix Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 hmm, når det gjelder hd så står den som master. CD-spiller nr.2 har jeg prøvd å flytte jumperen på. Har prøvd master slave og Cabel select uten at resultatet ble annerledes. Lenke til kommentar
hellfury Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hmm, bare for å eliminere de fysiske mulighetene. Du har prøvd å sette HD'en alene på Master og begge CD enhetene på Slave, med korrekte jumper innstillinger? (går du via noen RAID løsning forresten?) Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Du får se i BIOS etter boot priority eller hva det nå heter... Evt åpne manualen og ta en liten titt der ... Lenke til kommentar
Civix Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Nå har jeg eksperimentert litt...og jeg får nå opp alle enehetene i Bios. Det kommer opp som følgene: CD rom spiller nr 1 - IDE 1 Master CD rom spiller nr 2 - IDE 2 Slave Harddisk - IDE 3 Master. Når jeg ikke kobler til cd spiller nr 2, kommer harddisken opp som IDE 2 Master. Når cd spiller nr 2 er tilkoblet, booter ikke pc'en på HD. Har vært inne på disk priority, her kan man kun velge rekkefølgen når det er tilkoblet flere hd. Hvordan endrer jeg innstillingene slik at den også booter på IDE 3? Ja, jeg har lest litt i manualene men finner ikke ut av det. Civix Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Det virker litt merkelig, men jeg er 99,9% sikker på at feilen ligger i BIOS innstillingene. Du kan prøve å flytte kabelen til cd spillerene til den andre ide utgangen på kortet ditt å se hva de blir identifisert som. Har hatt samme kort som deg, men husker ikke helt hva jeg gjorde for å få til å boote fra SATA disken, men jeg husker det var litt knoting for å få det til. Lenke til kommentar
Civix Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Hei igjen, nå har jeg fått det til å virke!!! Fant denne siden:http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=&threadid=41431 Tror kanskje det var Delay Initial som måtte settes til 5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå