Gå til innhold

Røverkjøp del 2

Anbefalte innlegg

Nei, dette blir jo rent for dumt. Meldingen "røverkjøp" ligger der, og det som står der er ikke noe mer "hemmelig" enn at man kan laste ned piratkopier på nettet UTEN å betale for det. jeg oppfordret på ingen måte noen å laste ned piratware på nettet, bare prøvde å si at om man først gjør det, er det idioti og i tillegg betale penger for det. Dette forumet er demokratisk, det må jeg si...... Her kan man si hva man har på hjertet.

Det har da aldri vært noen hemmelighet at man KAN OM MAN VIL, laste ned absolutt alt man vil fra nettet. Men det er etter min mening stor forskjell på å diskutere temaet, til å oppfordre til å gjøre det.

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier er det velkjent at man kan laste ned alt, så er det da vits å skrive en melding om det? Og om en eller annen dust ikke skulle vite det, hvorfor gjøre han oppmerksom på det? Er det ikke bedre å advare folk om at programvaren de tror de kan kjøpe billig faktisk er piratvare, noe s-ki gjorde allerede i februar, da tråden skulle ha dødd en naturlig død... :roll:

Lenke til kommentar
Nei, det var ikke noe link der. Det var et svar på tråden om billig programvare som florerer på mail til masse mennesker. Hvor man kan kjøpe diverse programvare til en billig penge. Jeg skrev bare at dersom man absolutt vil ha piratkopier, er det idioti å betale for det - så lenge man kan laste det ned gratis på titals kanaler på nettet. That was the topic.... Og det ble slettet. men nå blir vel dette slettet også, for nå har jeg jo jammen skrevet det igjen.... :)

F828
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Ibackups.net er ingen piratside men et fult lovlig nettsted for anskaffelse av ”backup” til programvare en allerede har anskaffet seg og har lisens for.Les - terms of software use, pkt 9.

Mvh

s-ki

9. Terms of Software Use

9.1 You understand that in order for iBackups.net to make you a copy of any software, you acknowledge that you are the legal owner of this same software, and are looking to just make a new copy for archival (backup) purposes only. You also agree to destroy all copies of the software in the event it is ever no longer voluntarily in your possession. You understand that only the licensed owner (with a valid serial number, where applicable) of the various software found on iBackups.net may use the services located here. You also acknowledge that the software you have was obtained legally and that you have the legal right to request this backup copy to be made. If you obtained your version though any other means, including any pirated versions, or if you do not already legally own the same version of the software requested, then you may not use this service. Furthermore, you agree to hold iBackups.net harmless for any damages that may occur for your failure to follow the U.S. Copyright and other laws as they pertain to the backup you are requesting. When you purchase any backup copy of software through iBackups.net, you agree to assume full liability in the event your actions are deemed illegal. iBackups.net does not condone software piracy and has every intention of complying with the laws pertaining to the duplication of software.

9.2 By submittal of any order for software, you declare and warrant that you are provided all material on an "AS IS" basis, and iBackups.net makes no representation or warranties of any kind, express or implied, as to the information, content, materials, includes. All title and intellectual property rights remain those of the respective content owner and any intellectual property protected by laws and treaties, without grant or rights to use, and not to copy or print. Any such documentation or material that is accompanying any software or document is provided by iBackups.net only as documentation, with no basis of value.

Lenke til kommentar
Ibackups.net er ingen piratside men et fult lovlig nettsted for anskaffelse av ”backup” til programvare en allerede har anskaffet seg og har lisens for.

Hehe, jada... De er fullt lovlige, fordi de fraskriver seg alt ansvar for bruken av piratkopiene, og overlater ansvaret til "kunden" som er så dum og betaler penger for disse :roll:

Hadde vært moro å høre hva Adobe, Microsoft o.a. mener om lovligheten av denne virksomheten.

Lenke til kommentar

Men hele greien starta fordi jeg sekrev om at DET GIKK AN å laste ned gratis. Jeg la ingen linker, ikke norn ting. bare skrev det, og det ble sletta. Det blir bare for jævlig dumt.!

F828

Lenke til kommentar

Hei!

Helt enig F828, men slik er det bare, du vet "mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves"! Skal bli morro å se hvor lenge mitt innlegg får stå før det blir "sensurert". Tviler på at nettstedet blir sjekket opp før en eller annen finner ut at "dette er fali det, bort med det"!

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Okay, jeg har sjekket siden.

Den virker litt "tvilsom", men jeg kan ikke se noe direkte ulovlig ved den, så jeg blir ikke å fjerne linken til siden.

Hvorfor F828 sitt innlegg ble slettet vet jeg ikke, men har du en klage, så send den til moderatoren som slettet innlegget, eller forumstyret.

Lenke til kommentar

Lovlig?

Ta en titt på "More details" linken til Photoshop CS:

"Retail price: $649.00

Our download price: $149.95"

Og så kommer en detaljert beskrivelse av hva Photoshop CS er for noe.

Måten de oppgir prisen på gir en oppfatning av at det er en lovlig "stand alone" utgave du kan få kjøpt, og ikke bare en backup.

Trenger man forklaring på hva Photoshop er hvis man allerede har en lovlig kjøpt kopi?

Quote: "We guarantee that you will not find a cheaper price on the software titles at our site! If you do, we will beat that price, or refund you the difference within 30 days of your purchase so there is absolutely NO WAY you can go wrong with us!"

Hele siten hinter om at du får kjøpt programvare billig. Bare under "Terms and conditions" sier de at det er backup du får kjøpt, og at du allerede må eie en lovlig versjon av programvaren. Det er et velkjent faktum at så godt som ingen leser slike sider.

"Terms and conditions" inneholder og: "2.3 If you are unsure of the content of any software product title, please contact us before purchasing the software. We are happy to help you verify that you are purchasing the right software which will meet your needs."

Igjen; hvorfor trenger man veiledning for å velge riktig programvare? Er det ikke snakk om programvare man allerede har?

Det er lovlig å ta backup av programvare du har kjøpt, men er dere sikre på at man lovlig kan selge den backupen til andre? Som backup selvfølgelig..

Se på helpdesken deres for løsning på utgått serienummer til Photoshop CS. Link til en angelfire.com webside for å laste ned serienummer!? Og etter installasjon blir du bedt om å kjøre en crack! De sier ikke det da, men "kopier 'photoshop fixen' til Photoshop katalogen, og dobbeltklikk på 'skiftenøkkel ikonet'"...

Er ikke mer lovlig enn en middels warez side, etter min mening. :nei:

Edit:

Litt mer tull fra "Terms and conditions" siden:

"2.4 After product delivery, we cannot issue a refund. The software file(s)

are on your computer and we cannot be sure it would be destroyed should you

"return" the software title(s) to us. We must ensure that the

companies/publishers/programmers receives the proper royalty for their work

and ensure that their intellectual property is protected."

Royalty? Man betaler vel ikke royalty for backup man tar?

Og se hva de reklamerer med rundt om kring på nettet, f.eks. på Google:

"You can buy Adobe Software and start using it today with instant downloads.."

"Buy software at ** and start using your downloads today!"

"Buy Photoshop Now

Start using Photoshop 7 or 8 today with instant downloads on software!"

De gir klart intrykk av at man kan kjøpe programvare. Det sies ingenting om backup.

** - siden jeg mener siden er ulovlig, skriver jeg selvfølgelig ikke link/navn i posten min.

Endret av medi8or
Lenke til kommentar

Hei!

Det er tydelig at ibackups.net også diskuteres heftig ”over there” og det mangler ikke på pepper fra deltakerne. Okke som er, nettstedet er i full drift, sågar lovlig, i flg. Selveste ”CEO fo the corporation”. Kunder har, som det står, vært I kontakt med bl.a.Adobe for å få en bekreftelse på at dette er en piratside, men noen slik bekreftelse har altså ikke kommet, verken fra Adobe eller noen annen! Når en i tillegg vet at FBI i april ga høyeste prioritet til kampen mot piratsider hvor det illegalt kan lastes ned alt av softwares, omsetter altså dette nettstedet som ”hakka møkk”.

En skulle vel tro at stedet for lengst hadde vært stengt hvis det brøt med loven! Kan forresten noe være halvveis lovlig, eller ulovlig??? At noe kan balansere på kanten av det lovlige/ulovlige - er kjent, men da er det like fult ut lovlig, eller tar jeg feil?

Da jeg skrev at dette nettstedet er fult lovlig under forutsetning av at du følger ”terms of use”

var det bl.a. etter å ha lest alt jeg har funnet på internett angående dette nettstedet. Det er altså ikke noe jeg tror eller antar! Inntil noen kan legge fram dokumentasjon på det motsatte tar jeg innkopierte innlegg nedenfor som bevis for at nettstedet er lovlig, men farlig nær den såkalte kanten kanskje. At samme Nathan får så øra flagrer gjør ikke nettstedet ulovlig, tvert i mot, her tror jeg noen ungdommer har tatt ”rotta” på det etablerte og det med loven i ryggen. Jeg tar ikke her stilling til det moralske aspektet ved dette nettstedet, det er ikke er det saken gjelder, men hvor vidt dette er et lovlig nettsted – eller ikke!

Men les selv hva som blir skrevet og kom med kommentarer. - http://forums.yourmaclife.com/viewtopic.php?t=5632

Som sagt, jeg er ikke i stand til å finne noe som sier at dette er en halvveis Warez engang ( hva nå enn det måtte være)

Her er et innlegg fra ansvarlige av dette nettstedet, kopiert fra side 2 i nevnte forum.

Mvh

s-ki

Posted: Mon Mar 08, 2004 5:22 pm Post subject: iBackups.net

Hello all, my name is Nathan from iBackups.net. I am the CEO of the corporation and I would like to clear up a few things... First off, we have no intention of ripping anyone off. If people buy from our site without reading our LEGAL BINDING contract, that is a choice that they make, not us. NO ONE can checkout from our site without agreeing to our terms and conditions. Now many of you may say that who really reads contracts in the first place right? Well, that may be true but that makes the contract no less legal than if you did read it. For instance, if you agree to a contract to pay your morgtage every month, but you do not pay it, do you think that you can simply tell someone that you did not read it so it is not valid? No, you cannot. No matter if you read a contract or not, it is still 110% binding and you are held to the terms just as if you signed a document. iBackups.net follows ALL laws regarding US copyright laws, and in NO WAY are we breaking any laws. I have had a copyright lawyer give me guidelines to follow to make sure that we do not break any laws, which I am sure that we do not. As Archie has said in the previous posts, go ahead and contact Adobe and ask them if our site is illegal. We are a US Based Corporation filed with the State of California and follow FULL corporate structure. If our business was illegal, it would simply be shut down. We have been in business for over 1 year now, and have fought against all software companies we deal with and we have won. You cannot run an illegal corporation in the USA without it being shut down, it is simply not possible. I have even been acknowledged by one of the major software companies that they agree that my site is not illegal, they just do not like competition. I would like to comment on someones quote about our no refund policy. I believe that you said something like anyone who does not give you a way to return a product, is up to something fishy? OK lets do a test. Go to Best Buy or any major store. Buy A product like Adobe Photoshop CS, open it, then try to return it, you will be surprised to find out that they will absolutely, fully and 150% refuse to issue a refund. Thats just a little note for all you out there. I dont mind commenting to forums like these, but please keep the Defamation out of comments, that is a very serious crime which can possibly be Criminal and definately Civil. The bottom line is, please contact the FBI, the CIA, the BBB, the Sheriffs, our web host, ISP, processor, VISA, Mastercard, whoever you want, they all know very well that my business is run very tight, and very professional. This is not some pirate ring run out of a basement, this is a massive corporation. Thank you all for taking the time to read these comments, have a great day!

Lenke til kommentar

Hehe, ja, det var veldig betryggende å få "Nathan" sin bekreftelse på at han driver en stor, lovlig business. Not. :laugh:

Du må gjerne piratkopiere software til du blir blå. Du må også gjerne betale en svindler for å gi deg denne softwaren, hvis du føler for det. Men ikke påstå at det er lovlig så lenge "CEO'en" sier at det er lovlig. Makan til bakgårdsprosjekt skal man lete lenge etter. De betingelsene som medi8or refererte litt fra inneholder jo også flere punkter som ikke er egnet til annet enn å trekke på smilebåndene, og klikke seg langt pokker i vold unna den siden.

For ordens skyld så er det mange slike "backup-sider", i Russland og lignende steder, som har blitt tatt ned i det siste, så det er vel bare et spørsmål om tid før denne også forsvinner.

Lenke til kommentar

Hei!

Her er det en avsporing av debatten, det er ikke snakk om "å pirat kopiere til en blir blå", "terms and use" forteller i klare ordlag hvem som kan anskaffe seg "softwares" og bruke disse legalt - i henhold til ibackups. Hva nå Russland har med dette forstår jeg hellere ikke. Jeg kan gjerne gjennta spørsmålet, finnes det bevis på at dette er en ulovlig måte å skaffe seg backup på?

Hva vi hver for oss måtte mene og tro er i denne diskusjonen revnende likegyldig!

Før det motsatte er bevist, må en her, etter min mening, forholde seg til hva nettstedets eier skriver. Det å trekke på smilebåndene av de betingelsene som

medi8or henviser til - mener jeg ikke er et bevis på at nettstedet er ulovlig.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

I Norge, og de fleste andre land, er det ikke lov å ta betalt for kopiert programvare, eller andre ting, for den saks skyld. I Norge har vi lov til å fremstille kopier til eget bruk (backup), men der går grensen, og den er kystallklar. I andre land kan det til og med være enda strengere. Jeg går utifra, uten at jeg er helt sikker på det, at USA har tilsvarende, eller strengere lover på dette området. Jeg kan ikke uten videre lage en "webshop" der jeg for eksempel selger MP3-"backuper" av de nyeste plateutgivelsene, SELV om jeg inkluderer en liten "terms and use" der jeg bedyrer min lovlighet, og opplyser om at alle som laster ned MP3-filene mine må ha original-cd'en hjemme. Egentlig kan jeg skrive hva som helst i "terms and use", uten at det blir mer lovlig av den grunn. For å si det helt kort og enkelt: Du kan ikke lage en "backup" av et program du har kjøpt (eller kopiert, for den saks skyld), og selge denne kopien, selv om du opplyser kjøperen om at det skjer på eget ansvar, og at kjøperen erkjenner at han har originalversjonen av programmet (selvsagt uten at dette blir sjekket på noen måte...).

Du har vanskelig for å skjønne hva Russland har med saken å gjøre. Vel, jeg formulerte meg kanskje noe uklart, men la meg forsøke å si det helt enkelt her også: Tilsvarende svindelforetak (altså "webshoper" som selger tvilsomme "backup"-kopier av programvare og spill, gjerne med medfølgene key-generator el.l.) registrert i Russland og andre steder, har blitt stengt ned, fordi de har drevet ulovlig. Tenkte kanskje disse opplysningene kunne være relevante.

Det er korrekt at tåpelige betingelser hos en webshop ikke nødvendigvis beviser at webshopen driver ulovlig, men det kan gi en ganske god indikasjon på at webshopen er alt annet enn seriøs. Les nøye gjennom de vilkårene "kunden" forplikter seg til i dette tilfellet, så skjønner du hva jeg mener.

For å si det sånn: Hvis du mener at dette foretaket driver lovlig, så kan du like godt bare laste ned de programmer og spill som du vil ha "backup" av fra Kazaa eller andre p2p-programmer. Dette er i prinsippet akkurat like lovlig som denne backup-virksomheten (så lenge du har originalen da, selvsagt...), og i tillegg er det gratis. Det eneste du går glipp av er en fornøyelig "terms and use"-melding.

Lykke til med downloadingen!

EDIT: Bare for moro skyld, her har du url'en til en annen "helt lovlig" webshop som solgte "backup'er" av Photoshop 7.0 for $80. http://www.americasbestsoftware.net :thumbup:

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Hei!

Kan ikke se at du har noen nye momenter i denne saken, du sier selv " Jeg går utifra, uten at jeg er helt sikker på det, at USA har tilsvarende, eller stregere lover på dette området"-. Jeg kan i midlertid si deg at USA er svært, svært strenge på dette området - derfor er det så merkelig at nettstedet ikke er stengt!

Nei da, du formulerte deg på ingen måte uklart, jeg skjønte bare ikke hva Russland hadde med et bestemt nettsted i USA å gjøre. Det er vel u/lovligheten av dette nettstedet vi forsøker å finne ut av, er det ikke?

Ellers kan jeg berolige Jungel med at jeg ikke har et eneste ulovlig program på min PC - og at det hellere ikke kommer noen. Jeg er likhet med deg og alle de andre på dette nettstedet en svært så lovlig bruker.

Da jeg etter å ha lastet ned PS v8 og delt dette nettstedet med dere, ble jeg av et medlem gjort oppmerksom på pkt 9 - i terms and use. Programmet ble selvfølgelig avinstallert! '

Som sagt, her antas det og menes en god del, men kan ikke godta noe av det du skriver som "bevis" for at dette nettstedet er ulovlig. Selv er jeg svært i tvil og mener ergo fortsatt at denne tvilen må komme nettstedet til gode.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Hehe, vel, som sagt, lykke til. Vil da bare gjøre deg oppmerksom på at dersom du benytter deg av det fantastiske tilbudet på Photoshop CS, så vil du i tillegg til en cracket versjon av programmet (akkurat samme utgaven som florete på ymse warez-steder FØR programmet offisielt var sluppet) få med en exe-fil som patcher programmet, og dermed fikser en bug med den opprinnelige cracken som gjør at serienummeret "går ut på dato". Dette fra en stakkars godtroende jævel på et amerikansk fotoforum som prøvde seg på tilbudet... Som sagt, akkurat det samme som du finner gratis på ymse p2p-programmer.

I denne konkrete saken har Adobe forøvrig uttalt at dette er klart ulovlig virksomhet, og at de vil gjøre hva de kan for å stoppe den (vi får se hva som skjer da...). Følgelig kan vi konkludere med at det denne såkalte "Nathan" skriver om royalties er rent pølsevev, som de fleste burde skjønne. Adobe får selvsagt ingen royalties fra denne piratviksomheten, og er ikke spesielt glad for at crackede versjoner av produktet deres blir solgt for en slik pris.

Dersom du finner det forlokkende, så vær så god. Skal si ifra når webshopen min er oppe og går... Lover billige priser, fungerende cracks, en meget fyldig og velskrevet "terms of use", og selvsagt et rikholdig utvalg av lovlige "backuper" :D

EDIT: Er bare fryktelig nyskjerrig her nå... Mener du at downloading av "backuper" fra Kazaa eller andre p2p-programmer er ulovlig, eller mener du at det også er helt greit? Hvis du mener p2p-downloading er ulovlig, hva mener du da er forskjellen? Såvidt jeg kan se er eneste forskjellen at denne bakgårdsbedriften faktisk tar seg betalt for tjenestene sine, og eksplisitt legger alt ansvaret på kunden, mens p2p-nedlasting er gratis, og ikke gir deg en lang lekse om at du har ansvaret for bruken av det du laster ned. Programvaren som lastes ned er nøyaktig den samme.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Dette ser ut til å bli en dialog mellom deg og meg, ikke en debatt hvor jeg hadde ønsket at flere hadde deltatt. Vel vel, vi kan da holde det gående en stund til, selv om det nå er fare for at vi nå begynner å gjenta oss selv - til det kjedelige....

Når det gjelder, - " Mener du at downloading av "backuper" fra Kazaa eller andre p2p-programmer er ulovlig, eller mener du at det også er helt greit? Hvis du mener p2p-downloading er ulovlig, hva mener du da er forskjellen"sitat slutt. Dette spørsmålet kan jeg ganske enkelt ikke svare på da jeg ikke kjenner dette nettstedet ei hellere ikke 2p2- downloading programmene du viser til. Når det gjelder den "stakars amerikaneren" så er vel det en pris en må regne med å betale hvis en laster ned ulovlig varer vel. Hvor vidt den jeg lastet ned hadde lidd samme skjebne vet jeg altså ikke da jeg slettet den umiddelbart etter at jeg hadde blitt gjort oppmerksom på vilkårene. Ellers vil jeg gjerne at du viser til hvor Adobe har uttalt at dette klart er ulovlig virksomhet. Har selv kontaktet Adobe får å få et svar av dem angående denne saken, så jeg venter spent.

Tror fortsatt du misforstår litt i denne debatten, du kommer gang på gang inn på at hvis jeg tror at dette er all right, så versgod, last ned. Skulle tro jeg hadde gjort det klart og tydelig at det er ikke det som er påenget i denne debatten.

Påenget er fortsatt, er dette nettstedet lovlig eller ikke... Finnes det i klartekst noe sted at dette nettstedet er ulovlig og at en ikke må laste ned programmer herfra!

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Det er mange ting her i verden som er ulovlig, selv om det ikke står en plakat oppslått for å gjøre folk oppmerksom på det.

At nettstedet fortsatt er oppegående betyr ingen ting. Hvis det er en rettsak som må til for å stoppe nettstedet, så kan det ta lang tid.

Jeg får ta et par quotes til :D :

"I have even been acknowledged by one of the major software companies that they agree that my site is not illegal, they just do not like competition."

Nå stoler ikke jeg altfor mye på hva han sier, men jeg synes siste del av setningen er interessant. "De liker ikke konkurransen". Hvis han tilbyr en backup tjeneste, så er det ikke noe konkurranse. At han mener han er en konkurrent til programvareprodusentene viser at han selv er fullt klar over at folk kjøper hans "billige" programvare i stedet for å kjøpe lovlig lisens.

Om han av en eller annen grunn lovlig kan drive slikt salg, så er han likevel skyldig i svindel. Hele websiden sier rett ut at her får du kjøpt billig programvare. At du selv trodde det burde vel være bevis godt nok? ;)

Ingen leser "Terms and conditions" på websider. Nathan vet det veldig godt, faktisk har han lagt til et ekstra element for å hindre folk å lese det før de sender en bestilling. Når du besøker websiden første gang får du beskjed om at du får et supertilbud om du bestiller innen 5-10 minutter. Tar du deg tid til å lese hele "terms and conditions" går du dermed glipp av tilbudet.

Nå er jo prisene mistenkelig lave fra før, men selv normalt tenkende folk liker å spare penger. Eller kanskje du mener det bare er komplette idioter som ville bli lurt av dette? O:-)

Ta deg og tid til å lese gjennom lisensavtalen til et hvilket som helst program. Jeg er sikker på at du finner noe om distribusjon av programvaren. Du finner sikkert noe om modifisering av programvaren og...

Lenke til kommentar
Påenget er fortsatt, er dette nettstedet lovlig eller ikke... Finnes det i klartekst noe sted at dette nettstedet er ulovlig og at en ikke må laste ned programmer herfra!

Har dessverre litt dårlig tid her akkurat nå, så et utfyllende svar får eventuelt komme ved en senere anledning. Men et par raske poeng med på veien... :)

- Tror du "Nathan" ville gjort potensielle kunder oppmerksomme på, i klartekst, at han drev med ulovlig salg av piratkopiert programvare?

- Søk litt rundt på nettet så finner du massevis av klare og tydelige advarsler fra folk om å holde seg langt unna denslags "backup"-websider dersom man er ute etter lovlig software. Mange av disse advarslene kommer faktisk også fra lovlydige mennesker som i sin grenseløse naivitet har trodd at dette faktisk var et godt tilbud, og endt opp med en cracket piratkopi.

- Tror du lovlig programvare inneholder exe-filer med navn som keygen.exe o.l.??? Tvilsomt! :laugh:

Vet egentlig ikke hva mer jeg skal si. Dersom du nekter å godta at dette er svindel før Nathan skriver det med store bokstaver på websiden sin, så blir det vanskelig å overbevise deg. Får håpe du får svar fra Adobe snart, så de kan bekrefte dette. Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...