Black Star Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hva er egentlig en grei systemtemperatur? Nå i disse varme mai-dager, kryper gradestokken på rommet mitt oppover, og da stiger også systemtemperaturen på datamaskinen. Den ligger nå på 39 grader, og kan nok stige opp over 40 hvis det blir varmt nok. Av støyhensyn prøver jeg å unngå å sette i gang flere kabinettvifter enn den som sitter i PSU (Mist). Det som bekymrer meg mest er mine tre harddisker. De har mellomrom mellom seg, og henger i strikkoppheng, men er en systemtemperatur på 40-45 skadelig for harddiskene? Grafikk-kortet mitt har også en passiv kjøler (GeForce 4), og jeg lurer på om også denne kan bli for varm. Grafikk-kortet vil vel begynne å fuske hvis det blir for varmt, men harddiskene sier jo ikke i fra før de dør, så det er harddiskene jeg er mest bekymret for. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) 40 grader er ikke noe problem i seg selv men en ekstra kabinettvifte vil nok hjelpe kjøp en slik http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=UC8FAB den kan du stille ned farten slik at den ikke gir mer lyd enn 14db. Kan ikke tenke meg annet en at grafikkkortet er beregnet for å virke selv om lufttemperaturen er over 30 grader. Det er jo få land som er like kalde som Norge. Det samme gjelder også hdd-ene. Endret 9. mai 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Takk for svar... jeg har kabinettvifter... noen Papst vifter som visstnok skal være på 12dB. Men systemet mitt er så stillegående at jeg hører de... eller i det minste innbiller meg at jeg gjør det. Uansett, 12dB er ikke mye. Jeg får sette en eller to av de i gang. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå