Gå til innhold

Sony DVD Kamera

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg Vurderer å kjøpe et sony DVD Kamera Med Betegnelse Sony DCR-DVD201E.

Er det noen som har noe erfaring med slike kameraer??

Dette blir mitt første videokamera og må innrømme at det som frister er å kunne spille filmene på en enkel måte i dvd spilleren.

Hva er argumentene for og imot ??

Bør jeg heller satse på DV kamera,i så fall er det noen som har noe anbefalinger.

Er det dårliger bildekvalitet på DVD kontra DV

Dette hvar mange spørsmål men håper noen har en mening om dette så jeg ikke gjør et dumt kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å illustrere :

En times film på DVD tar ca. 4,5 gigabyte i fullkvalitet. En times film på mini-DV tar ca. 13 gigabyte. DVD har altså en mye kraftigere kompresjon som fører til dårligere bildekvalitet.

4,5GB på en DVD plate, er altså på de "store" DVD platene i CD størrelse. På DVD kamera er platene mindre (ihvertfall de jeg har sett) og da får du mindre spilletid om du skal bruke maks kvalitet. Kanskje en halvtime hvis du skal ha samme kvalitet som på en fullkvalitets DVD? Og skal du ha mer på en liten DVD plate, må det komprimeres enda mer, og da får du enda dårligere kvalitet.

Du bør uansett kjøpe mini-DV kamera, da disse også er mindre følsomme for støt under opptak. Du kan veldig lett koble kameraet til TV og spille av fra DV kameraet også, så det bør ikke være noe problem.

Jeg vil anbefale deg å gå for ett mini-DV kamera fremfor DVD kamera.

EDIT : Det er også lettere å få tak i mini-DV kassetter enn mini-DVD plater. Prisen vet jeg ikke noe om.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret,slik du beskriver det bør jeg jo absolutt gå for et dv.kamera.

Er Canon MVX10i noe å satse på istedenfor ?? Ligger omtrent i samme prisklasse eller er det et annet kamera jeg bør satse på,er nybegynner så jeg er mest ut etter bra bildekvalitet,bra størrelse og brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Canon sliter med motor støy som fanges opp av mikrofonen. Sats heller på Sony, eller JVC.

Sliter Canon med motor støy på alle kameraer.

Jeg vurderer å bestille det nye kameraet MVX25i, men er veldig usikker.

Jeg vurderer 3 kameraer, og venter på tester på disse.

1. Panasonic GS200

2. Sony DCR-HC85

3. Canon MVX25i

Ser at GS200 får mye skryt av Camcorderinfo.com, og spesielt at Panasonic endelig har klart å lage kamera som er god på innefilming.

Jeg har mest lyst på Sony'en, men det er ikke så gode erfaringer på brukerforumet hos Camcorderinfo.com så langt

MVX25i ser veldig spennende ut, men å kjøpe et Canon kamera uten at noen har testet det tar jeg ikke sjangsen på.

Skal ha konfirmasjon i slutten av mai så det begynner å haste

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bestille det nye kameraet MVX25i, men er veldig usikker.

Jeg vurderer 3 kameraer, og venter på tester på disse.

1. Panasonic GS200

2. Sony DCR-HC85

3. Canon MVX25i

Ser at GS200 får mye skryt av Camcorderinfo.com, og spesielt at Panasonic endelig har klart å lage kamera som er god på innefilming.

Jeg har mest lyst på Sony'en, men det er ikke så gode erfaringer på brukerforumet hos Camcorderinfo.com så langt

MVX25i ser veldig spennende ut, men å kjøpe et Canon kamera uten at noen har testet det tar jeg ikke sjangsen på.

Skal ha konfirmasjon i slutten av mai så det begynner å haste

Dette er de samme tre det sto mellom hos meg også, men etter å ha lest dette, tror jeg ikke jeg tar sjangsen på HC-85. Virker som de har levert produktet på markedet uten å prøve dette ut. Her står det en del om GS-200.

Lenke til kommentar

Har ikke bestemt meg enda. Hjernen går på høygir her :wallbash: Undersøker litt med garantiordninger ved kjøp i utlandet (ser ut som det er en del å spare på det). Har fått svar fra Panasinic:"I esken til kamera skal det ligge ett "Limited world wide warranty scheme" Begrenset garanti. Dette må fylles ut av butikk m/stempel, modelnr, serienr. kjøpsdato og kundenavn for at dette skal være gyldig i andre land enn der det er kjøpt. Når dette er fylt ut dekker Panasonic arbeid i 3 mnd fra salgsdato, og deler i 12 mnd. Hvis f.eks mekanikken på kamera må skiftes ut etter 10 mnd. dekker Panasonic selve delen, mens du må betale for arbeid i forbindelse med delebytte." Venter på svar fra Canon og Sony angående dette. Foreløpig en tommel opp for Panasonic :thumbup:

Lenke til kommentar

Foreløpig ligger Canon ett hestehode foran de andre pga. disse faktorene:

1. Panasonic har ikke fått mye skryt for sin bildestablisator. Ifølge div. tester ser man omtrent ikke forskjell om den er av eller på.

2. Sony ser ut til å ha dårlig vidvinkel, veldig følsom zoom og alle justeringer sker via tuch-screen (lcd-skjermen).

3. Canon har rykte for fine farger (har produsert optikk i en årrekke), mange manuelle justerings-muligheter (spesielt manuell fokus-ring rudt linsa) og mange av egenskapene til de dyrere versjonene (mangler bare optisk stablisator).

Synd at det er så få som har det inne. Skulle gjerne sett litt mer konkuranse, slik at prisen gikk litt ned.

Veldig rart at det ikke er med i prisguiden, når det er ett såpass bra kamera som det ser ut til å være.

Litt info her

Edit. Snakka med en butikk som var med i Canon-ringen. De hadde fått melding fra Canon om at lansering av 25i var i slutten av juni. Kunne være at de fikk det inn litt tidligere, siden de var tilsluttet Canon. Han skulle også sjekke opp angående garanti-ordninger ved kjøp fra utlandet. Mener at hvis en kjøper fra andre EØS/EU-land, kan man kreve norske forbruker-rettigheter slik det står her . Kansje Afseth vet mer om dette?

Endret av lovemachine
Lenke til kommentar

Jeg har også vurdert disse kameraene. Men ser kanskje ut til å lande på Canon MVX250i istedet. Er litt usikker på hvor mye bedre MVX25i egentlig er, og om det kommer til å være verdt ca 2000 mer. Er det noen som har noen synspunkter på det? :hmm:

Lenke til kommentar

Har nå fått svar fra Sony og Canon ang. garanti ved kjøp i utlandet. Her er svaret fra Sony:

"Hei og takk for mail.

Normalt er det ett års garanti på produkter kjøpt i utlandet. Det medfølgende garantibevis som må stemples av selger forteller om hvlike betingelser som gjelder.

Vær oppmerksom på at USA har annen nettspenning, nettfrekvens og TV-system i forhold til Europa. Kjøp av videokamera i USA er ikke å anbefale, du kan se dine egne opptak på en moderne TV med scart. Alt annet som kopiering, redigering etc er problematisk. Med tanke på toll, moms, frakt, garanti, service, bruksanvisning, support etc vil det være fornuftig å kjøpe et slikt produkt der det skal brukes."

Svaret til Canon var ett års garanti, fikses i Norge, men mister reklamasjonsretten. Canon europa sa at 25i hadde felles lansering i hele europa 10. eller 19. juni, og ingen fikk det før.

Lenke til kommentar

Til dere siste som har posta, spesielt han med lista over fordeler ved kjøp av Canon. Har dere ikke sett det som et stort minus at Canon kameraer er plaget med opptak av lydstøy fra maskinverket?...eller skal dere fikse dette med eksterne mikrofoner?

AKIRA

Lenke til kommentar
Til dere siste som har posta, spesielt han med lista over fordeler ved kjøp av Canon. Har dere ikke sett det som et stort minus at Canon kameraer er plaget med opptak av lydstøy fra maskinverket?...eller skal dere fikse dette med eksterne mikrofoner?

AKIRA

Ja Canon har hatt lydstøy på de fleste kameraene tidligere. Men de nyere modellene er blitt bedre.

Og hvordan kan du vite at de aller nyeste modellene som kommer har samme problem.

Utviklingen går videre hos Canon og på lik linje som Sony.

Lenke til kommentar

Canon sine nye modeller ser ut til å slite like mye med motorstøy som de gamle. Bare les testen av Canon MV750i her på akam.no.

Siden ingen av kameraene har mulighet for ekstern mikrofon, er det ganske vesentlig hvor mye mekanisk støy de avgir. Spesielt hos Canon har dette vært et problem tidligere. Kameraene i 600-serien er kjent for å være veldig bråkete av seg, men den nye 700-serien skal visstnok være optimalisert og konstruert annerledes for å avgi minst mulig støy.

Ikke vet jeg hvor høylydt de forrige kameraene var, men jeg synes fortsatt at MV750 bråker svært mye. I forhold til JVC GR-D53 er den mekaniske støyen nesten dobbelt så ille. GR-D53 er fortsatt ikke stillegående nok til at man ikke hører noe av lyden fra kameraet på filmen, men MV750i er altså klart verst.

Lenke til kommentar
Jeg refererte til tidligere modeller siden jeg anntok man kjøper det som finnes og ikke det som kommer. Jeg ser ikke fremtiden og kan ikke si noe om hva som skal komme....like lite som du.

AKIRA

OK, men da må du lese innleggene skikkelig før du kommenterer dei.

På denne tråden har den kun vært snakk om de nye kommende modellene til Sony, Canon og Panasonic.

Det er mye bedre å bidra positivt og komme med innspil til oss som trenger hjelp til å kjøpe "rett" kamera enn å kritisere

Lenke til kommentar
Canon sine nye modeller ser ut til å slite like mye med motorstøy som de gamle. Bare les testen av Canon MV750i her på akam.no.

Siden ingen av kameraene har mulighet for ekstern mikrofon, er det ganske vesentlig hvor mye mekanisk støy de avgir. Spesielt hos Canon har dette vært et problem tidligere. Kameraene i 600-serien er kjent for å være veldig bråkete av seg, men den nye 700-serien skal visstnok være optimalisert og konstruert annerledes for å avgi minst mulig støy.

Ikke vet jeg hvor høylydt de forrige kameraene var, men jeg synes fortsatt at MV750 bråker svært mye. I forhold til JVC GR-D53 er den mekaniske støyen nesten dobbelt så ille. GR-D53 er fortsatt ikke stillegående nok til at man ikke hører noe av lyden fra kameraet på filmen, men MV750i er altså klart verst.

Nå stiller jo MVX25i i en annen klasse enn 600 og 700-serien. Noe av grunnen til at det koster mer, er jo at det er (forhåpentligvis) lagt mer arbeid og bedre deler i det. 25i er ett hakk opp fra dette kameraet, og bare bitte litt ned fra dette kameraet. Her er ett utdrag: "The Optura Xi really excels in the audio category not because of the quality of it's internal microphone, but because of the options the user is provided with. You can use a external microphone, set the levels, power it through the hot-shoe, dub audio over later, and watch and set the audio levels while you are recording - those are features that aren't included on most consumer camcorders. It's a nice touch, and will be well used by those who understand the significance of linking sound and image." Derfor er dette så spennende :dribble::thumbs:

Lenke til kommentar
Jeg refererte til tidligere modeller siden jeg anntok man kjøper det som finnes og ikke det som kommer. Jeg ser ikke fremtiden og kan ikke si noe om hva som skal komme....like lite som du.

AKIRA

OK, men da må du lese innleggene skikkelig før du kommenterer dei.

På denne tråden har den kun vært snakk om de nye kommende modellene til Sony, Canon og Panasonic.

Det er mye bedre å bidra positivt og komme med innspil til oss som trenger hjelp til å kjøpe "rett" kamera enn å kritisere

Jeg har da ikke kritisert noen eller noe. Jeg bare stilte spørsmål ved et historisk faktum om at Canon kameraer har en tendens til å være veldig støyete. Det er heller ikke urimelig å annta at dette kan være noe som kan vedvare selv på nye modeller, eller de kan ha fikset det. Jeg spurte bare om de hadde tatt dette inn til vurdering. Er det noen som kritiserer her...så er det vel du, som synes at jeg ikke burde komentere. Og min mistanke var ikke ubekreftet som JoergenJonassen påpekte at testen av nye kameraer også har dette problemet.

Jeg har ei heller foreslått at man burde kjøpe et annet merke...bare spurt det enkle spørsmålet om Canon sin historie om kamera støy var tatt med i vurderingen.

MEN...skulle jeg foreslå et kamera, så er jeg veldig happy med mitt Sony DCR 330 med innebygget 3 Megapixel stillbilde kamera, og nativ 16:9 format.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...