Gå til innhold

Noen som har en eldre mus?

Anbefalte innlegg

"Vidunderet" kosta ca 900kr i 1987, så hva det tilsvarer i dagens verdi vet jeg ikke.

Tror prisindeksen ligger på rundt 300 mot om 1979=100, altså det som kosta 100 i 1979 koster 300 i dag. Så den musa kosta kanskje rundt 1500-1600,- i dagens kroner. En dyr mus mao...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Vidunderet" kosta ca 900kr i 1987, så hva det tilsvarer i dagens verdi vet jeg ikke.

Tror prisindeksen ligger på rundt 300 mot om 1979=100, altså det som kosta 100 i 1979 koster 300 i dag. Så den musa kosta kanskje rundt 1500-1600,- i dagens kroner. En dyr mus mao...

Vel regner du med at den ennå virker så var det nok vel anvendte penger. Tror at det er veldig få datamus som har hatt en levetid på 17 år

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gammel 1980-PC, med 8088 CPU. Den ble oppgradert med mus når de første musene kom i 1985-86. Musa var faktisk optisk og hadde seriell port. Man måtte bruke den sammen med ei museplate med et rutenett for at muska skulle skjønne bevegelsene. Skulle tatt bilde av den mens jeg hadde den. Virkelig klenodie. Designen lignet litt på bildet her, men musa var ikke fullt så bred.

Lenke til kommentar

Hm- når jeg ser nøyere etter, så er det en din- plugg.. Jaja, tok feil.. Det har jeg aldri vært borti.. men tastaturer med DIN er da helt vanlig. Den særeste musetilkoblingen på PC jeg har vært borti, var en Commodore 286, som brukte Amiga- mus.. Det virket, det også. Spilte mye SimCity med den maskinen..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hehe. Husker en gammel macintosh med en nesten helt lik mus som du har, bortsett fra at min bare hadde en knapp. Deilig å spille på en 6,5" monokrom skjerm... Var ikke helt stabil, så den ville bare skru seg på hver tredje gang.

Lenke til kommentar

Altså, pinnene inni er iallefall lik som på samtlige andre muser jeg har i huset, av nyere dato.

Og hvis jeg ikke er helt på bærtur da, så er vel det PS/2 ?

Er det fler enn meg som har slike morsomheter liggende?

Fant forøvrig Sould Blaster versjon 1.5 med orginal manual og driverdiskett her nå :D Utrolig hva man har! :p

Magnus

Lenke til kommentar

Nåh. Jeg har ikke serverplass til å vise dere, men jeg har en gammel microsoft-mus. Mener at det er Com-tilkobling på den. Såvidt jeg kan se er det den som står oppført som 1987 mouse her.

Ellers hadde jeg et gammelt soundblaster pro kort som begynte å spille falskt, dette ble byttet ut mot min fars gamle soublaster 1.0. Dette var i pentium90-tiden. Ble hevet av foreldrene mine et par måneder etter jeg hadde flyttet ut.

Nå for tiden er det ikke så mange rariteter å hente, jeg har dog et Commodore DIN-keyboard av den gamle sorten, med f-tastene på venstre siden, og den høyeste av de er f10.

Lenke til kommentar
Nåh. Jeg har ikke serverplass til å vise dere, men jeg har en gammel microsoft-mus. Mener at det er Com-tilkobling på den. Såvidt jeg kan se er det den som står oppført som 1987 mouse her.

Ellers hadde jeg et gammelt soundblaster pro kort som begynte å spille falskt, dette ble byttet ut mot min fars gamle soublaster 1.0. Dette var i pentium90-tiden. Ble hevet av foreldrene mine et par måneder etter jeg hadde flyttet ut.

Nå for tiden er det ikke så mange rariteter å hente, jeg har dog et Commodore DIN-keyboard av den gamle sorten, med f-tastene på venstre siden, og den høyeste av de er f10.

Bare sleng over bildene du, så skal jeg alltids få lagt dem ut ;)

Er rent skremt over hva jeg finner på rommet der.. Tørr nesten ikke rydde mer.. Og har ikke hjerte til å kaste! :p

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har en mus som er eldre enn den der. Jeg tok den med fra kontoret etter at vi skulle rydde og kaste ut allt mulig gammelt skrot. Jeg har bare musen, ikke noe "drivere" eller manualer.

Det er en gammel mus med stålkule og to grønne knapper - og så står det Microsoft på den. Pluggen ser ut til å være en han-serial (9-pins?) plugg.

Jeg skal prøve å finne bilder.

edit: fant en link - http://www.myoldcomputers.com/museum/perif/msmouse.htm

edit2: det er vel den samme musen som onkel kompost snakker om.

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Jeg har et awe32 isa kort. Det er så langt som et utvidelseskort kan få blitt... masse krims-krams oppå printkortet. Det er vel ca 1/2 meter langt hehehe... tipper innebygde lydkort idag på en brikke har mange ganger så høy lyd prosesseringskraft som det monsteret.

Lenke til kommentar

Må bare hive meg på denne DIN diskusjonen.

DIN = Deutsche Industri Norm

DIN normen brukes på masser av utstyr, alt fra vanlige skruer til elektriske plugger. (Mener at gjengestandarden M er DIN, altså M4 for 4mm maskinskruer, o.s.v.)

En normal DIN plugg er en slik som ofte ble brukt mellom forsterker og (eks.) kassettspiller før i tiden, kassettspilleren på en C64 er tilkoplet med en DIN-plugg. Også tastatur av litt eldre dager hadde DIN tilkopling (den som er noe større en en PS/2).

Altså er PS/2 mindre enn DIN, mange kaller også PS/2 kontakten for Mini-DIN (om dette stemmer er jeg usikker på).

Lenke til kommentar

Da det begynnte å bli vanlig med mus på PC, var det ikke etablert noen musportstandard. Derfor var det meste basert på serielport teknologi. Mange hadde bare en serielkontakt. Noen hadde kontakter som ligner dagens muskontakter, men i virkligheten var de basert på serielteknologi. Det ble ofte levert med et adapter slik at man kunne koble de til en serielport. Ellers ble det solgt spesielle Mouse Port-kort med denne kontakten. Dette kortet har et subset av serielfunksjoner, og fungerer med vanlige serieldrivere i f.eks. Win98. Det går imidlertid ikke å koble et modem til dette kortet. Hvis jeg ikke husker feil, så ble det også solgt noen maskiner med integrert Mouse Port.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Det er en gammel mus med stålkule og to grønne knapper - og så står det Microsoft på den. Pluggen ser ut til å være en han-serial (9-pins?) plugg.

edit2: det er vel den samme musen som onkel kompost snakker om.

Hehe, den var søt. Men nei, det er nok ikke den jeg tenker på. Den jeg har er nyere, nesten litt sånn rund. Skal ta bilder så ser vi om jeg bruker en bildeupload jeg har fått tips om, eller om jeg utnytter RAzor sitt tilbud på det groveste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...