Gå til innhold

Sove..

Dr.X

Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen!

Hva mener dere, hva er egentlig det å sove ? Jeg mener.. Vi faller i en transelignende tilstand og drømmer merkverdige ting. Hvorfor hviler vi ikke bare, og rehabiliterer dermed, uten å måtte forsvinne helt fra omverdenen vår..? Vi sover jo 1/3 av livet vårt! Hjernen kobler ut og er rett og slett i hvilemodus, men kan bli vekt av mellomstore forstyrrelser og lyder. Hva er det å sove ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sies at å sove gjenoppretter neuroner i hjernen, samt enkelte hormoner. Det sies også at det stammer fra "de gamle tider", der vi beskyttet oss selv om natten ved å sove i huler osv., for ikke å bli spist av rovdyr, samtidig som vi sparte på energien da det var kaldt om natten.

For min del er søvn noe som jeg kan bruke mot trøtthet. Logisk.

Lenke til kommentar
God kveld alle sammen!

Hva mener dere, hva er egentlig det å sove ? Jeg mener.. Vi faller i en transelignende tilstand og drømmer merkverdige ting. Hvorfor hviler vi ikke bare, og rehabiliterer dermed, uten å måtte forsvinne helt fra omverdenen vår..? Vi sover jo 1/3 av livet vårt! Hjernen kobler ut og er rett og slett i hvilemodus, men kan bli vekt av mellomstore forstyrrelser og lyder. Hva er det å sove ?

Rehabilitere gjør du etter at du har vært i en bilulykke ellno. Restituere gjør du når du sover ;)

Jeg tror vi har behov for å hvile hjernen også; ikke bare det fysikalske i kroppen. Når du sover får du også en lavere puls og får slappet av på en måte du ikke klarer når du er våken. Søvn er sunt :)

Lenke til kommentar
Jeg håper at å sove er som en liten død, bare at du våkner opp igjen.

Mao. når du dør går du inn i en evig drømmeverden.

Desverre. Å dø vil si at hjernen tar kvelden.

Når den dør, er du like oppegående som en grønnsak, derav utrykket.

Når hjernen dør så fungerer ikke kroppen lengre, mao hjertet og åndedrettet stopper.

Når du blir en grønnsak så fungerer hjernen, men bare nok til å holde liv i kroppen. Ellers fungerer den ikke. Altså et menneske som er blitt en grønnsak sitter bare i en stol eller eventuellt ligger i en seng og stirrer ut i luften.

Må ikke blande sammen begreper her ;)

Lenke til kommentar

Hvis dette hadde vært fakt, hvilken drømm ville dere ha hadd da?

Jeg kunne tenkt meg å drømme at jeg var Neo i Matrix-triologien...

Lenke til kommentar
God kveld alle sammen!

Rehabilitere gjør du etter at du har vært i en bilulykke ellno. Restituere gjør du når du sover ;)

Jeg tror vi har behov for å hvile hjernen også; ikke bare det fysikalske i kroppen. Når du sover får du også en lavere puls og får slappet av på en måte du ikke klarer når du er våken. Søvn er sunt :)

Ah takk! Var det jeg lurte på skjønner du.. restituere ja.. :thumbs:

Lenke til kommentar

Hvis dette hadde vært fakt, hvilken drømm ville dere ha hadd da?

Jeg kunne tenkt meg å drømme at jeg var Neo i Matrix-triologien...

hadde hatt en evigvarende lucid dream.....

så kunne jeg lage et eget univers og bli gud der.....

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi nødt til å sove?

Det varierer åpenbart mye hvor lenge menneskene trenger å sove, og noen dyr har ikke behov for søvn i det hele tatt - men hvorfor sover vi egentlig?

Til tross for mange års forskning i søvnens betydning er det ennå ingen som med sikkerhet kan forklare hvorfor mennesker og dyr sover. De eldste teoriene går ut fra at søvn spiller en rolle rent energimessig. En søvnperiode gjenopplader grovt sagt kroppens batterier. Nervecellene i kroppen får tid til å gjøre seg klar til ny aktivitet, og det skapes en mulighet til å gjenskape de hjerneproteinene og hormonene som er forbrukt. De nyeste teoriene sier at kroppens behov bare spiller en underordnet rolle i forbindelse med søvnen. Det viktigste er hjernens behov. Noen forskere tror for eksempel at hjernen bruker søvnen til å rydde opp i dagens inntrykk - slette det som det ikke er bruk for, og katalogisere det som skal lagres i hukommelsen. Spesielt det siste skal være viktig. En annen teori sier derimot at det er sletteprosessen som er avgjørende. Hvis ikke hjernen gjennom søvnen fikk tid til å fjerne alle unødvendige opplysninger, ville den til slutt bli overfylt og overbelastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...