Gå til innhold

Støtter dagens maskinvare "stand-by" funksjonen?

Anbefalte innlegg

I windows har vi et valg som heter "stand-by". Før i tiden betydde det "skur av harddisk og skjerm". På PC-en jeg har nå, har den samme funksjon som "shut down" - bortsett fra at det er strøm på RAM'en, slik at den ikke trenger å boote når jeg skrur den på igjen.

Jeg har derfor ikke brukt "Shut down" funksjonen på PC-en på over et år. Bruker alltid stand-by om natten :D

Men når jeg satte sammen en PC til min far, viste det seg at den ikke likte dette like godt. Den skrudde kun av HD og skjerm - ikke vifter og strømforsyning.

Jeg har planer om å etterhvert å kjøpe meg ny PC, og da er noe av det viktigste at den støtter standby funksjonen skikkelig.

Noen som vet hvordan jeg kan vite det på forhånd? Er det noe hovedkortet har støtte for? Eller må hver enkelt del ha støtte for dette? Heter det noe spesielt?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det for laptops som har batteristrøm

når AC disconnectes .

Åpne programmer/desktop etc. lagres i minne .

What is Standby Mode?

From Windows XP Help: “Putting your computer on standby turns off the monitor and hard disks to reduce battery power consumption. When you bring the computer out of standby, your desktop appears exactly as you left it. You may want to save your work before putting your computer on standby. While on standby, information in computer memory is not saved on your hard disk. If there is an interruption in power, information in memory is lost.”

Edit:

Hibernate er akkurat det samme med unntak at pc'n kan bli strømløs .

Eks. en desktop med åpent word dokument .

Går i hibernate :

Alt innehold av ram blir skrevet til en hiber fil som tar vare på ram innholdet ,

ved oppstart av pc'n igjen lastes inneholdet av hiber filen opp igjen og

desktopen er akkurat som før .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan du ikke bruke Hibernation i stedet? Det tar riktignok noen sekunder lenger tid å starte opp enn med standby.

I Windows XP (engelsk):

Control Panel -> Power Options -> Hibernation -> Enable

Lenke til kommentar

På min PC fungerer Stand-by på akkurat samme måten som hibernate - bortsett fra at RAM'en ikke lagres på en fil - den ligger i RAM'en mens PC-en er av også (og derfor tar det ca 5 sekunder fra jeg skrur på PC-en, til den er klar til bruk der jeg var når jeg slo den av).

Og dette er min neste PC nødt å støtte. Ellers tror ikke jeg at jeg gidder å kjøpe ny :p

Lenke til kommentar

Min stasjonære slår ikke av alt (som for faren dins pc) med standby, men hibernation fungerer ypperlig.

Men pc'en min er rimelig gammel, så hvordan det står til med pc'er (hovedkort) av nyere dato, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
STR(Suspend to ram) er støttet på de fleste nye hovedkort. Vifter som henter strøm direkte fra psu blir ikke skrudd av når du bruker STR.

STR er muligens stikkordet jeg leter etter ja...

Men i mitt tilfelle slår hele strømforsyningen seg av også, inkludert alle vifter og alt som er koblet til. Den leverer bare strøm til RAM'en vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...