Gå til innhold

Hvordan "tappe" en signal-leder?

Anbefalte innlegg

Jeg vil koble en LED til en signal-leder for å vite statusen på signalet (høy-lav), men jeg vil ikke "forstyrre" signalet. Tror det kan bli problemer om jeg "tapper" spenning fra en signal-leder som har høy frekvens og som er avhengig av andre signaler (f.eks. et paralelt signal på åtte biter hvor jeg ønsker å vite status på bit0).

Egentlig skal jeg bare vite om en PATA-disk skriver eller leser, og trenger bare vite status på pin 23 og 25. Og jeg tror vel ikke det er så farlig om jeg "tapper" et slikt signal med noen få mV eller deromkring(?). Men kunne godt tenke meg å bruke det dere har å komme med til fremtidige andre prosjekter, så et forslag som "forstyrer" signalene minst mulig er å foretrekke.

Kan noe om digital-teknikk, men fint lite om analog-teknikk... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke sikker, men du kan kansje lage noe av en litt "heavy" buffer,

en 4584 eller lignende, kobles rett på #23 eller #25, og ut rett på led.

Jo, jeg kan jo finne datablad for den ICn og titte litt på det. Aldri vært borti den typen før tror jeg.

Men takk i alle fall..

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke noe som kalles en "hex buffer" da.. Det betyr at du har TO invertere (ikke, not) koblet i serie. Dette vil gi høy inngangsimpedans til den ic`en du skal lese av..

Da trekker du bare et par mA ;)

Du kan da bruke utgangen på den "siste" inverteren, til en diode...

Lenke til kommentar

Hei.

Har Elektor blad med en konstruksjon på en hardware monitor for IDE disker. Skal se hvordan read/write led er koplet der. Trenger litt tid på å få gravd frem rette bladet.

Kan også scanne/emaile artikkelen om du sender meg en PM.

Lenke til kommentar
Hei.

Har Elektor blad med en konstruksjon på en hardware monitor for IDE disker. Skal se hvordan read/write led er koplet der. Trenger litt tid på å få gravd frem rette bladet.

Kan også scanne/emaile artikkelen om du sender meg en PM.

Det var fra den samme artikkelen jeg fikk ideen faktisk. :thumbs: Eller, artikkelen jeg leste var i alle fall fra tidlig nitti-tall, men tipper det er den artikkelen du referere til og.

Lenke til kommentar

Hmm... var innlogget med annet nick..

Har ikke vært aktiv her på en stund, men har vært litt aktiv på akam.no i det siste. Jeg var ikke klar over at jeg kunne bruke samme nick der som her, så nå har jeg to nick.. :blush:

Men MrFuckUp er jo et ganske beskrivende nick da...

Egentlig stammer det fra midt på nittitallet da jeg først var borti lan-gaming. Nicket fikk jeg da jeg hele tiden kom borti Windows-tasten når vi spilte, og ofte så hang hele nettverket pga dette og vi måtte starte på nytt alle sammen :green::blush:

Altså Zorro og MrFuckUp er samme fyr :roll:

Lenke til kommentar
Du kan jo bruke noe som kalles en "hex buffer" da.. Det betyr at du har TO invertere (ikke, not) koblet i serie. Dette vil gi høy inngangsimpedans til den ic`en du skal lese av..

Da trekker du bare et par mA ;)

Du kan da bruke utgangen på den "siste" inverteren, til en diode...

Så høy inngangsimpedanse er det jeg må prøve å få til? To HEX-invertere etterhverandre var jo ikke så dumt tenkt da. Men om jeg skulle brukt den til å lese av signaler som er mer følsomme, som f.eks. selve datasignalene til harddisken, vil ikke selv få mA "forstyrre" også da, eller går det bra?

Lenke til kommentar
Hei.

Her er informasjonen du trenger:

http://www.cheese83.freeserve.co.uk/comp/mods/led_mod.htm

Diskmonitoren i Elektor var for ST506 interface, den brukte en 74HCT240 IC - Octal Inverting tristate buffer der G1&G2 (enable) inngangene var styrt av drive select signalet.

Se her for info: http://www.semiconductors.philips.com/acro...CT240_CNV_2.pdf

Good Luck.

Jupp, akurat noe sånt jeg tenkte på. Har ikke lest så nøye gjennoim enda, men målet så ut til å være den samme i alle fall, midt i blinken den linken der :thumbup:

Skal se hva jeg finner i rotekassa mi i kveld. Kanskje jeg får til noe primitivt bare for å teste ut litt.

Lenke til kommentar

Fulgte linken din ragstian;

Testet ut en av de enkle kretsene på siden du linket til;

signal~1.gif

Den funket den! :thumbs:

Men, pulsene er nok litt for raske til at det blir noen bra effekt ut av det. Det ser ut som LED lyser svakt og flimrer oftest. Men er pulsen lang nok, så lyser den slik den skal. Prøvde både READ og WRITE, og begge funket.

Men kretsen funker slik den skal i alle fall. Koblet den til pin 39 (activity), og da lyste LED synkront med harddiskLED.

Hvis noen har forslag på hvordan en kan få LED til å lyse like sterkt hele tiden og ikke bare flimre når pulsene er for korte, så er det bare tåkke til ;)

Kult at det virket i alle fall...

PS. Om noen vil lage en slik, så legg merke til at denne funker på inverterte signaler. Dvs at aktiv=0V inaktiv=5V

Lenke til kommentar

Du kan forlenge pulsene med en one-shot (monostabil vippe). F.eks 74121, 74123, 555.

Husk at det vanligste problemet med å lage slike kretser er at man glemmer avkoblingskondensatorer. Disse er aldri tegnet inn på et skjema, det er underforstått at man vet at de skal brukes.

Det er typisk en 10nF keramisk koblet så tett som mulig (korte tilkoblingsledninger) til strømforsyningspinnene på hver IC.

På den kretsen din så spiller det ikke så stor rolle, men med en one-shot får du fort problemer uten slike.

Lenke til kommentar

Bra, jeg skal prøve med en 121 eller 123.

Det med avkoblingkondensator visste jeg egentlig, men det er så lenge siden jeg har holdt på med dette, så dette hadde jeg glemt. Men bra du fortalte om det.

Jeg skal se hva jeg får til om noen dager.

Lenke til kommentar
Du kan forlenge pulsene med en one-shot (monostabil vippe). F.eks 74121, 74123, 555.

Eh, vil det ikke i dette tilfellet holde med et lavpassfilter?

I såfall trenger fyren en resistor og en kondensator. That's it.

Løsningen din er sikkert god, men den får meg til å tenke på å "skyte spurv med kanon".

Lenke til kommentar

Hei.

Her er noen eksempler på "puls-strekking" brukt i logiske prober:

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/probe1.htm

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits...ear/lprobe.html

http://www.solorb.com/elect/logprobe/

Når jeg søkte etter logikkprober kom jeg over denne super proben:

http://members.cox.net/berniekm/super.html

Den ser hendig ut for en som "mekker" litt elektronikk!

Good Luck.

Lenke til kommentar
Holder det ikke med en schmitt-trigger istedenfor den vanlige inverteren?

Mulig jeg tar feil her...

...men er ikke en schmidt-trigger til å fjerne støy fra firkantpulser ved å legge høy og lav-nivåne til riktig spenning?

Den kan vel ikke strekke pulsene ut, eller?

Det jeg vil forsøke å få til er når en puls er for kort (feks > 100ms) så vil jeg at høy skal holdes oppe i minst 100ms uavhengig om pulsen er 5, 10 eller 99ms lang, eller om det kommer flere pulser innenfor tiden 100ms.

Jeg tror 100ms kan være en passende tid for at LED skal lyse skikkelig og at øyet skal registrere det. Mulig tiden kan være enda kortere, men det kan jo evt. justeres senere.

Det jeg skulle trenge da, uten å komplisere kretsen unødvendig, må jo være en type vippe som holdes høy i x tid og som ikke blir upåvirket selv om det kommer fler pulser i denne tiden? Regner med at en kondensator må brukes for å bestemme tiden utgangen til denne vippen holdes høy?

Lenke til kommentar

Nei, Schmitt-trigger strekker ikke pulser. Den har hysterese og brukes når man har sløv stigetid og bounce, kan vel kalles for en "pulse shaper".

74123 er retriggerable, dvs ikke det du ønsker. 74121 er da antagelig et bedre valg (og den har også en Schmitt-trigger inngang). Men det er lenge siden jeg jobbet med disse, husker ikke detaljene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...