loveland Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Hei! Skal kjøpe meg ny pc.. (sansynligcis etter sommern da det kommer masse nye standarer+ konfirmasjon) Men det jeg lurer på er om Windows XP: På netshop er den billigste XPen til kr 555,00 og den dyreste til kr 3 385,00. Så også at den mest solgte var Microsoft windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP1 til 850,- Lurer da på hvilken jeg skal kjøpe, når jeg er en vanlig person (student*) som skal byggen en vanlig pc. Noen som kan noe om det....? *så at det var noe med student versjon, men det var oppgradering, har win 98 på den nåværende pcen men har på følesen av at hvis man installerer xp oppå win98 vil man få med litt gamle system filer o.l. så er egentlig ikke kin på den. Lenke til kommentar
!KO! Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 last det ned gratis eller noe sånt Lenke til kommentar
mbskywalker Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 hvor er det blitt av varsle moderator knappen? :S OEM er vel oppgradering.. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) skaff deg win xp pro, det er MYE bedre en home (har en med home og en med pro) det lureste er nok og kjøpe oem veson siden den er mye blligere, men uten kundestøtte. hvilket spåk du vil ha er opp til deg men jeg holder en knapp på norsk. pørv og kjøpe det, selv om det er fristende så har jeg hatt dårlige erfaringer med piratversoner av xp (etter en tre-fire måneder er ALT sirrup) hvis budskjette blir lite og du ikke skal spille no særlig er jo linux noe og vurdere. kan lett spare en tusen lapp på det. håper det hjalp litt Endret 8. mai 2004 av Brusfantomet Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Glem XP home og gå for XP professional. Flere funksjoner og konfigurasjonsmuligheter. Lenke til kommentar
loveland Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Hører at XP pro er in her. er det da denne dere mener? Microsoft windows XP Professional OEM - Norsk versjon kr 1 350,00 Hva er forskjell på OEM og ikke? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Hvis du kjøper OEM er det maskinleverandøren som skal gi støtte. Ved kjøp av retail får du direkte support fra Microsoft. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Det er ikke lov til å oppfordre til ulovligheter her på forumet. Bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 OEM kan du kjøpe sammen med andre deler, evt. ny PC. Pro er ikke spes. mye bedre enn Home, med mindre du trenger avanserte nettverksfunksjoner. Se forskjellene mellom de ulike versjonene her. Dersom du er student, får du det billigere, men i det øyeblikket du er ferdig å studere, tilfredstiller du ikke lenger kravene som stilles for at du skal kjøre det, men det må være opp til samvittigheten din Lenke til kommentar
skravlekaspar2000 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 ****moderator**** jeg tror han er klar over denne muligheten. å stjele er alltid et alternativ. hvor bra dette alternativet er, er vel opp til hver enkelt å vurdere. det er bare tåpelig å oppfordre til piratkopiering i alle fall. for å kjøpe oem-versjoner må du vel kjøpe hardware samtidig. litt uklar på hvilken policy som gjelder her. mener jeg har sett nettbutikker godta at en kjøper en harddisk for å få lov til å kjøpe oem-versjonen. som de andre sier - gå for pro-versjonen. og er andre operativsystemer aktuelle, sjekk ut linux-distroen suse 9.1. Virker meget lovende så langt. live-eval cd kan finnes her: http://www.suse.com/us/private/download/ft...e_eval_int.html Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Du kan jo lese hva som er forskjellen mellom home og Pro, og jeg tviler på at du har brukt for pro om du ikke kjører dual eller om du trenger avanserte nettverksfunksjoner. Til de som sier at Pro er så mye bedre: Hva er det som er så mye bedre? Endret 8. mai 2004 av Falcon_ Lenke til kommentar
loveland Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Dersom du er student, får du det billigere, men i det øyeblikket du er ferdig å studere, tilfredstiller du ikke lenger kravene som stilles for at du skal kjøre det, men det må være opp til samvittigheten din Tror ikke det blir no problem fordi jeg går på ungdomsskolen så hvis man er student helt til man er ferdig med universitetet er jo det nok av år til og da er jo den pcen ganske så old school.. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Advarsel er tildelt bruker som oppfordrer til piratkopiering. Bruker er utestengt i 7 dager. Fortsett med det tråden handler om Lenke til kommentar
loveland Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) ****moderator**** jeg tror han er klar over denne muligheten. å stjele er alltid et alternativ. hvor bra dette alternativet er, er vel opp til hver enkelt å vurdere. det er bare tåpelig å oppfordre til piratkopiering i alle fall. for å kjøpe oem-versjoner må du vel kjøpe hardware samtidig. litt uklar på hvilken policy som gjelder her. mener jeg har sett nettbutikker godta at en kjøper en harddisk for å få lov til å kjøpe oem-versjonen. som de andre sier - gå for pro-versjonen. 1. Gidder ikke det piratkopigreiene nei ender nok opp med at det skjer no tull. Har alltid hatt litt dårlige og stygge pcer og vil endelig ha en som er bra med kult design. 2. Skal kjøpe det meste utstyret sammen med operativsystemet fra netshop.no så da går det nok fint. Endret 8. mai 2004 av loveland Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Tror ikke det blir no problem fordi jeg går på ungdomsskolen så hvis man er student helt til man er ferdig med universitetet er jo det nok av år til og da er jo den pcen ganske så old school.. Tror du må gå på høgskolen eller universitet for å kunne kalle deg student. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Like greit å velge OEM-versjon... supporten du får fra Microsoft er så-som-så, bedre å forholde seg til de frivillige forumene på nettet (som dette) og "nerde-venner". Jeg ville valgt XP Pro OEM, helst engelsk versjon. Hvorfor engelsk? Servicepacks, addon's osv kommer alltid først på engelsk, lettere å poste feilmeldinger på internationale forums osv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Tror ikke det blir no problem fordi jeg går på ungdomsskolen så hvis man er student helt til man er ferdig med universitetet er jo det nok av år til og da er jo den pcen ganske så old school.. Tror du må gå på høgskolen eller universitet for å kunne kalle deg student. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Her står alt du trenger å vite : http://www.microsoft.com/norge/license/academic/ Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 for å kjøpe oem-versjoner må du vel kjøpe hardware samtidig. litt uklar på hvilken policy som gjelder her. mener jeg har sett nettbutikker godta at en kjøper en harddisk for å få lov til å kjøpe oem-versjonen. På komplett godtar de at du kjøper en harddisk eller et hovedkort eller selvfølgelig en hel pc for å kjøpe OEM versjonen! den vil da koste 899,- (på komplett) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 På telehuset i trondheim selger de XP sammen med f.eks. en Microsoft-mus, og de oppfordrer folk som skal ha XP til å gjøre akkurat det, for da sparer kunden penger, kunden blir fornøyd, og forblir kunde hos Telehuset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå