Gjest medlem-23990 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Less than 24 hours after accusing the Walt Disney Company of pulling the plug on his latest documentary in a blatant attempt at political censorship, the rabble-rousing film-maker Michael Moore has admitted he knew a year ago that Disney had no intention of distributing it. The admission, during an interview with CNN, undermined Moore's claim that Disney was trying to sabotage the US release of Fahrenheit 911 just days before its world premiere at the Cannes film festival. "Almost a year ago, after we'd started making the film, the chairman of Disney, Michael Eisner, told my agent he was upset Miramax had made the film and he will not distribute it." http://news.independent.co.uk/world/americ...sp?story=518901 Nobody in Hollywood doubts Fahrenheit 911 will find a US distributor. But Moore's publicity stunt, if that is what is, appears to be working. A front-page news piece in The New York Times was followed yesterday by an editorial denouncing Disney for censorship and denial of Moore's right to free expression. New York Times bæsjet litt på leggen, igjen. OK, så det var altså bare et sprell fra Moore sin side, en løgn, bare for å få oppmerksomhet, påstå at "the higher powers" ønsket å stoppe han og ta i fra han ytringsfriheten... Men i sannhet sa de til han et år siden at filmen ikke ville bli distribuert, og at han kan få den distribuert av et annet selskap om et annet selskap vil det... At det går an å være så latterlig skjønner jeg meg ikke på. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Mikkel elsker tydeligvis konspirasjonsteorier om at folk er ute etter ham.. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 så han imrømmet han det selv, han ble ikke avslørt? Hadde ikke dere brukt det til deres fordel, hvis noen ikke ville utgi filmen deres pga tilsynelatende politikk? Akkuratt som The Passion of The Christ, mye omtale gir mange seere. PR er en fin ting. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Ja, Moore avslørte seg selv ja. Men egentlig ikke. Moore bruker en taktikk veldig ofte. Denne taktikken går utpå å si to forskjellige ting, en offisielt, og en uoffisielt. Med denne saken, gikk han ut uoffisielt til sine supportere og sa at Disney prøvde å ta knekken på filmen hans, brudd av ytringsfrihet, bla bla bla. Men når han må stå fram på (inter)nasjonal TV, da lyger han ikke... Hvis Moore må lyge for å skape "buzz" om filmen hans, sier det en del om innholdet av filmen... Passion of the Christ fikk mye PR fordi folk så på den og fikk reaksjoner. Moore lyger langt før filmen hans er utgitt ved å hevde at han plutselig og "mystisk" har blitt droppet av Disney, selv om han visste dette for over et år siden... Det er ikke forsvarlig og er tåpelig og latterlig. Hadde ikke dere brukt det til deres fordel, hvis noen ikke ville utgi filmen deres pga tilsynelatende politikk?Problemet er at Moore kan gå til en annen distributør for filmen sin... Hvorfor valgte han Miramax/Disney? For å skape strid? Yep. Suksessen til Moore er grunnet at han er flink til å lyge sånn at idiotene tror på han, mens han ikke lyger til andre, så da tror alle han er på det rene... Latterlig mann. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Ikke sant. Og Bush er pasifist. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Sexion; Det intervjuet du snakker om så jeg faktisk på TV. (CNN) More sa at Miramax spyttet inn penger i filmen og lovet at de skulle få distrubitør til filmen. I ettertid viser det seg at Miramax ikke kan gjøre dette fordi de er eid av Disney. Disney vil ikke gjøre Bush familien "upset" i slike valgperioder som disse fordi Bush selv har påført nasjonen en del lover og fordeler til gode for Disney konsernet. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Moore er genial. Jeg er helt 100% enig. Jeg så Bowling, og tenkte: fy fader, denne mannen er dyktig. Han virkelig lage gode filmer... Er ikke enig i det meste han sier, av den enkle grunn at han sier nesten rett ut: Bush sin ensidige propaganda skal ikke funke på meg, og ikke på dere heller. Vær smart, hør heller på min ensidige propaganda! Den er i filmformat, framfor kjedelig tale format. Mye bedre for de med ADHD! Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Litt off-topic, men kan like godt spør her istedenfor å starte en ny tråd. Dere som har sett Columbine har nok også lagt merke til drapstallene (usa 11 000 vs Japan 38). Husker at blant annet iBrotha hadde funnet langt bedre statistikker på drapstallene på grunn av skytevåpen, men det var før P&R røyk. Noen som kan gi meg en link eller har noe å si om disse tallene? Vær så snill å ikke kom med noe rød eller blå propaganda, jeg tenkte å samenligne tallene til en engelskoppgave, og da er det ganske greit med uavhengige tall. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Sexion; Det intervjuet du snakker om så jeg faktisk på TV. (CNN) More sa at Miramax spyttet inn penger i filmen og lovet at de skulle få distrubitør til filmen. I ettertid viser det seg at Miramax ikke kan gjøre dette fordi de er eid av Disney. Disney vil ikke gjøre Bush familien "upset" i slike valgperioder som disse fordi Bush selv har påført nasjonen en del lover og fordeler til gode for Disney konsernet. Moore kan tydeligvis fremdeles skaffe seg en distributør... Syns det er litt komisk at du vet akkurat hvorfor Disney ikke vil gi ut filmen. Denne påstanden her er enda mer latterlig: Bush selv har påført nasjonen en del lover og fordeler til gode for Disney konsernet. Lyst å liste disse ut for oss? Ja ja, prøv å kråle dere vekk fra at Moore er en "hack" og at han må lyge og skape falske hendelser for å få oppmerksomhet... for hans løgnfulle propagandafilmer... Men jeg har faktisk lyst å se filmen "Fahrenheit 911" og jeg har egentlig lyst til at den skal gis ut. Hvorfor? Fordi jeg tror faktisk den kan ha gått for langt og at folk kanskje blir lei Moore og hele bevegelsen hans pga det. Enten det eller så sluker publikum konspirasjonsteoriene hans rå uten å tenke seg om... Men det forandrer egentlig ikke mye fra akkurat nå alikevel... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Har svart på resten av det som tas opp her angående filmen og distribusjon i den andre topic'en. Litt off-topic, men kan like godt spør her istedenfor å starte en ny tråd. Dere som har sett Columbine har nok også lagt merke til drapstallene (usa 11 000 vs Japan 38). Husker at blant annet iBrotha hadde funnet langt bedre statistikker på drapstallene på grunn av skytevåpen, men det var før P&R røyk. Noen som kan gi meg en link eller har noe å si om disse tallene? Vær så snill å ikke kom med noe rød eller blå propaganda, jeg tenkte å samenligne tallene til en engelskoppgave, og da er det ganske greit med uavhengige tall. Hva liker du ikke de tallene han presenterte i filmen? De er jo faktisk ganske nøyaktige når det gjelder drapstallene i motsettnig til resten av filmen, ikke alt som er like nøyaktig, men drapstallene stemmer stort sett. Noen små avvik, men de er for det meste rette. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Selv om mannen er en drittsekk trenger ikke budskapet være bare tull... Har han sluppet ut/offentliggjort manuset til filmen som ble for sterk kost for Disney? Endret 10. mai 2004 av Nimzo Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Nationmaster.com har ganske bra statistikker. Drapstallene som Moore bruker i filmen er ikke helt gjennomført... Han bruker statistikker fra forskjellige årstall, forskjellige kategorier, osv. når han presenterer de tallene. Og selvfølgelig gir han ut bare de rene tallene, og ikke pr. kapita tall, fordi da ser det ikke så spennende ut... Tall fra nationmaster for drap med håndvåpen: 1. South Africa 31,918 (2000) 2. Colombia 21,898 (2000) 3. Thailand 20,032 (2000) 4. United States 8,259 (1999) 5. Mexico 3,589 (2000) 6. Zimbabwe 598 (2000) 7. Germany 384 (2000) 8. Belarus 331 (2000) 9. Czech Republic 213 (2000) 10. Ukraine 173 (2000) 11. Poland 166 (2000) 12. Canada 165 (1999) 13. Costa Rica 126 (1999) 14. Slovakia 117 (2000) 15. Spain 97 (2000) 16. Uruguay 84 (2000) 17. Portugal 84 (2000) 18. Lithuania 83 (2000) 19. Bulgaria 63 (2000) 20. United Kingdom 62 (1999) Merk at Russland, Kina, nesten 100% av Asia og Afrika har ikke tall for denne statistikken og er derfor ikke med på listen. Her ser vi USA med 8.259 og Tyskland med 384. I filmen sier Moore 11.127 for USA, og 381 for Tyskland. Faktisk så har drap med skytevåpen vært ca. 8000 hvert år i USA i flere år nå... Hvor har Moore hentet 11.000 fra? Og selvfølgelig snakker ikke Moore om folketallet, etnisk komposisjon, eller noe slikt for alle landene han ramser opp. Med andre ord, river vekk alle sammenhenger og bruker bare rene (og falske?) tall... Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) oi 8529 istedet for 11.000... denne mannen må stoppes! For en løgner!!!!! ærlig talt, hva prøver du å si? Endret 10. mai 2004 av HeRbie Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 oi 8529 istedet for 11.000... denne mannen må stoppes! For en løgner!!!!!ærlig talt, hva prøver du å si? Ja, hva er vitsen med å pynte på tallene? Hva er vitsen å presentere tall uten en sammenheng? Jo, å hjernevaske folk... Dette er bare et eksempel av svært mange i filmene hans. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Her ser vi USA med 8.259 og Tyskland med 384.I filmen sier Moore 11.127 for USA, og 381 for Tyskland. Faktisk så har drap med skytevåpen vært ca. 8000 hvert år i USA i flere år nå... Hvor har Moore hentet 11.000 fra? Og selvfølgelig snakker ikke Moore om folketallet, etnisk komposisjon, eller noe slikt for alle landene han ramser opp. Med andre ord, river vekk alle sammenhenger og bruker bare rene (og falske?) tall... Det tallet 8259 er FBI sine statistikker. Det er veldig mange forskere som har stillt spørsmæålet med disse statistikkene, og hørte på BBC Radio at FBI selv hadde innrømmet at statistikkene på den tiden var "noe ufullstendige", Blant annet baserte mye av materiallet seg på frivillig innraportering fra distrikstkontorer (alle som har jobbet med statistikk vet hvor bra det virker...). FBI regnet heller ikke med enkelte typer saker som f.eks saker der den drepte også var skadet med et annet våpen som f.eks kniv. MM fikk sikkert 11127 fra CDC. Se her for 1999 tallene: http://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr49/nvsr49_08.pdf Dersom man ser på side 68 i den rapporten så ser man; Assault (homicide) by discharge of firearms (X93-X95): 10828 Discharge of firearms, undetermined intent (Y22-Y24): 324 Legal intervention involving firearm discharge (Y35.0): 299 Dersom man legger sammen 10828 og 299 får man 11127. Spør du meg, og mange andre, er det feil å regne med "Legal intervention" i den sammenhengen MM bruker tallene. Han kan muligens regne med "Disscharge of Firearms, undetermined intent, ettersom mange av disse sakene er saker der den tiltalte har inngått plea bargain eller har inngått en eller annen avtale med påtalemyndighetene, men det blir en annen diskusjon. Men uansett tallet MM bruker 11127 er litt for høyt eller litt for lavt, avhengig av hva man regner med, men det er en bagatell. Det endrer uansett ikke det faktum at USA har vesentlig høyere drapstall begått med drapsvåpen en andre sammenlignbare land. Når det gjelder tallene fra de andre landene er de vistnok riktige de også. Var noen som sa at en del ikke ukjente høyrevennlige magasiner i USA brukte ikke ubetydlige summer for å finne ut om tallene var falske. Men det eneste de fant var vistnok noen små forskjeller som at tallet i Australia skulle være 5 stk. for lavt osv. De droppet hele saken og etter det har ingen hørt noe mer. :-) NRA har vistnok også "etterforsket" saken, men det er ingen som har hørt noe derifra heller. Også når man sammenligner med folketallet så har USA mange flere drap. Når det gjelder etnistiet så skulle jo det tilsi at det muligens er "normalt" med noe høyere drapstall i USA, ettersom det er "vanlig" at mennesker med forskjellig hudfarge dreper hverandre mer en personer med lik hudfarge, men dette utjevnes med at USA også burde ha lavere drapstall på grunn av større velstand (målt etter BNP). Det er kanskje det som gjør en del konservative så frustrerte over denne filmen. At tallene for drap begått med skytevåpen faktisk stemmer. Endret 10. mai 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Nei. Det har ikke noe SSB så vidt jeg vet. Man har jo FEDSTATS , fedstats.gov, men de bare samler inn statistikk fra andre agencies. Bureau of Labor Statistics, bls.gov er vel de som samler inn mest statistikk av departementene. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) cdc.gov som jeg linket til er de som har mest statistikk om helse. Og død. Det er jo mulig åf finne mye statistikk hos mange universiteter også, men fro et så omfattende område som drap i hele USA tror jed CDC har den mest omfattende statistikken. Endret 10. mai 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jøss beste innlegget jeg har sett på lenge faktisk Men er merkelig dette, at det er usa-elskerne og de konservative som snakker mest om MM. Det har jo bare den effekten at han får mer publisitet, så hvorfor bruke tid på det? Dere vil jo ikke få fram noe annet enn de bagatellene som har kommet til nå. Dette er en subjektiv film, men vi har da mange andre subjektive filmer, som er kritiske mot andre, uten at de får halve verden etter seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå