Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Internett og LAN

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har satt opp et nettverk mellom en XP og en 98 maskin, men jeg må ha en annen IP på 98'en for å kunne se den fra XP'en, men når jeg setter en fast IP funker ikke internettet på 98'en... noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur du må komme med litt fleire opplysningar for at folk skal kunne hjelpe deg.

Korleis er internettforbindelsen satt opp (ADSL, modem, isdn?).

Kven er leveranødren (ISP).

Korleis er lokalnettverket satt opp (hub, switch, kryssa kabel).

kva iper er det du sett inn som fungerer og kva som ikkje fungere (ipnr).

Kva nettverksmaske kjører du med.

Ei mulig løysning er å la XP maskina dele internett til win98, slik at all trafikk til og frå internett går gjennom XP maskina.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Ok, her er litt mer info. Har Telenor og routeren er satt opp slik at vi er koblet til hele tida. Begge maskinene er også kobla til routeren og de får automatisk en IP fra den, men de får samme IP.

Lenke til kommentar

Hva om du bare øker IP med en på den ene maskinen..? men om du seter fast ip må du taste inn subnet og gateway og muligens DNS...., slik at det kan jo være der problemet ligger.... Må jo også være noe feil på routeren om den gir ut samme IP to ganger til maskiner som er koblet på samtidig.....

Finnes det softwareupdate til den routeren?

Normalt fungerer en router slik at når du kobler til et nettverkskort så tilordner routeren en IP til MAC-adressen på nettverkskortet. Litt avhengig av minne på router, resetting etc så vil da denne maskinen "altid" få samme ip av den routeren, og andre som kobler til får andre ip-adresser som da blir "reservert" for de MAC-adressene som logger på...

Men som sagt hvor lenge IP er "reservert" en spesifikk MAC-adresse avhenger av mange forhold...

Lenke til kommentar

Doh!

Telenor....jaja. De er et problem når det gjelder adsl modem. Problemet er at routeren deres bare takler en maskin som kobler seg opp. Hvis det er flere maskiner som skal koble seg opp må du ha en switch/router som kan foreta oppringingen for deg. Det finst flere typer av dem på markedet, men de koster litt :(

Men, du kan prøve å finne en omvei!

Winproxy eller et annet proxy program, eller og internet sharing i windows kan gjøre det.

Du må da sette opp xp maskinen til å dele ut internett for deg, og den andre maskinen (win98) må ha xp maskinen sin ip som gateway!

Er nok de eneste måtene å gjøre det på er jeg redd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...