Gå til innhold

Abit NF7-S 2.0 + AMD XP3200 UFF!


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettop en AMD XP3200 cpu, byttet ut med en XP1800, men som vanlig når jeg får noe nytt så er det noe feil med det!!! Før virket maskinen strålende fint, har aldri hatt så stabil maskin, men nå når jeg får en ny cpu kan jeg ikke gjøre noe annet en å være i windows, hvor alt går helt fint, kan se divx'er og dvd og alt mulig, men IKKE kjøre noe fullscreen spill.

 

Mitt system:

 

Windows XP Professional, Service Pack 1, DirectX 9b, seneste driverne for alle komponentene osv...

Abit NF7-S 2.0 hovedkort:
NVidia nForce2 Chipset
Max databus 400 MHz 
Max 3GB DDR PC3200 (400MHz)
CPU Socket A 
2 x Serial ATA ( Serial ATA-150 ) koblinger
2 x IDE ( DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives ) koblinger
integrert nVidia nForce2 MCP-T - 5.1 lyd
Ethernet, Fast Ethernet

AMD Athlon XP3200+ PC3200(400MHz)

2 x Matched TwinMOS 512MB DDR PC3200(400MHz)

MSI GeForce 4ti 4200 128MB 4xAGP

Bios info/instillinger:

Har flash'a til siste versjon (nVidia-nForce-6A61BA1BC-24)

CPU Name is..............................AMD Athlon(tm) XP
CPU Internal Frequency...............2200MHz (200x11.0)

CPU Operating Speed.................3200+
x - External Clock......................200 MHz
x - Multiplier Factor.....................x11.0
AGP Frequency..........................66 MHz
CPU FSB/DRAM ratio..................By SPD
CPU Interface............................Disabled

Power Supply Conotroller...........System Default
-CPU Core Voltage.....................1.65v
-DDR SDRAM Voltage.................2.6v
-Chipset Voltage........................1.6v
-AGP Voltage.............................1.5v

CPU Over Temp. Protect.............80°C

Shutdown when CPUFAN Fail.......Enabled
CPU Shutdown Temperature........75°C/167°F
CPU Warning Temperature..........72°C/161°F
System Temperature..................31°C/87°F
CPU Temperature.......................48°C/118°F (LOAD @ 52°C/126°F)
CPUFAN Speed...........................2410RPM
CHAFAN Speed...........................0RPM
PWRFAN Speed..........................2428RPM
CPU Core Voltage......................1.69V
VCC Voltage (+2.5V).................2.62V
I/O Voltage (+.3.3V)..................3.37V
+5V..........................................5.05V
+12V........................................11.85V
-12V........................................-11.95V
-5V..........................................-5.25V
3.3V Dual Voltage......................3.61V
Standby Voltage (+5V)...............5.04V

 

Når jeg kjører med dette klikker bare alle spill hele tiden, så nå har jeg stilt external clock til 191, altså 2101MHz @ 382MHz bus. Virker som det skjer noe rart når jeg nærmer meg external clock på 200 ~ 400MHz bus... Noen som har opplevd dette? Jeg tenker nesten at det er noe feil med prosessoren. Ganske fortvilende når jeg har brukt så mye penger på noe som SKAL virke :( ...

 

 

Her er litt beskrivelser og logger av hva som skjer om det er noen proffer her som kan få noe ut av det...

 

Half-Life

Kjørte en liten stund men plutselig restarta maskinen av seg selv.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Unreal Tournament

Det virker som om det går an å spille selve spillet men når jeg lukker så kommer denne:
"Instruksjoner i "0x77f57af0" refererer til adresse "0x00cce070". Minnet kunne ikke være "read"." eller noe sånt

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

UT2004

Kjører en liten stund så bare lukker spillet seg så får jeg denne beskjeden:

UT2004 Build UT2004_Build_[2004-03-03_02.42]

OS: Windows XP 5.1 (Build: 2600)
CPU: AuthenticAMD PentiumPro-class processor @ 2186 MHz with 1023MB RAM
Video: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 (5672)

General protection fault!

History: AActor::ProcessState <- Object ONSDirtSlipEffect ONS-Torlan.ONSDirtSlipEffect,
Old State None, New State None <- AActor::Tick <- AEmitter::Tick <- TickAllActors <- ULevel::Tick
<- (NetMode=0) <- TickLevel <- UGameEngine::Tick <- Level Torlan <- UpdateWorld <- MainLoop

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Splinter Cell Pandora Tomorrow

Bare noen få sekunder etter at jeg loadet et game lukket spillet seg og denne beskjeden kom:

General protection fault!

History: UCanvas::execTextSize <- (ECommunicationBox 1_1_2_embassy.ECommunicationBox2 @
Function Echelon.ECommunicationBox.StandardDisplay.Draw : 0034) <- UObject::ProcessEvent
<- (EchelonMainHUD 1_1_2_embassy.EchelonMainHUD2, Function EchelonHUD.EchelonMainHUD.MainHUD.PostRender)
<- FCameraSceneNode::PostRender <- UGameEngine::Draw <- UWindowsViewport::Repaint <-
UWindowsClient::Tick <- ClientTick <- UGameEngine::Tick <- UpdateWorld <- MainLoop

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hitman Contracts

Lukker seg bare med en gang loadingen av et brett er ferdig.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Battlefield 1942

Går i noen minutter så fryser bare alt sammen, så må jeg alt+tab/ctrl+alt+del ut av spillet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

FarCry

Samme som battlefield, må alt+tab/ctrl+alt+del ut av spillet.

Logged at Friday, May 07, 2004 19:54:58
FileVersion: 1.1.0.1230
ProductVersion: 1.1.0.1230

Exception Code: 0xC0000005
Exception Addr: 0x001B:0x38022447
Exception Module: <Unknown>
Exception Description: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION, Attempt to write data to address 0x57E83B5C

The memory could not be "written"

Call Stack Trace:
2) function=0x38022447
1) function=0x0

 

Det kan virke veldig som det er noe galt med minnet, men har ALDRI fått noe lignende før jeg bytta prosessoren. Har brukt minnet på et annet hovedkort og cpu hvor det funket fint, nytt er det også...

 

Edit: Glemte å skrive at jeg har NF7-S 2.0 :blush: *FIX*

Endret av MaKakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men minnet er vist spesifisert til å fungere på 2,7 når det er på 200fsb (400mhz), så det er ganske mulig at det får litt for lite strøm.

 

Edit: Fant ut dette angående minnet ditt : SSTL-2 interface: 2.6 Voltage +/- 0.2V

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ikke sikker på hva det er men har ikke stilt noe timings som jeg kan huske så de er vel default...

 

Nå har jeg testet med 2.7V for minnet, jeg klarte i det minste å loade et game på Hitman Contracts og spille en stund (krasjet ikke, men spilte ikke så alt for lenge heller) UT2004 krasjet fortsatt... helt "ny" beskjed nå da en før...

 

OS: Windows XP 5.1 (Build: 2600)
CPU: AuthenticAMD PentiumPro-class processor @ 2197 MHz with 1023MB RAM
Video: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 (5672)

Assertion failed: boneIx != INDEX_NONE [File:.\UnSkeletalMeshCollision.cpp] [Line: 64]

History: USkeletalMesh::LineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FOctreeNode::ActorZeroExtentLineCheck <- FCollisionOctree::ActorLineCheck <- CheckWithActors <- ULevel::MultiLineCheck <- ULevel::SingleLineCheck <- AONSWeaponPawn::Tick <- TickAllActors <- ULevel::Tick <- (NetMode=0) <- TickLevel <- UGameEngine::Tick <- Level Torlan <- UpdateWorld <- MainLoop

 

Fali å teste 2.8V?

Endret av MaKakk
Lenke til kommentar
prøv å kjør fsb på cpu og minne asykront, altså 200 på cpu, men 166 på minne. hvis det er minne som har problem med 200 skal systemet ditt være fjellstøtt etter dette lille inngrepet.

 

du får riktig nok litt dårligere ytelse.

Minnet hans er beregnet til å takle 200fsb synkront, å kjøre 200fsb og 333mhz på minnet gir langt dårligere ytelse enn 166/166 og større multiplier.

 

Siden du tydeligvis fikk hitman contracts til å starte tyder det på at du er på rett vei, bare prøv 2,8 du og fortell hvordan det går.

Lenke til kommentar

Når du brukte din 1800+ kjørte den på 133MHz FSB, dvs at minnet kjørte på 266MHz noe som er godt under det minnet skal klare, men når du kjører det på 200MHz kjører du det mye lenger opp til grensen for hva det tåler. Dvs at hvis det er feil på minnet ditt så er det ikke sikkert at det ble oppdaget når du kjørte på 266MHz fordi det var overkill på en måte.

 

Du kan teste om det er feil på minnet med Memtest86 :thumbup:

 

Ellers kan det være at du har for liten PSU, en 3200+ trekker mye mer strøm enn en 1800+ i tillegg til at hele systemet trekker en del mer siden det kjører på 200MHz FSB mot 133MHz :hmm:

Lenke til kommentar

Ser fanken meg ut som det funket, nå klarte jeg å spille både Splinter Cell Pandora Tomorrow og UT2004 uten at det krasjet. Men får se i lengden da, nå skal jeg sette meg ned og teste ut skikkelig til mandag. Neste på lista om dette funker er et nytt skjermkort, geforce 4'et (MSI!!! ugh) er den syltynne flaskehalsen her føler jeg:) Skal raportere videre

 

En annen ting jeg ikke har nevnt er at jeg lånte en 2800 da mens jeg hadde en 1800 som kjørte 333MHz, heeeeelt stabil i alle spill... Jeg har en 400W psu som er for hovedkortet og 1-2 harddisker og sånne småting så har jeg en egen 360W som styrer resten av harddiskene og cdrommene

chieftecbackcut.jpgchieftecgut.jpg

Endret av MaKakk
Lenke til kommentar

Ja har kjørt memtest, men hvordan vet jeg hva som er galt? memtest går jo via cpu'en, alt går jo via cpu'en, så om det er noe feil med den slår vel det ut i memtest... når jeg kjører memtest på den nye cpu'en men med min gamle rambrikke (512 DDR266) så får jeg absolutt ingen feil i memtest og spill funker fint osv, helt stabilt. men når jeg setter i en av 512 DDR400 brikkene og alt kjører sync i 400MHz får jeg over 80 errors i memtest på den ene brikken og over 500 på den andre.

Tester jeg uansett en av de to 512 DDR400 brikkene på min gamle maskin, ASUS hovedkort (støtter ÉN DDR400 brikke om gangen) i samkjør med en AMD XP1700 får jeg ingen errors... Men da kjører det vel på 333MHZ eller 266MHz...

Når jeg prøver å bruke den ene brikken hvor det bare blir litt over 80 errors i denne maskinen med cpu'en og bussen på fult går ting greit på de fleste spill, men etter en stund i et spill som heter Project Entropia gikk det skeis til slutt, det bare lukket seg (prøvde flere ganger)...

Altså det kan vel være cpu'en som ikke klarer å kjøre 400MHz bus eller rammen, og evt hovedkortet også. Så om jeg skal finne ut av hva som er galt, trenger jeg vel en identisk komponent av alt jeg har og prøve å bytte ut... en helt ny 512 DDR400, helt ny AMD XP3200, og helt nytt NF7-S hovedkort...

 

Og ja jeg har flash'a BIOSen til nyeste versjon... nVidia-nForce-6A61BA1BC-24 <- 2.4

Endret av MaKakk
Lenke til kommentar

Så det fungerte ikke i lengden med Høyere volt på minnet?

Sannsynligheten for at det er cpu=veldig liten, men jeg tror vi skal greie å finne problemet ditt.

 

Først og fremst ønsker jeg at du innstalerer et lite program som hardware monitor så vi kan finne ut om det er store fluktuasjoner på volten, synker for eksempel Vcore veldig så blir det fort ustabilt.

 

Har du forresten p4 pluggen koblet til hovedkortet? Hovedkortet skal ha 2 strømkabler tilkoblet.

 

Du kan jo selvsagt prøve å øke Vcore med 0.25 til 0.5 og se om det hjelper på stabiliteten, sett i bios følgende : Vc: 1.7 Vcc: 2.8 og Chipset : 1.6 , Fsb 200 , fsb ratio : auto , spread spectrum : disable , Cpu Interface : Enable

 

Hvis dette ikke hjelper så tror jeg at det er selve minnebrikken din det er problemer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...