Gå til innhold

Diskettstasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du prøvd alt det jeg har skrevet?

 

1. disable floppy

2. sette floppy nederst i bootrekkefølgen hvis den er der, eller disable den

3. fjerne halt on all errors til continue on all errors eller noe slikt?

4. Sjekket at det er os på harddisken?

5. sjekket at bios oppdager harddisken og den er satt opp riktig (master og slave)

 

 

Sjekk at cdromen står før harddisk i bootrekkefølge, sjekk at cdrom støtter autoboot (du må sansynligvis trykke på en knapp når "det står boot from cd...")

 

Er det en s-ata disk du tuller med trenger du en floppy tror jeg.

Det er ikke os på hdd'en.Jeg har ikke s-ata hdd.

BISO'en oppdager hdd. den er satt i master

Lenke til kommentar

Det er ikke rart du får disk boot failure når det er ingen os på harddisken...

 

Dvs du må legge inn en eller annen operativsystem for å slippe å få denne meldingen. Og det gjør du ved å putte en bootable cd(windows installasjonscden e.l.) i cd spilleren og restarte pcen. Får du den samme feilen går du inn i bios/bios features meny og der setter du boot sequense til å være cd-rom, hdd0. Så skal det virke slik at du klarer å legge inn windows på harddisken.

Lenke til kommentar
Det er ikke rart du får disk boot failure når det er ingen os på harddisken...

 

Dvs du må legge inn en eller annen operativsystem for å slippe å få denne meldingen. Og det gjør du ved å putte en bootable cd(windows installasjonscden e.l.) i cd spilleren og restarte pcen. Får du den samme feilen går du inn i bios/bios features meny og der setter du boot sequense til å være cd-rom, hdd0. Så skal det virke slik at du klarer å legge inn windows på harddisken.

Nå kom en melding som det her:Windows kan ikke starte på grunn av hardiskkonfigurasjon feil. Kan ikke lese fra den oppstart disketten. Kontroller oppstartsplanen og disketten +++++

 

herrregud for noke styr ditte fiske force her e!! :angry:

 

Hjelp!! :scared:

Endret av SteffenRG
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har OS på harddisken må du boote fra cd. For å få til det må du endre bootrekkefølgen i BIOS slik at cd-leseren du bruker kommer før harddisken.

 

Er du sikker på at cd-leseren er riktig installert?

 

Når du starter opp skal du få spørsmål om å trykke på en tast for å starte fra cd, hvis du har puttet inn Windows XP installasjons-cd skal maskinen starte fra denne.

 

Hvis du har s-ata eller har harddisken på et kontrollerkort (f.eks. Promise) må du laste drivere fra diskett, men dette får du spørsmål om når installasjonsprogrammet til Windows detekterer hardware.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har OS på harddisken må du boote fra cd. For å få til det må du endre bootrekkefølgen i BIOS slik at cd-leseren du bruker kommer før harddisken.

 

Er du sikker på at cd-leseren er riktig installert?

 

Når du starter opp skal du få spørsmål om å trykke på en tast for å starte fra cd, hvis du har puttet inn Windows XP installasjons-cd skal maskinen starte fra denne.

 

Hvis du har s-ata eller har harddisken på et kontrollerkort (f.eks. Promise) må du laste drivere fra diskett, men dette får du spørsmål om når installasjonsprogrammet til Windows detekterer hardware.

jeg har prøvd å innstalere os hos en kamerat..det funka delvis.halveis under innstalasjonen kom en feil melding...vet ikke nøyaktig hva som var problemet.

dessuten har jeg prøvd alle rekkefølgene i bisoen (bootrekefølgene)

 

:hmm:

 

å bygge maskin er noe piss.

har tildigere vert uheldig med brennt ram

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om du ikke har installert windows ennå, stemmer det?

 

Hvis så må du inn i bios og sette cd-rom/dvd-rom til å boote som nr.1

 

Så setter du inn WinXP cden og kjører i gang, du skal nå få en mld. om vil du boote fra cdrom trykk en tast, gjør det.

Så kjører du gjennom winxp install, setter hdd-0 til boot nr.1 og du er i gang.

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som om du ikke har installert windows ennå, stemmer det?

 

Hvis så må du inn i bios og sette cd-rom/dvd-rom til å boote som nr.1

 

Så setter du inn WinXP cden og kjører i gang, du skal nå få en mld. om vil du boote fra cdrom trykk en tast, gjør det.

Så kjører du gjennom winxp install, setter hdd-0 til boot nr.1 og du er i gang.

jo,jeg har innstalert windows.men når jeg skrur på maskinen kommer det en feilmelding....slik at windows ikke kan starte.sånn kommer hele tiden når jeg restarter maskinen..

tror jeg skal prøve å formatere hdd'en

:hmm:

Lenke til kommentar
Det er ikke rart du får disk boot failure når det er ingen os på harddisken...

 

Dvs du må legge inn en eller annen operativsystem for å slippe å få denne meldingen. Og det gjør du ved å putte en bootable cd(windows installasjonscden e.l.) i cd spilleren og restarte pcen. Får du den samme feilen går du inn i bios/bios features meny og der setter du boot sequense til å være cd-rom, hdd0. Så skal det virke slik at du klarer å legge inn windows på harddisken.

Nå kom en melding som det her:Windows kan ikke starte på grunn av hardiskkonfigurasjon feil. Kan ikke lese fra den oppstart disketten. Kontroller oppstartsplanen og disketten +++++

 

herrregud for noke styr ditte fiske force her e!! :angry:

 

Hjelp!! :scared:

Hmm, ser at det har ikke kommet noen fornuftige råd siden jeg sist var her,såvi fortsetter herifra....

 

Nå ser jeg 2 muligheter. Den ene er at det er noe feil med windows-installcden din... Slik at cdspilleren ikke klarer å lese den...

 

Den andre er at denne meldingen faktisk sier sannheten og det er noe med harddiskkonfigurasjonen.... Når er det denne meldingen kommer? Er det med en gang windows begynnewr å boote fra cden eller er det en blåskjerm etter at den begynner ålaste inn filene?

Det siste vil sannsynligvis si at du har koblet harddisken på raidkontrolleren... da må du nesten trykke f6 mens den laster inn filene og få den til å søke etter driverne...Men det sliter du vel litt med pga. manglende diskettstasjon... Men prøv å koble hardisken på en annen ide kontakt på hovedkortet og se om det hjelper...

Lenke til kommentar
Det er ikke rart du får disk boot failure når det er ingen os på harddisken...

 

Dvs du må legge inn en eller annen operativsystem for å slippe å få denne meldingen. Og det gjør du ved å putte en bootable cd(windows installasjonscden e.l.) i cd spilleren og restarte pcen. Får du den samme feilen går du inn i bios/bios features meny og der setter du boot sequense til å være cd-rom, hdd0. Så skal det virke slik at du klarer å legge inn windows på harddisken.

Nå kom en melding som det her:Windows kan ikke starte på grunn av hardiskkonfigurasjon feil. Kan ikke lese fra den oppstart disketten. Kontroller oppstartsplanen og disketten +++++

 

herrregud for noke styr ditte fiske force her e!! :angry:

 

Hjelp!! :scared:

Hmm, ser at det har ikke kommet noen fornuftige råd siden jeg sist var her,såvi fortsetter herifra....

 

Nå ser jeg 2 muligheter. Den ene er at det er noe feil med windows-installcden din... Slik at cdspilleren ikke klarer å lese den...

 

Den andre er at denne meldingen faktisk sier sannheten og det er noe med harddiskkonfigurasjonen.... Når er det denne meldingen kommer? Er det med en gang windows begynnewr å boote fra cden eller er det en blåskjerm etter at den begynner ålaste inn filene?

Det siste vil sannsynligvis si at du har koblet harddisken på raidkontrolleren... da må du nesten trykke f6 mens den laster inn filene og få den til å søke etter driverne...Men det sliter du vel litt med pga. manglende diskettstasjon... Men prøv å koble hardisken på en annen ide kontakt på hovedkortet og se om det hjelper...

hehe...takk for bryderiet, men nå har jeg fiksa hele driten selv :thumbs:

 

takk for tips'ene folkens :thumbup:

 

åååhhhh.....elsker maskinen min nå :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...