Pug Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Jeg har to stk. Western Digital Special Edt. harddisker i Chieftec Miditoweret mitt, en på 80 GB og en på 160 GB. Jeg har ingen kabinettvifter, så det kan jo fort bli litt varm til harddiskene... Så jeg har tenkt å montere i hvert fall en kabinettvifte, spørsmålet er bare hvilken (stillegående!), hvor i kabinettet det er lurt å montere en eller to stk, og om den/de skal blåse inn luft, eller suge ut varm luft? En ting til... CPU-temperaturen min ligger vanligvis jevnt på 54 grader, men nå når det er varmt ute, kommer den på rundt 60 grader... Er det varmt for en AMD Athlon XP2000+ som ikke er overklokket? Har denne CPU-vifta, og bruker bare det tynne laget med hvitt goop som var påsmurt fra før. Bør jeg da kjøpe noe ordentlig kjølepasta istedet for den som var ferdig påsmurt? I så fall hvilken? Kommer temperaturen til å synke noe da? Og til slutt, hvordan fjerne det gamle goopet? (Hadde en annen CPU-vifte før glacialtech'en, og der har litt svartbrent goop faktisk brent seg fast ) Takker for alle svar! Endret 8. mai 2004 av Pug Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Snabbt, billigt och enkelt: En vifte som suger ut luft under PSU. Det kommer förbättra kylningen högst avsevärt. /Olle Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Fjerne goop : Bruk f.eks kondensfjerner og litt papir Hvilken goop : Sats på artic silver 5 link Stillegående vifte : Papst har noen som er stillegående link, men de er ganske dyr. Harddisker : Om du setter en vifte foran diskene dine så vil du øke levetiden på dem betraktelig siden temperaturen går ditto ned Lenke til kommentar
w0d00 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Kan anbefalle deg denne til harddiskene dine: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119358&cks=PRL Har en 160GB og en 40GB, begge to har hver sin sånn .. Det funker BRA! Vifteforslag: En vifte som drar luft inn foran, og en som drar ut oppå.. Varmluft har den egenskapen at den stiger.. Derfor er dette det beste.. Har selv; en foran (inn), en oppå (ut), 2 på siden ved agp og pci (ut), og selvfølgelig standard bak.. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 du trenger ingen hd'kjøler men ei vifte og 2 i kabinettet ditt til å tilføye litt kaldere luft og føre ut varm luft. Den varme lufta inni der skal også brukes til å kjøle ned CPU vet du som og bidrar til å øke varmen i kabinettet ditt i tilegg til HD'ene dine samt skjermkort, Hovedkort osv osv.. start med 2 vifter. gjerne 2 vifter som du kan regulere hastigheten på og reguler disse da til et støynivå du kan leve med. vil se på dette som den billigste og mest effektive løsningen i ditt tilfelle. hva som kjøler best i ditt system vedr. sug/blås ved plassering av vifter kan være helgens prosjekt før 17. mai trør til Lenke til kommentar
w0d00 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 du trenger ingen hd'kjøler men ei vifte og 2 i kabinettet ditt til å tilføye litt kaldere luft og føre ut varm luft.Den varme lufta inni der skal også brukes til å kjøle ned CPU vet du som og bidrar til å øke varmen i kabinettet ditt i tilegg til HD'ene dine samt skjermkort, Hovedkort osv osv.. start med 2 vifter. gjerne 2 vifter som du kan regulere hastigheten på og reguler disse da til et støynivå du kan leve med. vil se på dette som den billigste og mest effektive løsningen i ditt tilfelle. hva som kjøler best i ditt system vedr. sug/blås ved plassering av vifter kan være helgens prosjekt før 17. mai trør til Hvorfor tror du man har cpu kjøler, gpu kjøler og ram kjøler... Jo, får å kjøle hver komponent ned separat.. Vil du kjøle ned hd dine, skaffer du deg harddisk kjølere.. Vil du transportere varmen ut av kæbbiset, skaffer du deg 2 vifter.. Jeg har vifter til omtrent alle komponenter, + 5 vifter på kæbbiset og man merker at systemet blir mer stabilt.. (Bluescreen; hva er det?) Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tja. kunne jo ha skaffet meg egg-koker maskin, brødbakemaskin, riskoker, vannkoker, poppkornmaskin, elektrisk wok, smørbrødgrill osv osv osv isteden for å bruke komfyren som eg allerede har. i et system som hans hvor han ikke har noen kabinettvifter så hopper man ikke på den pakka der ass.. da starter man i en ende hvor den billigste og mest effektive i hans tilfelle vil være vifte. Har selv 3 hd'er hvor 2 står inntil hverandre i rack og RAID og HD-kjøler tar man når man føler for å bruke penger på data i steden for på pubben. målte nettopp Raiden min til en overføring på gjennomsnittlig 68MB/s og da sliter den ikke du. Når det gjelder varmen harddisken avgir holder det bare å få en luftgjennomstrømning av en enkel liten vifte eller noe på det verste. resten e briefemomment... som når eg vannkjølte hd'ene mine.. det va te å skrøyda av i gjengen du Ser jo litt imponerende ut Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 av stillegående kabinettvifter er Papst vifta et naturlig valg for mange. Ofte er det andre momenter enn selve vifta som lager støy som foreks. viftegrill/hull osv. slike som meg finner dremmelen og/eller skruhjern og fjerner dette. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg har et chieftec dragon miditower... Hvor er det lurt å sette viftene da? Har ikke dremel, og vil heller ikke skjære til noe selv... Er det da lurest med en papst vifte nederst foran som suger inn luft, og en papst vifte som suger ut luft bakpå, under psu? Er de harddisk kjølerne noe tess? Støynivå? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
w0d00 Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Jeg har et chieftec dragon miditower... Hvor er det lurt å sette viftene da? Har ikke dremel, og vil heller ikke skjære til noe selv... Er det da lurest med en papst vifte nederst foran som suger inn luft, og en papst vifte som suger ut luft bakpå, under psu? Er de harddisk kjølerne noe tess? Støynivå? Takker for alle svar! Vifteeksempelet dit er bra inn nede og ut oppe.. Harddiskviftene er "gode".. De bråker ikke noe spesiellt.. vil tippe 15-20 db.. Viftestyring er tingen.. Da kan du selv velge etter behov og støytolleranse.. Fant netopp ut at viftene har: Lydutslipp på 29 dBA Får å være helt spesifik så er det denne jeg har på mine harddisker: http://www.revoltec.de/index_de.htm Gå på kühler på tysk Endret 12. mai 2004 av w0d00 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå