Gå til innhold

PSU gir opp..?

Anbefalte innlegg

Hei og god dag!

Jeg har i skrivende tid en 2200+ thorton (std 1.8GHz) på et Abit NF7 v2.0 som kjører på 2350MHz. Har 768Mb TwinMOS RAM (512+256), to harddisker, to cdromer, Ti4600, lydkort, litt lys og stæsj her og der. Jeg har 340W Chieftec PSU som følgte med toweret :no:

Ok, back to topic. Problemet er at maskina inni blandt bare takker for seg mens jeg 3dmaxer (hovedsaklig i renderinga). 3ds max tar sinnsykt mye av maskina; Rekorden min er vel på 620Mb av 768Mb RAM :wow:

Maskina bare restarter. Vcore er i BIOS 1.75, men siden PSU er så svak får jeg ikke mere enn ca 1.71v - 1.73v i følge MBM. [i windows altså, uten særlig belastning av maskina]

Er grunnen til den plutselige restarten at CPU blir for sterkt undervolta, eller at den rett og slett bare gir opp for et sekund ?

Det skjer forresten bare i 3dmax, ikke i spill ol. Har ikke mye lyst til å kjøpe ny PSU nå, selv om det trengs :mad:

mvh Dr.X

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være PSU'ns beskyttelses funksjon som kutter +12v også .

Og ja CPU kan stoppe opp / feile ved volt dropp ,da kompanserer man

med å høyne slik at den laveste ikke understiger verdien der det

stopper opp.

Det kan være minnet ditt også som får feil .

Anbefaler deg å klokke ned CPU og sette standard spenning .

Da spares fort 30-40watt eller mer.

Gjør en ny test med rendring . Funker det da var det cpu problem .

Funker det fremdeles ikke , minne kanskje ...

Lenke til kommentar
Har alltid funka før, så det er nok OC som er problemet. :cry:

Hva med Tempen?

Min Chieftech gir 1.664 Volt til CPUen selvom jeg har valgt 1.65, og som sagt tidligere; jeg har stappet en del mer inn i kabinettet enn deg.

Ellers følgende spenninger:

+12V = 12.288V

+5V = 4.919 V

+3.3V = 3.376V

Vcore = 1.664 V

Lenke til kommentar

Når PSU ikke klarer å holde en gjevn spenning eller høy nok spenning vil hovedkortet reagere med å restarte. Den får rett og slett ikke det den krever for å holde seg stabil.

Ny PSU er å anbefale.

Har selv en Levicom 500w PSU som er oppgitt til 36 amp i 12V og ellers generelt sett sterk nok.

Hadde tidligere en Q-Tek 550w PSU som var rene sorgen hvor jeg i slutten opplevde det du opplever.

Spør du her om hvilken PSU du bør kjøpe får du en drøss med forskjellige svar. søk gjerne på formumet her så har du noen uker med lesestoff.

alternativt er å ta deg turen innom noen webshops og se selv hvor målet ikke bør være "den billigste"

edit: spenningene du oppgir der oppe er ikke nødvendighvis de spenningene som er realistiske ved krevende arbeid.

Når temperaturen er årsaken fryser somregel systemet.

Endret av Kozesmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...