Gå til innhold

Kjølingsproblemer

Anbefalte innlegg

Hei,

i den siste tiden (ganske lang periode nå, egentlig) har maskina begynt å slå seg av når jeg utfører operasjoner som belaster cpuen over tid (spilling, komprimering av store filer, etc). I en post jeg lagde tidligere på forumet fant jeg ut at den feilkoden maskina gir betyr at noe er overheatet (jamfør denne posten). Det jeg ikke skjønner er hvorfor det påstår at noe er overheatet, siden det såvidt jeg kan se er langt derifra. CPUen ligger på rundt 55 grader når jeg går inn i BIOS rett etter maskina har kræsja, mens system ligger noe lavere, rundt 35-40 grader. Jeg har sett gjennom alt i BIOS, og har funnet to innstillinger som skal kunne forårsake dette (to forskjellige CPU overheat alarmer) og stilt begge slik at de ikke gjør noen ting før CPUen er rundt 100 grader, men likevel fortsetter den å slå seg av ved rundt 55 grader. Jeg har ganske kraftig både CPU- og kabinettkjøling, samt at det er vifter på noe chipset og skjermkortet, så det skulle egentlig ikke være noe problem.

Jeg har en Athlon XP2500+ som ikke er overklokket og NF7-serie ABIT hovedkort.

Noen som har noen tips? Setter egentlig pris på alt, begynner å bli litt desp :ermm: .

Takktakk :)

Endret av Defekt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Patcha nettopp BIOSen uten at det hjalp. Vifta ligger på 2300 RPM eller noe sånt. CPUen er ikke overheata i følge de settings jeg bruker i BIOSen. Forstår virkelig ingenting av hvorfor den slår seg av...

Lenke til kommentar

Prøvde alt som er forslått, uten noe hell (den ble vel mer heller enn mindre ustabil). Fikk noen tips på IRC om hva som kan være galt, og skal prøve å bytte ut kjølepastaen og litt ymse.

Takker for alle rådene, og jeg kommer sikkert tilbake med mer info når/hvis jeg finner ut hva som er galt!

Lenke til kommentar

Da ser det ut som problemet var løst. Etter å ha bytta ut kjølepastaen min i går, kjørte jeg en stresstest av CPUen (100% load i 55 minutter). Temperaturen steg fortsatt, slik den gjorde før, opp til rundt 60 grader, men maskina slo seg ikke av og alt gikk helt greit og CPUen stabiliserte seg på 62 grader med systemtemp på 38 grader (de lå på dette de siste 20 minuttene med load).

Problemet var trolig rett og slett at den gamle kjølepastaen ikke var bra nok. Jeg trodde jeg hadde arctic silver (er over ett år siden jeg hadde på pastaen), men så viste det seg at det var noe møkk som hadde fulgt med vifta (noe hvit guffe). Nå ser det altså ut som det funker med arctic silver. Jeg kommer helt sikkert tilbake og kviner litt mer hvis det blir problemer igjen!

Takker som sagt for all hjelpen jeg har fått her, samt den jeg fikk på #hardware.no på irc. Great!

Lenke til kommentar

Veldig mange med det problemet der på det hovedkortet...

Det hjelper ikke og stille på noe i bios.

Det hjelper heller ikke og oppdatere bios.

Det hjelper ikke og bytte ut alle delene i maskinen så lenge hovedkortet er det samme.

Det som hjelper er og ringe der du kjøpte det og forklare at hovedkortet er delvis defekt...

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Veldig mange med det problemet der på det hovedkortet...

Det hjelper ikke og stille på noe i bios.

Det hjelper heller ikke og oppdatere bios.

Det hjelper ikke og bytte ut alle delene i maskinen så lenge hovedkortet er det samme.

Det som hjelper er og ringe der du kjøpte det og forklare at hovedkortet er delvis defekt...

Lykke til:)

Ikke glem at dette er en av de mest solgte hovedkortene, spesielt til de som ønsker å overklokke. Derfor vil det være flere som rapporterer feil, som i noen tilfeller skyldes fabrikasjonsfeil, men like ofte skyldes feil bruk (feilmontert kjøler/pasta).

Lenke til kommentar

Samme problemet jeg hadde, sett på ei bedre CPU vifte. Det ligger en del ambefalinger på overklokkings forumet.

Men dette er noe som gjentarseg på Abit hovedkortene, har et IS7 kort selv.

Så stor vifte og artic silver er fine greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...