Gå til innhold

Reklamasjon gyldig ?

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Takk for svar og heftig debatt på hva som er reklamasjon og ikke.

Det formelle er jeg i og for seg klar over. Forhandler eller produsent stiller med garanti for varen som en service, mens reklamasjon er en lovfestet rett (jfr. Forbrukerkjøpsloven) som skal beskytte forbruker.

For å utdype det med kortet og støv : kjøpte kortet brukt i oktober i fjor (dette har ikke innvirkning på garanti eller reklamasjon). PCn står stort sett på hele tiden, men jeg har hatt ute skjermkortet minst en gang (ca. tre måneder siden?) og gjort det skikkelig reint.

Det har skjedd en tydelig kortslutning i viftemotoren og plasten har smelta.

Har jeg som forbruker gjort noe feil ?

J man.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rafael - Alt jeg har kjøpt har hadd 1 år garanti fra butikk ihvertfall, hva som eventuelt er fabrikk garanti og som kan bli erstattet fra fabrikk etter 2 år er en annen sak ettersom han skrev reklamasjon og ikke garanti?

Ellers så kan du holde kjeften selv takk, unødvendig tileggs komentarer som det er bare teit.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

På vanlige forbruker produkter tror jeg kjøpsloven gir deg 2 års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil. Om vifta kortslutter og smelter fast, ville jeg tro fabrikken er interresert i å vite om det, med tanke på at dette kan være en produksjonsfeil på mange kort.

Snakk med folka du har kjøpt det hos, evnt hos produsent.

Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig som sies her.

Kan i alle fall bidra med litt bransje info.

En vare dekkes av garanti/reklamasjon.

Men det gjelder ikke rensing/justering og slitasje.

En vifte er forventet så og så mange timers levetid før den ikke funker lengre.

Støv kan hope seg opp og sakte men sikkert få den til å brenne opp.

Således kan varme ødelegge viften ved at oljen fordamper (hvis det er kulelager) og man får mere friksjon.

En kombinasjon av støv og tørre lagre vil kunne herpe en vifte uten problemer.

Å si at viften skal holde i 2 år er en sannhet med modifikasjoner.

2 år kan være opptil 17.520 timer hvis det er på 24/7.

Jeg jobbet på verksted som reparerte videomaskiner og TV'er.

Alle som reklamerte måtte fylle ut skjema der de oppga hvordan apparatet hadde vært brukt.

Hvis en TV stod i et innelukket skap, som da gav mere varme, ville enkelte feil regnes som en naturlig følge av bruken og dermed ikke dekkes.

Slitasjedeler (mekaniske) på videomaskiner ble ikke dekket pga de slites naturlig.

Selv hadde jeg et skjermkort som viften ble dårlig på for et år siden.

Da byttet jeg den for egen regning, fordi jeg forventer ikke at viften skal vare evig.

Man forventer vel ikke at et bilverksted bytter clutchen på en bil når clutchen er blitt slitt?

Får du (trådstarter) et nytt kort, vil jeg si at butikken yter deg utmerket service.

Men det er neppe noe du kan forvente, siden det ofte er produsentens retningslinjer som gjelder.

En defekt vifte på et 2 år gammelt kort, er vel ikke akkurat uvanlig.

Å bevise at viften har en fabrikasjonsfeil kan vel bli heller vanskelig.

Lenke til kommentar
Det har skjedd en tydelig kortslutning i viftemotoren og plasten har smelta.

Hva forteller deg at det er en kortslutning i vifta?

Har du noen faglig kompetanse til å kunne fastslå det?

Kan det ikke være at vifta har stoppet, og at den har så blitt veldig varm og brent opp?

Lenke til kommentar
Jeg jobbet på verksted som reparerte videomaskiner og TV'er.

Alle som reklamerte måtte fylle ut skjema der de oppga hvordan apparatet hadde vært brukt.

Hvis en TV stod i et innelukket skap, som da gav mere varme, ville enkelte feil regnes som en naturlig følge av bruken og dermed ikke dekkes.

Slitasjedeler (mekaniske) på videomaskiner ble ikke dekket pga de slites naturlig.

Jeg håper du har en rettsavgjørelse å vise til her, - hvis ikke så er dette faktisk en ulovlig begrensning av forbrukers rettigheter ifølge kjøpsloven (jada, det er mange forretninger og verksteder som prøver seg på dette, og som oftest kommer de unna med det). - "Normal" bruk blir definert som det en forbruker oppfatter som normalt, og ikke hva verkstedet eller produsenten mener at kunden må forstå. - Du/Produsenten/Etc kan synes det er så urettferdig man bare vil, men sånn er loven.

Typisk er jo da også clutch eksempelet du kommer med. JA! Selvsagt er det en garantisak. - Hvis ikke bilen er kjørt i næringsvirksomhet eller har en helt vannvittig kjørelengde vil dette være helt klart, uansett hvordan brukeren har brukt clutchen.

Salgsstedet, Verkstedet eller produsenten har faktisk INGENTING de skulle ha sagt med å avgjøre hva som er en reklamasjonssak. - Dette er noe som avgjøres ut fra kundens/markedets forventninger til produktet, konkurrerende produkter etc.

I dette tilfellet (trådstarter) er det helt klart en reklamasjonssak. - Et skjermkort skal vare i mer enn 5 år uten at man skal behøve å vedlikeholde det. - Dette bestemmes utifra at et skjermkort i gjennomsnitt virker mye lengere, og at det er en komponent som vanligvis ikke er "serviceable" for en stor del av brukerne.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at levetiden på vifter er avhengig av kvalitet. Jeg har f. eks. en 80 mm kabnetvifte som jeg kjøpte med min eminente 33mhz 486 DX i 1991 (tror jeg), og den bruked sen dag i dag, og er den beste viften jeg noen gang har hatt. Kostet flesk i sin tid...

Mens i 1999 (tror jeg) kjøpte jeg to helt identiske PC'er, og nå er begge viftene kaputt. De viftene var imidlertid de billigste jeg noen gang har hatt. Men de varte jo i 4 år begge to, så det var ikke vits i å klage. Jeg fikk akkurat det jeg betalte for.

Så min oppfatning av denne saken er at du burde få nytt kort med hennvisning til forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Det å si at noe skal vare så og så lenge er på slike produkter helt nyttesløst.

Kan gi et eksempel.

Kunde kommer inn med 10 mnd'er gammel video.

De fleste slitasjedelene var helt utslitt.

Jøss, tenkte jeg.

Heldigvis har videospilleren servicemeny med teller på hvor mange timer spiller er brukt.

Joda, på 10 mnd'er hadde eier brukt spilleren 1000 timer.

Dvs i snitt over 3 timer hver dag.

Det er langt over det som regnes som normalt bruk, og da er det og helt vanlig at mekaniske deler slites.

Han fikk ikke noe på garanti, og han fikk ikke godkjent reklamasjon.

Saken er i dag, at forbrukerne forventer å få evigvarende produkter til priser som er så lave at det er rett og slett umulig.

En vanlig vifte varer ikke evig, det er et gjennomsnittlig antall timer i bruk før den feiler.

Det er en grunn til at en del servere som jeg har vært borti har hatt passive kjølere på CPU'er og på chipsett osv.

Å kverulere på en slik ting som en vifte synes jeg er på grensen til å drite seg ut.

En vifte er mere serviceable for en normal bruker enn f.eks en clutch på en bil er.

Ryker en slitedel så må den byttes, as simple as that.

Kan man ikke gjøre det selv, så må man få profesjonelle til å gjøre det.

Påstanden om at en vifte skal fungere i 5 år får meg til å reise på et øyebryn.

Hvis du har slike forhåpninger til PC-hardware som brukes mye, så lykke til.

Støv og varme forkorter levetiden til slike produkter betraktelig.

Kan og nevne et eksempel på hva varme kan gjøre.

En vanlig CD-pickup får betraktelig kortere levetid i varme arbeidsomgivelser enn ved normal romtemperatur.

Hva gjør folk flest med anlegget sitt (hvis det er løse komponeneter)?

Joda, de setter CD-spiller oppå forsterkeren, som genererer enorme mengder varme.

Resultat? Mindre lufting til forsterker, og kortere levetid på komponentene, og høyere temperatur i CD-spiller som forkorter levetiden på den.

Jeg kan gå med på at et skjermkort skal holde i 5 år hvis du har det i et støvfritt miljø, og det opererer i normal romtemperatur og IKKE brukes 24/7.

Lenke til kommentar
Påstanden om at en vifte skal fungere i 5 år får meg til å reise på et øyebryn.

Hvis du har slike forhåpninger til PC-hardware som brukes mye, så lykke til.

Støv og varme forkorter levetiden til slike produkter betraktelig.

Kan og nevne et eksempel på hva varme kan gjøre.

En vanlig CD-pickup får betraktelig kortere levetid i varme arbeidsomgivelser enn ved normal romtemperatur.

Hva gjør folk flest med anlegget sitt (hvis det er løse komponeneter)?

Joda, de setter CD-spiller oppå forsterkeren, som genererer enorme mengder varme.

Resultat? Mindre lufting til forsterker, og kortere levetid på komponentene, og høyere temperatur i CD-spiller som forkorter levetiden på den.

Nå synes jeg du skyter deg selv litt i foten her, betraktningene du kommer med er nemlig fullstendig irrelevante i forhold til kjøpsloven. - Hva du som ansatt på et serviceverksted forventer/vet og hva en gjennomsnittlig forbruker forventer vet er nemlig to helt forskjellige ting. - Og jeg skal love deg at hvis jeg hadde kjøpt en video på elkjøp og den hadde tatt kvelden etter 10 mnd, så hadde jeg med loven i hånd krevet en ny video uansett om jeg f.eks hadde tatt opp alt som gikk fra 18-21 hver dag og sett på dette når jeg kom fra jobb klokken 00.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Du hadde nok ikke kommet langt.

Vedkommende gikk til forbrukerrådet og fikk beskjed at han ikke hadde noe å fare med.

Du må gjerne troppe opp hvor du vil med alle lover og regler, men de fleste med litt sunn fornuft vil skjønne at det er forskjell på bruk av et produkt.

Jeg tviler sterkt på at en produsent av et skjermkort legger opp til at kortet (dvs viften) skal vare i 5 år uansett hvor mye det blir brukt, og uansett hvor mye dritt som samler seg i den.

Hadde de gjort det, ville nok kortet blitt kjempedyrt, siden de måtte ha brukt spesielle vifter for å oppnå en slik holdbarhet.

Hadde skjermkortet til trådstarter vært ca 1 år, og brukt svært lite og rengjort kanskje 1 gang i mnd'en så ville jeg tro at en produsent hadde tatt det på sin kappe.

Men tatt i betraktning at han har rengjort såpass sjelden og at det er såpass gammelt, så mener jeg fremdeles at det ikke er unormalt at viften sier takk for seg.

Uansett, for alt han vet, kan det hende at å sette på en ny vifte får kortet til å funke igjen.

PS: Du hadde vel forventet at den nye bilen din skulle tåle 200.000 km i året uten at du måtte ha noe service og bytte ut diverse slitasjedeler og da kanskje?

Edit: En annen ting.

Hva du som ansatt på et serviceverksted forventer/vet og hva en gjennomsnittlig forbruker forventer vet er nemlig to helt forskjellige ting.

Det er helt korrekt.

Hvem trur du er mest kvalifisert til å vite hva som kan forventes av slike produkter?

En som er fagmann, eller en kunde som ikke har peiling what-so-ever?

Endret av snole
Lenke til kommentar

Dere kan jo ta en titt på Lovdata.no og kikke på kjøpsloven.

Dersom en forhandler legger frem en avtale som forkorter reklamasjonstiden, da er avtalen ulovlig, og du kan i teorien oppheve kjøpet.

Jeg tror ei vifte skal ha en lengre forventet levetid enn 2 år, jeg har kun hatt ei vifte i noen av mine pc'er som har tatt kvelden, og det var etter nesten 6 år. (*host og med litt inngripen av meg*).

Uansett, ta kontakt med forhandler, eller produsent.

Lenke til kommentar

Her havna diskusjonen gansk off topic

For det første er eg ikkje sikker om eit skjermkort har 5års reklamasjonstid, produktetet som diskusjonen er om er under 2 år altså innanfor vanleg reklamasjonstid uansett.

Å blande inn slitedeler er ikkje direkte relevant, at ein videospelar er slitt etter 10 mnd grunna overdreven bruk er ein ting, derimot hadde tellaren vist snitt på 10 min per dag og drivverket hadde vore like slitt, så hadde det vore ei reklamasjonssak det må du vere einig i "snole".

Antatt levetid bruksmessig er essensen i problemstilliga og eit lite svar på det vil eg prøve å sette fram ner:

Ein liten kikk på microplex sine sider, sjekka eg antatt levetid på 20x20mm vifer (sidan eg antar at det er den størrelsen som sitt på kortet)

Titan 20mm vifte, berekna for turtall 9000m/pr m skal kunne ha 50000 timar levetid link

dermed antatt levetid på 5,7 år 24/7.

Dermed kan eg bevise at ei vifte skal holde meir enn 1 år under vanlig bruksmønster.

Eit skjermkort der designa for at den skal kunne stå på 24/7, dermed skal også viftene ha lik antatt levetid sidan kva problem den defekte einheiten vil gjere.

Forskjellen mellom slitt drivverk og ei defekt vifte er at drivverket kan skiftes ut og videoseplaren er så "god som ny", skjermkortet derimot har 90-99% sjanse for å bli ødelagt.

mvh

JanEirik

PS hadde det vore ir-mottaket på videosepalren som hadde gått hadde nok reaksjonen frå forbrukerrådet vore litt andreledes (ref videospelardommen).

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Med fare for å fyre opp under diskusjonen igjen (alltid like gøy å lese alle og enhvers FORSKJELLIGE tolkninger av KJØPSLOVEN. kan ikke se at en eneste person her har nevnt FORBUKERKJØPSLOVEN i denne tråden her. og det sier meg litt om at mange her ikke vet forskjellen på disse to lovene og hva de faktsik innebærer.

FORBRUKERKJØPSLOVEN er en ny revisjon av KJØPSLOVEN fra 1988 (husker ikke eksakte datoen) som gjelder varer kjøpt etter 01.07.2002. FORBRUKERKJØPSLOVEN gir kundene (forbrukerene) styrkete rettigheter ovenfor selger/produsen såfremst det er en MANGEL på varen, altså ikke noe du har kødda til selv.

og jeg bere dere spørre dere selv.. hvor lang levetid har et skjermkort EGENTLIG??? med tanke på at kortene har en utrulleringsperiode fra fabrukkene på ca 4-6 mnd for å så bli erstattet med nye modeller... hvor ofte kjøper dere nytt kort? tenk litt på det.. (sitter selv med mitt gamle tnt2 ultra kort på en maskin her så ikke prøv dere ;))

og såvidt jeg har skjønt det så har du kjøpt dette kortet brukt? ved kjøp/salg fra en PRIVATPERSON til en annen PRIVATPERSON så gjelder fremdeles KJØPSLOVEN og du skal i teorien ta det opp med den personen. (i praksis så spiller det ingen rolle så lenge du har kjøpskvitteringen!!!! denne er alfa&omega!! har du ikke den så er det bare å drite i hele greia.)

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk skal drive å blåse opp forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven når dette strengt tatt ikke er nødvendig. send en mail til bedriften kortet er kjøpt. og henvis til kvittering/fakturanr. se hva de sier.

sier de at vifta er en slitasjedel er jeg litt enig med dem. men regner med at de vil ha kortet inn for å sjekke det.

når du sier at det er en kortslutning så kommer slike ting som regel ikke av seg selv. men man vet jo aldri.

huff.. nå er klokka 0440 og jeg har vært på jobb så tror jeg skal gi meg nå og heller komme tilbake til dette i litt mere våken tillstand.

Lenke til kommentar
Med fare for å fyre opp under diskusjonen igjen (alltid like gøy å lese alle og enhvers FORSKJELLIGE tolkninger av KJØPSLOVEN. kan ikke se at en eneste person her har nevnt FORBUKERKJØPSLOVEN i denne tråden her. og det sier meg litt om at mange her ikke vet forskjellen på disse to lovene og hva de faktsik innebærer.

Trådstartar her har rett til å framsette reklamasjonskrav i minimum 2 år på eit produkt, ut frå den norske forbrukerkjøpsloven.

Eg skal i allefall ha snakka om den "reviderte utgava" som trådde i kraft 1 juli 2002

og eg trur dei fleste meiner den nye og ikkje den gamle sjølv om det blir skreve berre kjøpsloven.

Men det var på sin plass at det blei påpeikt

sier de at vifta er en slitasjedel er jeg litt enig med dem. men regner med at de vil ha kortet inn for å sjekke det.

Når slike slitedeler har antatt levetid på 50000 timer synes eg ikkje at dette er eit argument som held.

Det blir det litt det same som å sei at motoren i ei vaskemaskin skal kunne ryke før 5 år har gått utan at det er reklamasjonsrett for at motoren går rundt.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Å si at viften skal holde i 2 år er en sannhet med modifikasjoner.

Det spiller egentlig ikke noen rolle hvor lenge viften skal vare. Han har skjøpt skjermkortet som 1. produkt og dermed regnes det som 1. samlet produkt i henhold til kjøpsloven. Et skjermkort er ikke en "slitasjedel" og er ment å vare mer enn 2 år (kanskje til og med 5 år). Om skjermkortet av en eller annsn grunn streiker innen den tid, og det har vært brukt normalt så er det grunnlag for reklamasjon. Nå må det også kunne regnes som normalt å ikke rense skjermkortet for støv (kun de færreste gjør dette). Så det at skjermkortet streiker er ikke grunnet feil bruk, og må dermed kunne regnes som en fabrikasjonsfeil.

Å bevise at viften har en fabrikasjonsfeil kan vel bli heller vanskelig.

Dette spiller ingen rolle. Det er salgstedet som har bevisbyrden og dermed må bevise at kjøperen har brukt produktet feil. Hvis de ikke klarer å bevise det så har du full rett på reklamasjon. PS. Du kan kostnadsfritt kreve å få se beviset dokumentert dersom de mener du har brukt det feil.

Om salgstedet følger lovene skal det ikke være noe problem å bruke reklamasjonen i dette tilfellet.

Spør gjerne også salgstedet eller produsenten om det fulgte noen som helst garanti med kortet og eventuelt hva den går ut på.

Lenke til kommentar

Dette er enkelt. Et skjermkort har en forventet levetid lengre enn 2 år dermed har det automatisk 5 års reklamasjonsrett.

Ring å spør komplett om de tror at et Radeon 9800 XT som de selger vil vare lengre enn 2 år. Sier de ja så er jo saken klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...