Gå til innhold

Reklamasjon gyldig ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet dette ?

Har et MSI GeForce4 Ti4800 som er kjøpt for mindre enn to år siden. Har funka helt greit frem til denne uka da skjermen plutselig ble svart. Ved nærmere ettersyn viser det seg at vifta har brunnet seg bom fast. Usikker på om GPU'en er fucka den og, eller om det er overoppvarmingsvern på den.

Iallefall - noen med liknende erfaring ev. kremmerkunnskaper som kan fortelle meg om det er vits å reklamere eller om jeg burde visst såpass at jeg burde støvsugd bedre ?

J man

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien i norge er på 2 år.

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Lenke til kommentar
Hei.

Noen som vet dette ?

Har et MSI GeForce4 Ti4800 som er kjøpt for mindre enn to år siden. Har funka helt greit frem til denne uka da skjermen plutselig ble svart. Ved nærmere ettersyn viser det seg at vifta har brunnet seg bom fast. Usikker på om GPU'en er fucka den og, eller om det er overoppvarmingsvern på den.

Iallefall - noen med liknende erfaring ev. kremmerkunnskaper som kan fortelle meg om det er vits å reklamere eller om jeg burde visst såpass at jeg burde støvsugd bedre ?

J man

Var det veldig mye støv og sånn i vifta da? Hvis ikke så er det produsentens feil (siden det er under 2 år). Men hvis hele kortet ditt er/var grått så er det din feil.

Lenke til kommentar
Jeg vet selv om folk som har fått erstatningskort fra f.eks Komplett ved at viften på kortet har stoppet og kortet har gitt artifacts og blitt ødelagt.

Jeg også. Men hvis han ikke har "passet" litt på selv, så er det ingen lov som står bak han. Reklamasjon gjelder ved "normal bruk" eller.no sånt, så det er litt vagt. Men "normal bruk" i en PC medfører noe støv, men ikke en svær hybelkaninfamile i vifta til GPU'n :D

Lenke til kommentar

Trådstartar her har rett til å framsette reklamasjonskrav i minimum 2 år på eit produkt, ut frå den norske forbrukerkjøpsloven.

Argumentasjonen er at:

Ein forventer at vifta på eit skjermkort skal holde meir ein 2 år. Har vifta slutta å virke og dermed ødelagt skjermkortet er dette ein fabrikasjonsfeil.

Forutsetnigen er jo at ikkje vifta har stoppa grunna støv eller skitt i den, slik andre har påpeikt tidlegare.

Og til deg hoax: venligst ikkje uttal deg om ting du tilsynelatande ikkje har peiling på. Garanti og reklamasjonsrett er ikkje det same! Og etter dim reklamasjonsrett tolkning er dt plutseleg ikkje lov å reklamer på noko etter produktet er ei veke gammalt? Kanksje du skulle ha lest litt meir på dopapiret dtt? ;)

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

En kamerat av meg hadde samme problemet nyrlig med et 4200 kort, psdata gav han nytt kort uten noe mer problemer.

Garantien var over, men reklamasjons tid gjaldt fortsatt.

Endte opp med et eller anna geforce fx kort som erstatning

Lenke til kommentar
Reklamasjon gyldig? Selvfølgelig ikke!

garanti tiden er over

Du ressonerer helt feil: "Appelsinen har gått over datoen så derfor kan du ikke spise Eplet". Skjønner du hva jeg mener?

Reklamasjon og garanti er to ting. Reklamasjon er lovfestet 2 år og etter min mening trolig helt gyldig. Skjermkortet er kjøpt som et samlet produkt, så selv om vifta ryker så er det fortsatt det samlede produktet som har feilet/hadd en medfødt svakhet. Reklamasjon gjelder på alle produkter som ikke er unntatt reklamasjonsloven, slik som matvarer med holdbarhet under 2 år, toalettpapir, aviser, undertøy og andre spesiellt "kortvarige" produkter. Reklamasjon ytes alltid av salgsstedet direkte.

Garanti er en helt frivillig sak som gir deg ekstra rettigheter i forhold til reklamasjon. Hvis "Garantien" ikke gir deg noen ekstra rettigheter så er det ikke lov til å kalle det garanti. Garantien bruker å gi deg enten flere rettigheter (som på stedet reparasjon ol.) eller begrensede rettigheter etter at reklamasjonen er utgått, altså rettigheter over lengre tid. Garanti kan ytes av salgstedet, distributør, improtør, produsent eller andre som måtte ønske det. Garanti er ikke lovpålagt.

Lenke til kommentar

Sålenge et skjermkort har en forventet levetid på over to år, så er det naturlig at også vifta har en levetid på over to år. Såfremt den ikke er full av støv, noe den med stor sansynlighet er hvis den ikke har vært rengjort på to år, så har jeg problemer med å se at dette ikke skulle gå på reklamasjon. Ta kontakt med selger.

Og, som Jankee sier. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

Lenke til kommentar

Skader jo ikke å ta kontakt med selger, og høre hva de sier. Tror også du kommerlegst ved å holde en vennlig tone.

Mener at når sånne ting skjer innen to år, burde saken vere klar. Produsenten har mulighet til å vurderer økonomien ved å impletere en eller annen form for sikkring mot overoppvarming/viftestans, eller ta sånne reklamasjoner.

Lenke til kommentar

OK Var ikke klar over at det va forskjellig tidsbestemmelser på garanti og reklamasjon.

Han er heldig om han får nytt, jeg hadde hovedkort som rett og slett kuttet etter 1 år og ettpar måneder, fikk IKKE nytt fra komplett pga at det var litt for lenge siden jeg hadde kjøpt det. kortet hadde de enda på lager og kostet 600,- da, ikke store tapet for dem akkurat, måtte kjøpe nytt da.

Lenke til kommentar

I det tilfellet kunne du nok brukt kjøpsloven og slått i bordet med.

For om garantien til produsent er utløpt så er me ganske heldige forbrukermessig her i norge og har nok verdens sterkaste forbrukerkjøpslov.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Det gjelder fabrikasjons feil og mangler, ikke velbrukt utstyr som er slitt pga bruk

Om du leser loven så vet du godt nok så kan du prøve deg med en smart kommentar, ellers hold kjeft. :p

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...