Gå til innhold

Noen spørsmål ang CSS og divs

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp en side og skal bruke diver i stedet for tables. Men jeg har et problem.

Åssen skal jeg åpne en link f.eks "hovedside" i en bestemt div som heter "main"? jeg prøvde å sette inn en iframe i diven men det gikk ikke..

Jeg har tre diver som heter"banner", "meny" og "main".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høre dog hjemme i PHP forumet, men svarer like vel :yes:

Det er ganske enkelt. Linken lager du slik

<a href="index.php?id=noe">

Dermed skriver du litt php over html - en

<?php 
if( isset($_GET['id']) ) {$id = $_GET['id'];} else {$id = "";}
?>

Så skriver du denne koden i diven siden skal komme opp :

<?php
if( $id == "noe" ) {
include("et_eller_annet.php");
}
?>

Sjønner ? :thumbup:

Endret av rogbiff
Lenke til kommentar

Et av problemene med includescript er at variablene etter filendingen i URL'en blir ikke indeksert i søkemonitorene.

Apachemodulen mod_rewrite er mye bedre.

Slik det er satt opp på siden min, så blir index.php?id=articlephp&number=4 til http://www.misinterpreted.net/index/articlephp/4

Mye penere å se på også :)

Og, ja, jeg driter like mye som mr.mezzoblue i hvordan siden ser ut i IE...

Endret av SirIce
Lenke til kommentar

Nei, du trenger selvfølgelig ikke bruk php include nå du bruker div's, men det er utrolig kjekt. Da laster man isteden for en hel HTML-fil for hver side man er inne på, bare ned en liten fil som angir hva som skal komme inni hovedfeltet.

<div id="header">

</div>

<div id="hovedfelt">

HER SETTER DU INN INCLUDESCRIPT

</div>

<div id="footer">

</div>

Det som skjer da, er at bare det inni hovedfeltet blir oppdatert, men selve ramma rundt står igjen. Dette medfører mindre nedlastingstid og mindre bruk av båndbredde. Samtidig trenger du bare lage en php-fil, nemlig index.php. Der lager du designet med HTML, men du kaller fortsatt fila index.php.

Undersidene legger du da som andre php-filer i en annen mappe. Disse stripper du for html, body og head-tagger.

Da vil php include inkludere de undersidene som er strippa for disse taggene, og til sammen blir index.php og undersidene et fullstendig HTML-dokument med alle nødvendige tags.

Dette er kanskje litt dårlig forklart, men men...

Svaret på spørsmålet er som sagt at man kan bruke div's i html også (dette er vel vanligst på hjemmesider), men php medfører _MYE MINDRE_ arbeid! :thumbs:

Edit: Last ned includescript herfra. Der står alt bra forklart.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Det der må jo være HELT FEIL! .... ?

php include funker jo IKKE som frames, og at du kun må laste det du har inkludert på nytt er jo helt feil....

Med mindre det da er en magisk funksjon i php jeg ikke har fått med meg?

Men det å inkludere f.eks. innhold på sider med f.eks. php include gjør ting lettere..

Spesielt å oppdatere og legge til nye sider eller forandre på design..

Lenke til kommentar
jo.. men siden må lastes på nytt....

Jepp. Siden, i den forstand den teksten som er i den lille fila uten body, html eller head-tags, som du har satt til å komme opp i mellom der.

Sjekka sida mi med modem på en annen profil her på datan (Kunne bare ha sletta temp), og siden det er modem, så kan man se at det er bare den lille inc, php, txt eller hva slags fil det er som "oppdateres".

Skal slutte å diskutere nå...

Altså hvis man bare har index.php da... Har man andre php-er må jo selvfølgelig disse også lastes, men her var det snakk om basic php include da.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Et siste innlegg fra meg...

ja.. det er bare den delen av sia som synlig forandres/oppdateres, men hele sia laster på nytt.. er ikke som med frames at bare det i "elementet som har innholdet" lastes på nytt...

mod_rewrite er genialt... ;)

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

Denne dagen? Nah... Nå er det mai, og jeg bør vel egentlig tenke LITT på tentamener og sånt som kommer utover... f.eks. mattetentamenen som kommer på vitnemålet om to år...

Om et par uker kanskje?

(BTW, dette er vel uansett ikke noe jeg kan gjøre på home.no.net?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...