Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp nettverk?

Anbefalte innlegg

Har kabel-tv-internett fra Telenor Avidi, har to pc-er som jeg har koblet gjennom en hub (D-Link 805TP) som igjen er koblet til modemet. Går det an at jeg kan sette opp et lokalt nettverk mellom disse to pc-ene? Altså, hvis jeg vil sende noen filer fra den ene pc-en til den andre, kan jeg gjøre dette uten å gå via internett? (Og heller sende direkte...) I så fall hvordan gjør jeg det? (Den ene pc-en har WinXP den andre Win2000)

Noen som skjønner hva jeg mener?

Takker...B.R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modem til hubens uplink, deretter en maskin i hver sin port.

Så bruker du Fildeling, du finner det ved å høyreklikke på katalogen du vil dele og velge Sharing eller Deling. Du kan bruke både en wizard som viser alt mer nøye eller ved å gjøre operasjonen direkte. Anbefaler det siste, de wizardene suger.

Gjør begge maskinene til medlem av samme arbeidsgruppe, så finner du dem lett igjen, men det er ingen nødvendighet.

Om du bruker et command-vindu og skriver ipconfig, vil du se ip til den maskinen du sitter på. Du kan dermed gå på den andre maskinen og skrive inn denne ipen i adresselinja til windows utforsker, f.eks. \\10.0.0.5

Husk doble backslash, som vist.

Var dette forståelig? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...