Cold Snake Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Det er noen som jeg kjenner som har enn Compaq presario, den med 64MB ram og 450Mhz og 8GB hdd, trur den er på 2mb cache. Operativsystemet er Windows 98. Er det mulig å sette inn enn 80GB hdd i den maskinen, eller kan det bli for varmt, eller støtter ikke Win98 så store disker ? Om den ikke gjør det, hva støtter den opptil da, 20GB ? Grunnen til at jeg skal bytte hdd, er at den gammle 8GB begynner å bli dårlig i bruk, og de folka vil heller ikke kjøpe enn ny PC så det er sagt Endret 8. mai 2004 av Cold Snake Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Tror det skal gå fint, såfremt den nye disken ikke er en S-ATA-disk. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Kommer helt an på om det er gitt ut en bios oppdatering som gir støtte for så store disker. Hvis det ikke støtter det, vil du KUN få brukt det maksimale som HK klarer å yte av disken. Men 80 GB er ikke mye i dagens pc verden, så skulle tro det skulle få fint. Sjekke om det står noe om det på hjemmesiden til leverandør av HK. Hvis du ikke vet hvilket HK du har, kan du laste ned Aida, et program som finner dette ut for deg -z00l- Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Har lite med størrelse å gjøre. Har heller med det at HK kan slite med å støtte hastigheten på diskens ATA-interface. Hvis det er tilfelle, kjører bare disken saktere enn den skal. Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Men da tar jeg sjansen jeg da på å kjøpe enn 80GB hdd som ikke er S-ATA-disk, og så får jeg se hvor mye GB, hovedkortet kan ta ut fra disken, men blir veldig lite, så får jeg kjøre Aida sånn at jeg kan da få prøve å laste ned oppdateringer til hovedkortet Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Si ifra der du kjøper den at det kan hende den ikke funker med pc'en din, så lar de deg sende den tilbake hvis den ikke funker. Better safe than sorry... Endret 8. mai 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
Pop Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Det skal vel gå bra. Selv om man aldri vet med Compaq som har litt spesielle løsninger. Er likevel ganske sikker, og særlig om du finner en bios-update til maskinen. Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 trur dere 7200rpm går bra, eller kan det bli for varmt? Er ganske trange og små kabinettet compaqen bruker. Lurer på om jeg skal gå for 5400rpm. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Tror det skal gå fint. Faren min sin "elkjip" greide min 120 Gib fint uten noen BIOS-oppgradering. Biosen var fra april 99 tror jeg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Kan hende du må flashe biosen (ikke sikkert) men ellers skal det gå greit. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Det er noen som jeg kjenner som har enn Compaq presario, den med 64MB ram og 450Mhz og 8GB hdd, trur den er på 2mb cache. Operativsystemet er Windows 98. Det der høres ut som PC'n til mutter'n, bare at hennes harddisk er 10GB. PC'n hennes har i hvertfall støttet alle diskene jeg har koblet til den: 20GB, 45GB, 60GB 80GB, 160GB. Operativsystemet er nå WindowsXP men de eneste ekstra begrensingene som er i Windows98 er vel max 128 GiB harddisker og at gamle versjoner av Fdisk ikke liker å partisjonere disker på over 64 GiB også støtter ikke Win98/Fdisk NTFS. Dvs. at du bør partisjonere disken til en eller flere partisjoner på til sammen 80GB og formatere de med tredjeparts programvare til FAT32 før du setter kloner Win98 fra gamledisken til ny-disken. Hvis du skal legge inn windows på nytt så styr for all del unna Windows 98. Sats heller på Windows 2000 med siste ServicePack. NB: Jeg anbefaler på det sterkeste å sette inn litt mer ram. 64MB er alt for lite uansett. Sett inn en 128MB-brikke eller to, bare pass på at brikken er kompatibel med det gode gamle chipsettet i440BX. Bios-oppdatering trengs ikke så lenge hovedkortet støtter minst 32 GiB-disker. Endret 8. mai 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Grunnen til at jeg skal bytte hdd er at pc'en er veldig ustabil, og det hadde ikke vært dumt med litt mer ram, pga de har bredbånd på pc'en, så jeg lurer på om det er årsaken til at internetten lagger litt. Men hvor kan vi få kjøpt så gammle ram brikker til dette hovedkortet ? trur ikke de er interessert i å kjøpe Windows 2000 også, så jeg må nok legge inn 98 på nytt. Ikke no ting&tang fra den gammle hdd'en skal til den nye hdd igjen, den skal i søppla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) Men hvor kan vi få kjøpt så gammle ram brikker til dette hovedkortet ? Her og her er en par muligheter. Ellers så kan du sikkert legge inn en "ønskes kjøpt" i bruktmarkedet, der du spesifiserer at du ser etter SDram som har vært brukt sammen med BX chipsett. PS. Har du prøvd å innstallere Windows 98 på nytt og fått den samme ustabiliteten? Hvis ikke så er det trolig bare en slik reinnstallasjon som skal til for å få PC'n ganske så stabil igjen. (Jeg tror de fleste her på forumet reinnstallerer sin PC minst en gang i året siden Windows har en tendens til å kødde ting til over tid) Forøvrig så kan jeg tipse om at Windows2000 er et mye mer stabilt og sikkert operativsystem. Det er heller ikke spesielt dyrt med en pris på bare 278 kroner for den norske versjonen med siste Service Pack (4). Eventuellt kan sikkert Windows XP Home edition til 829 kroner være noe. Endret 9. mai 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Har hatt en 80G Western Digital på en Presario 5726, funket fint. Problemet mitt kom da jeg ville ta hardisken over på en annen pc.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå