Gå til innhold

Trenger litt faglig hjelp m.h.t valg av hovedkort og minneko

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan ta en titt på denne konfigurasjonen.

Det jeg er litt usikker på er HK valget m.h.t minnebrikker. Da jeg allerede har 512MB SDRAM, så har jeg liten lyst til å bruke noe særlig mere på minnebrikkene (+128 til da), men anbefales det at jeg satser på en annen løsning er jeg lutter øre. Jeg takker aller hjertligst for seriøse svar.

På forhånd takk!

P.S. Er det noen som har Cheiftec Alu kabinettet? Er hele kabinettet fremstillt i aluminium?

NYANSKEFFELSER

Chieftec Dragon Alu. Tower m/dør Sølv Kabinett m/340W AX-01SL-D P4 / AMD

Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 512kB "Northwood"

MSI 845-PRO2 Hovedkort for S478/P-4 I845, ATA/100, ATX Retail, Lydk.

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns Minne 168-P 3.3V

DETTE HAR JEG FRA FØR

2 x XEROX SDRAM PC133 256MB har jeg fra før.

1 x Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM

1 x Western Digital Caviar 30GB IDE 7200RPM

Abit AGP Siluro Geforce2 MX-400 64MB

1 x Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x

1 x NEC CD-brenner IDE 24x/10x/40x

(Redigert: trykkleif)

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-04-07 10:47 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil fortsette å bruke SDRAM'en som du har så er det helt riktig å velge i845 chipsettet. Men du må være klar over at SDRAM degraderer ytelsen i ganske stor grad sammenliknet med minnetyper som DDR og RDRAM.

Så lenge du kjøper et hovedkort med Intel chipset (i845d, i850) så er du garantert stabilitet og kompatibilitet. Jeg har også sett SIS645 baserte hovedkort i gang, men har ikke noen langtidserfaring med dem, selv om stabiliteten sies å være veldig god. Men ligg ihvertfall unna hovedkort basert på VIA, ALi osv.

Hvis ikke du jobber med veldig tunge applikasjoner, så er 512mb mer enn nok ram. Og hvis du velger å fortsette å kjøre SDRAM så er det min mening at å kjøpe enda mer av denne ram typen er en dårlig investering på lang sikt.

Lenke til kommentar

NYANSKEFFELSER

Chieftec Dragon Alu. Tower m/dør Sølv Kabinett

m/340W AX-01SL-D P4 / AMD

Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 512kB "Northwood"

MSI 845-PRO2 Hovedkort for S478/P-4 I845, ATA/100, ATX Retail, Lydk.

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns Minne 168-P 3.3V

Kjører et Asus P4B HK med SDRAM. Med et GF3 får jeg CA 6000 poeng i 3D Mark 2001.

Ser at du går for en P4 NW. Jeg vil anbefale deg å revurdere SDRAM valget. Hvis du f.eks går over til DDR SDRAM kan du i første omgang klare deg med de 256 (men da DDR) som du har satt opp i nyanskaffelser.

NW prosessoren egner seg meget bra til overklokking og da vil SDRAM egne seg dårlig. Ville også valgt å se på ASUS P4B266 HK

Hovedpoenget mitt er at jeg gladelig ville ha offret 256 MB med SDRAM mot en DDR SDRAM plattform

Lenke til kommentar

Du kan jo slege den sdramen du har liggende på qxl eller til andre du kjenner som kunne trengt en liten oppdatering. pengene du får inn bruker du på ddr ram.

Koster kanskje noen få kroner, men er verdt det. Du sitter da igjen med p4 og ddr hovedkort som er en bedre kombinasjon både fremtidsrettet og raskere en p4+srdam.

Jeg vil også tro at du får flere valg på hovedkort og kan finne et hovedkort som passer deg bedre.

Kjøp stillegående kjøler om du ikke kjøper boxed p4 versjon. Du vil ikke angre på det.

Mange hovedkort liker også "ekte" ram og blir mer stabile med original ram.

dette gjaldt i alle fall via chipsett 133a(mitt gamle kt7a-raid ville ikke starte med noname ram), men kan fortsatt gjelde. Jeg har holdt meg til apacer ram og har hatt dønn stabile system i 3 år nå. Kun med via hovedkort og ati skjermkort.

Oppdaterte nylig til ddr system jeg også og ingen problemer så langt med mitt k7t266a pro2 -ru

Ikke en eneste blåskjerm og da har jeg både via hovdkort og ati 8500 skjermkort. Støyproblemet mange mener eksisterer på amd system er eliminert med en zalman cnps 5100cu kjøler. 20 db.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...