Gå til innhold

BIOS trøbbel (flash gikk i dass)

Anbefalte innlegg

På mitt EPoX 8KHA+ hovedkort flasha jeg BIOSen i dag tidlig. Enkelt nok det. Har jo gjort det før også, men resultatet var ikke helt tipp topp denne gangen. Etter flashinga er alt maskinen gjør å gi fra seg et par lyse pip etterfulgt av noen litt dypere. LED ene på hovedkortet viser 41(hex) istedetfor standard FF (igjen hex)som indikerer at kortet er feilfritt. Hva 41 henviser til vet jeg ikke, men jeg antar at det har å gjøre med at BIOSen ikke er helt OK.

Jeg antar dette vi si at jeg må få tak i et nytt BIOS hjerte, evt. noen med samme hovedkort, boote med hans BIOS, bytte chipen rett etter boot, og så flashe. Er det egentlig noen andre muligheter (bortsett fra å kjøpe et nytt hovedkort, da...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei...

Det står vel i HK manualen hva Hex41 betyr?

på mitt HK, står det ihvertfall kodeliste i manual...

Mvh

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

hmm.. da vet ikke jeg ass....

hørt at det er en slags "emergency" flash metode oxo.. der du flasher "direkte" inn i brikka på hk på en eller annen metode. men vet ikke åssen...

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål til deg:

[*] Hvilken prosedyre brukte du under biosflashinga? ALT+F2 eller Boot Disk?

[*] Tok du backup av biosen før du flashet?

[*] Hvilken biosrevisjon prøvde du å flashe? 03.04.02?

[*] Hva skjer når du starter opp maskina? Får du i det hele tatt tilgang til bios, diskettstasjon?

Lenke til kommentar

Tips ang. bios flashing.

Lag to identiske bios disketter. Blir det noe feil med den ene disketten bruker du den andre.

Bruk disketter av best mulig kvalitet.

La den gamle bios filen ligge på disketten, skjer det noe feil med den nye filen flasher du inn den gamle igjen.

Får du en feilmelding under flashing, slå ikke av maskinen. Prøv på nytt, eventuellt med den gamle bios filen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-07 13:59, Pingo68 skrev:

Har noen spørsmål til deg:

[*] Hvilken prosedyre brukte du under biosflashinga? ALT+F2 eller Boot Disk?

[*] Tok du backup av biosen før du flashet?

[*] Hvilken biosrevisjon prøvde du å flashe? 03.04.02?

[*] Hva skjer når du starter opp maskina? Får du i det hele tatt tilgang til bios, diskettstasjon?

[*]Jeg brukte ALT+F2 metoden.

[*]Jeg var dum nok til å ikke ta noen backup (er det mulig ved ALT+F2 metoden forresten?)

[*] bios revisjonen jeg prøvde å flshe var ganske riktig 03.04.02

[*] tror nok jeg har tilgang til diskettstasjonen. Men jeg ser ikke hva jeg gjør engang (skjermen er svart) Så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-07 14:16, Pronto skrev:

Tips ang. bios flashing.

Lag to identiske bios disketter. Blir det noe feil med den ene disketten bruker du den andre.

Bruk disketter av best mulig kvalitet.

La den gamle bios filen ligge på disketten, skjer det noe feil med den nye filen flasher du inn den gamle igjen.

Får du en feilmelding under flashing, slå ikke av maskinen. Prøv på nytt, eventuellt med den gamle bios filen.

Brukte en splitter ny diskett... Lurer på om filen kan ha blitt skadet i nedlasting...

Lenke til kommentar

Nå funker maskina igjen. Det jeg gjorde;

Lastet ned awdflash utility fra EPoX's hjemmeside.

Lagde en bootdisk, skrev autoexec.bat med det formålet å skrive til BIOS. Dette gjorde jeg fordi skjermen jo var "død", så jeg så ingenting. Bak navnet til awd flash programmet skrev jeg inn filavnet til oppgraderingen (8khi2304.bin) samt endel parametre jeg fikk greie på ved å åpne programmet i DOS, med en /? etter seg (awdflash /?)

Satte disketten i, boota, og charm! Maskina booter nå glatt inn i XP igjen. Med ny BIOS versjon :wink:

Takk for hjelpen, folks.

WW

Lenke til kommentar

Genialt :grin:

Godt at du løste problemet ditt, men jeg skulle gjerne likt å fått den prosedyra av deg. Har nemligen en kompis som har det samme kortet, og det hadde vært greitt å hatt noe slikt liggende i tilfelle problemer.

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned oppdatering og verktøy fra følgende URL. De ligger i en og samme zip fil.

http://www.epox.com/html/english/support/m...d/bios/8khi.htm

Hva jeg brukte i autoexec.bat var følgende kommando(sett)

awdflash 8khi2304.bin /py/sn/R

awdflash er da verktøyet jeg brukte for å flashe. Det følger som sagt med i zip fila.

8khi2304.bin er selve oppdateringen, og må selvsagt refereres til. Den må også selvsagt ligge på samme sted som awdflash.exe På rot til A: ville jeg anta er best å legge den.

/py/sn/R

Vel... Disse og fler finner du ved å skrive awdflash /? i DOS.

Husk å alltid flashe fra diskett, aldri Harddisk. (bare tenkte jeg skulle inkludere det hvisomattedersomatte du ikke visste det)

Håper det blir litt til hjelp

WW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...