Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

E28 518I som tikker..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem med en irriterende "tikkelyd" i min 518i. Det har seg slik at jeg ikke har noe særlig peiling på motorer i det hele tatt, men jeg vil gjerne unngå en større regning fra et verksted om det er en liten filleting jeg kan ordne selv.

 

Bilen tikker mest når den er kald, da er tikkingen mest påtrengende. etterhvert som bilen blir kjørt varm avtar tikkingen litt, og ved "langkjøring" blir tikkingen etterhvert unseelig. Det tikker kun ved gasspådrag, når jeg slipper gassen slutter tikkingen med en gang -og den tikker heller ikke når den står på tomgang.

 

Jeg har prøvd å høre etter i motoren når jeg gir gass, og det virker for mitt relativt utrenede øre som om lyden kommer fra "der innsprøytings-tingen" sitter. (unnskyld min manglende "motor-lingo")

 

Før jeg kjøpte bilen var det en eldre dame som eide den, og hun hadde hatt den fra den var ny. Jeg har kjørt den relativt hardt, men jeg kjørte den ganske pent i starten (det synes iallefall jeg).

 

Forøvrig har jeg problemer med at den koker når den står på tomgang, jeg har byttet både vannpumpe og termostat, så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skjer heller. Hadde vært kjempeflott om noen kunne oppklare dette for meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bilen tikker mest når den er kald, da er tikkingen mest påtrengende. etterhvert som bilen blir kjørt varm avtar tikkingen litt, og ved "langkjøring" blir tikkingen etterhvert unseelig. Det tikker kun ved gasspådrag, når jeg slipper gassen slutter tikkingen med en gang -og den tikker heller ikke når den står på tomgang.

Høres ut som en knekt stempelring, spør du meg.

Lenke til kommentar
Jeg har fått høre at det kan være jeg må justere tenningen.

Sant nok. Sjekk tenninga, før du mistenker noe annet.

 

Men symptomene du nevner, minner meg om knekte stempelringer(sitter på stemplene).

 

Btw. please ikke bump tråden. ;)

Lenke til kommentar

Det at bilen går varm er 99% sikkert at du må skifte viskosekoblingen til viften den koster 1250.- hos gsbildeler.no Sjekk prisen hos din lokale BMW forhandler.

Stort sett er BMW deler billigst hos BMW forhandlerene, uorginale deler er opp til dobbelt så dyrt, eksempel kasterarm med foring koster 720 kr hos BMW og uorginal med koster 1400.- sjekket 3 plasser.

Du må ikke la en BMW motor fra 80 tallet bli varm da ødelegger du toppakningen noe som koster en 5-6000 å fikse for toppen må planes.

Sjekk komprsjonen hos et verksted det tar 5 min. og da får du vite om toppakningenn og ventilene er i orden. Det kan være ventilene som lager tikke lyden.

Lenke til kommentar

Okei. Å skifte viskosekoblingen, er det noen stor operasjon? jeg har ikke allverdens erfaring når det gjelder motorer, men om det ikke er altfor komplisert skulle jeg nok greie det selv!

 

OK, så på linken du ga meg nå, når jeg skiftet vannpumpe så så jeg denne viskosekoblingen.. Hvis den er gåen, går viften fortsatt eller? for det gjør den nemlig.

 

Og det med å sjekke kompresjonen, koster det masse penger eller er det en billig jobb? studenter har ikke masse penger vettu :)

 

takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...