Gå til innhold

Fra Australia: nytt Cascade-design ++


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, dette med å lage hullene skal vel alltids være mulig å få til... ;)

 

En sak som virker litt viktig iflg Cathar er avstanden mellom enden av røret og bunnen i hullet, altså avstanden 'jet'-strålen går før den treffer blokka. Var visst snakk om over 1 grad bare på å få denne avstanden riktig. Har ikke funnet noen direkte uttalelse fra Cathar om denne avstanden, men tror den baserer seg på et eller annet fysisk fenomen. Lurer på om det var 2-2,5 ganger diameteren til hullet vannet kommer ut av.

 

Edit: Demogorgon, freser du vannblokker med en dremel?? Trodde ikke det var mulig engang, jeg.. Hva bruker du som "holder" til blokka som du kan justere helt nøyaktig da?

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Lurer på om det var 2-2,5 ganger diameteren til hullet vannet kommer ut av.

 

Da er det i så fall snakk om svært små hull i dysene. De rørene jeg bruker har hull på ca 2mm, så da er de nok ikke optimale.

Burde vel ha vært nede på ca 1mm, men da må man til gjengjeld øke antallet ganske betraktelig, for å opprettholde en tilfredsstillende flow.

Lenke til kommentar
En sak som virker litt viktig iflg Cathar er avstanden mellom enden av røret og bunnen i hullet, altså avstanden 'jet'-strålen går før den treffer blokka. Var visst snakk om over 1 grad bare på å få denne avstanden riktig.

Hva meg og begynne "dypt" og så shimse opp toppen til det er perfekt? Prøv og feil, det er lærdom som sitter limt fast :D

Lenke til kommentar
Hva meg og begynne "dypt" og så shimse opp toppen til det er perfekt? Prøv og feil, det er lærdom som sitter limt fast :D

For så vidt har jeg vært inne på det, men i omvendt rekkefølge. Min tanke var å lage "1.etasje" i blokka (se tidligere bilder) såpass høy at rørene ble liggende et lite stykke over hullene.

Deretter gradvis dreie av anleggsflaten og teste etterhvert som rørene "sank" nedi hullene. Men sånt tar jo litt tid, gudbedre.

Lenke til kommentar

Jeg var nok inne på det og, men det forutsetter jo at man har muligheten til og dreie det ned, evt bruke en nøyaktig fres. Det er selvfølgelig teknisk sett det beste/peneste. Min plan gikk ut på å bruke tynt pakningspapir. Latmannsutgaven, hehe.

Lenke til kommentar

ArachnO

Kan jo selvsagt bare smelte ned den jeg har nå

 

Fra spøk til alvor: Hvordan smelte kobberplater om til en tykkere blokk? Smeltepunktet er 1084 viss jeg husker riktig. Forsøkte med en gassbrenner på en tynn tråd, men den kom aldri lenger enn til glødestadiet. Vil helst lage en vannblokk av en tykk kobberblokk som freses ut, men har ikke fått tak i en :(. (har ringt rundt til hele stavanger)

 

Planen var egentlig å smelte fast høytalerkabler av kobber på en 2mm kobberbunn. Kablene består av mange tynne kobbertråder viklet sammen til en 2mm bunt. Ved å smelte flere 2-3mm stykker høytalerkabel fast til bunnen av vannblokken, og spre alle de små kobbertrådene, vil dette resultere i stoooor overflate i vannblokken. Ser for meg et slags jære rundt core. (core=det lille rektangelet på socket a der man påfører goop, ikke sant?)

 

 

Edit: Quoting er visst ikke så lett......... :blush:

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar

Ang hvordan lage slike sinnsvakt tynne og presise rør med dremel, så tror jeg jeg har verktøyet til det nå (Dremel 212 + en meget stabil og presis festemåte av det en skal frese). Men utifra hva jeg har lest hittils, så er jo hans plexi Lexan (som tåler _vesentlig_ mer behandling enn Akryl). Det skal nok godt gjøres å lage det med dremel i vanlig akryl med tanke på det (sprekker nok bare ved tanken). Men umulig er det nok ikke.

Lenke til kommentar

FredrikFredrik: Jeg mente at jeg kunne smelte om den sølvblokka jeg allerede har støpt. Hvis du leser starten av workloggen min, ser du at jeg har utstyret som kreves for å smelte sølv (som har smeltepunkt på rundt 960 grader hvis jeg ikke husker feil).

 

Ave: Hva slags 'meget stabil og presis festemåte' er det du snakker om her?

Lenke til kommentar

Dremel 212 har 4 spor som går mot sentrum av søylen, i disse plasserer jeg klemmer som holder det som freses/borres meget godt fast. På de tre sidene av 212`n vil jeg plassere speil så jeg til enhver tid har bedre oversikt over det som borres. Kommer nok også til å prøve å gjøre dybderegulatoren mer nøyaktig etterhvert.

 

Jeg baserer min nye blokk på 1mm dysehull, men da i vesentlig mindre antall enn dette, da utgangen tross alt kun er ca 100mm^2

 

Hele 212`n er såklart godt festet...

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Ave: Ok, tror jeg misforsto deg litt i stad.. du snakka om fresing, så da trodde jeg du mente du hadde et eller annet som kunne flytte materialet i x-, y-, og z-retning, slik at dremelen fungerte som en ordentlig fres, ikke bare opp og ned / bor. Finnes dette jeg beskriver i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Vel, slik jeg ser det, skal det godt gjøres å klare det i Akryl anyways, og de som har råd til Lexan i den tykkelsen har vel også råd til verktøy i en høyere prisklasse. Men utifra slik jeg ser det, tar det egentlig bare lengre tid å gjøre det du refererer til med 212, da den har låsbar borrehøyde og mulighet til å feste det en skal borre på en meget god måte. Ergo er det egentlig bare å flytte det en jobber med i små doseringer av gangen for å få gjort det samme som en får ved å ha X-Y og Z flyttbart jobbemateriale.

 

Edit: Eventuelt lage ett festesystem som baserer seg på de fire sporene i platen som en kan styre ved enkle grep (på en presis måte, høyden regulerer en med 212 spaken og da med maks/min dybde).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Eventuelt lage ett festesystem som baserer seg på de fire sporene i platen som en kan styre ved enkle grep (på en presis måte, høyden regulerer en med 212 spaken og da med maks/min dybde).

 

Ja, det var noe av dette jeg tenkte på.. men det er vel langt fra lett å lage noe sånt selv, jeg lurte mer på om det fantes noe slikt til salgs, beregnet for vanlig dremel.. Det er vel vanskelig å få noe sånt veldig presist uansett; dremelen i festet sitt er vel ikke akkurat støtt som et fjell, antar jeg. Kanskje en grunn til at ordentlige freser koster noen høvdinger.. ;)

Lenke til kommentar

Jupp, men regner med at jeg ser nærmere på det når jeg nermer meg ferdig med Rev2.

 

Jeg har allerede begynt å lage meg ett verksted på det som før var kontor (ligger nå i stua :p). Men som sagt, kommer ann på hvor ekstremt jeg kommer til å gå.

 

De blokkene jeg holder på med krever ikke _så_ nøyaktige/hurtigt nøyaktige redskaper.

 

Edit: dremelen i 212 er stødig som fy, men det kommer igjen ann på hvordan en har festet 212`n ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

nå leste ikke jeg alle innleggene over men.. Min enkle tanke er at vi endelig begynner å få blokker som er spesifisert til større kjerner en hva vi er kjent med.. For de av dere som ikke har sett en kjerne med 1mb cache på, så er dette vesentlig mye større en hva Bartoen/P4 er idag.

Lenke til kommentar

Pritorian: Vet ikke helt om jeg skjønner hva du vil frem til over, her.. :blush:

Mener du at de nye blokkene (WW/cascade) er ekstra bra til store kjerner?

 

Så fant jeg litt mer info om den kommende designen til Cathar i dag..

Still, this won't stop me from trying this second, more easy to machine prototype based upon more standard free-jet principles, but while using slightly larger jets, this actually leads to a significantly more restrictive block due to significantly less jets (which is not desirable except for those with well-above-average pumps), and indeed to shrink the free-jet design down to a point where the walls are effectively working in a similar fashion to the Cascade approach, the jets are now even smaller than they would have been on the Cascade, leading to an super-restrictive block.

 

Hvis jeg skulle tippe, ville jeg gjetta på at han vil bruke en så godt som plan bunn der endel jetstråler vil treffe, og samtidig stille disse på en slik måte (rektangulære dyser, kanskje?) at det dannes 'vegger' av vann som også vil skape turbulens.. skal prøve å illustrere her:

 

jet-illustrasjon-liten.jpg

 

Størstedelen av kjølinga ved bruk av jetstråler kommer, så vidt jeg har skjønt, av at strålene treffer bunnen direkte (1), men også at vannet som går langs bunnen igjen treffer noe med stor fart (2) (i cascade-blokka treffer jo dette vannet kobbervegger). Men hvordan 'vegger' dannet av bare vann fra to retninger som kolliderer kan være mer effektivt, aner jeg ikke :p

Kanskje jeg er fullstendig på jordet, men Cathar hinter jo til "more standard free-jet principles", som muligens innebærer det jeg prøver å vise? Færre og større jet-dyser vil jo hvertfall være lettere å lage!

 

Noen tanker om dette? Arctic, har du noen peil på sånt?

Lenke til kommentar

Vel, du har kanskje satt deg mer inn i dette enn jeg har i skrivende stund. Men jeg leste noe han sa i et annet forum (tror det var procooling) om at vannhastigheten i gjennom dysen(e) på den nye blokken var dobbelt så rask som på cascade designet! Han kan basere seg på en plan bunn, ja. Men den må i såfall bare være plan på mindre områder. Han kan ikke bruke en vid plan bunn, som også må være veldig tynn. Da oppstår som kjent problemer med styrken. Det må nesten være noen avstivninger en plass. En ting mange (ikke cathar da!) glemmer er også hvor det "brukte" vannet effektivt skal ta vei vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...