ArachnO Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Mest for dere som ikke vanker på overclockers.com.au forumene: Hvis dere er interessert i design av egne blokker, vil jeg anbefale å titte innom forums.overclockers.com.au, og spesielt denne tråden, der Cathar (som lagde Whitewater-designet som både hjemmelagere har kopiert og firmaer har stjålet) beskriver sitt nyeste design, Cascade XS med 149 "jet-rør", i forhold til den tidligere Cascade med "bare" 49 stk. Cascade-blokka er til dags dato den mest effektive på markedet. Det som i tillegg er interessant, er at Cathar hevder å ha en enda bedre (og enda lettere å lage) design på banen, som han kaller Prototype#2. Dessverre ser det ikke ut til at han vil frigjøre info om denne ennå, pga. av frykt for kommersielt tyveri, men han klarer nå i hvert fall å holde meg (og mange andre) på pinebenken.. Absolutt verd å følge med på, hvertfall! PS. Vet ikke helt om denne hører hjemme her eller i Nyheter... Moderatorer, dere får gjøre hva dere vil! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Takker for linken Men jeg er ikke registert der. Men jeg fant den nye vannblokken i en tråd her: http://www.ocforums.com/ Kom forresten over noe interssant Cathar sa selv "Super-tiny jets just leads to easy clogging of those jets for most people. As much as I like the Cascade's performance, it is a bit of a demanding beast to keep clean." Dette var om den første utgaven. Den med 149 rør kan vel ikke akkurat være bedre for å si det slik. Anyways, lurer på når det kommer vannblokker med roterende deler... I såfall har de det fra meg, for nå har jeg sagt det, hehe Endret 8. mai 2004 av Arctic Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 149 jet-rør? Herregud, jeg synes det var ille nok å lage en klone med ca 30! Tror neppe jeg orker å prøve meg på noe sånt. Heldiggrisen Cathar har jo tilgang til avansért maskineri, og da blir nok jobben en god del enklere. Kom ikke igjennom til bildene jeg heller, men desto mer interessant er det å lese at Cathar har noe enda bedre på trappene! Vi får følge med, og en nyhet er det vel uansett. Du får tipse om mer bilder da ArachnO, du som har tilgang på den siten. Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Ups, jeg hadde helt glemt at jeg hadde registrert meg der! Jeg vil seriøst anbefale dere å gjøre det samme, det er mye god lesning på dette forumet, og mange av de aller dyktigste folkene henger der! Jeg kunne lett kopiert bildene og lagt dem ut på området mitt, men det er vel egentlig litt no-no.. Som du nevner, Skrue, så har jo Cathar tilgang til vilt CNC-maskineri, så Cascade XS blokka er nok forbeholdt dem med CNC. Det som virker mer spennende er jo da den nye saken han prater om, og han hinter stadig til hvor enkel den er! Argh! They way I see it now, the P2 is essentially the design that will become the next market "baby" if I let it out. The unscrupulous (and they have already shown their colors) will all copy it for their slice of the pie. og The P2 is a little amazing in that if you looked at it, you'd think "No f**king way can that thing work that well!". Internally it's hugely structured, with the copper base plate capable of being cut in well under 10 minutes. Håper Cathar får gjort en avtale med DTek, DD, Swiftech el.l., sånn at vi hjemmesnekrerne får sjansen til å prøve oss! Edit: Forresten, Arctic, vannblokker med roterende deler? Høres jo fancy ut, men vil ikke dette skape endel støy? I tillegg tenker jeg som så; med en del som roterer, vil vannet på et bestemt område bli "skrudd av og på". Men i en vannblokk er vel det mest effektive så mye vann som mulig? Det man kunne oppnå var imidlertid mer turbulens, og det skal man vel kanskje ikke skyve under en stol - er jo mye pga. turbulens at jet-rørene til cascaden fungerer så bra. Mulig jeg er helt på jordet her, men det er da lov å prøve seg? Endret 8. mai 2004 av ArachnO Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Ganske imponerende... Er det noen tester av denne blokken enda? Endret 8. mai 2004 av Fragletrollet Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Og kan noen hjelpe meg å lage thumbnails? Vet ikke hvordan Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Lagre bildene på en server du har plass på, og skriv: [URL=linken til det store bildet][IMG=linken til det lille bildet][/URL] Hvis du mente hvordan du gjør bildet mindre, kan vel dette fikses i ørten hundre bildeprogrammer... ikke så veldig komplisert! Edit: Leif Endret 8. mai 2004 av ArachnO Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Ganske imponerende... Er det noen tester av denne blokken enda? Nesten utrolig at det går an å produsere de greiene der, uten at noen av rørene ryker! De begynner jo å se farlig tynne ut! Og ikke minst; Kontrasten mot AveMORphines dremel-produksjoner er jo mildest talt stor. No offence, AveMORphine, men jeg regner med at du er enig i det. Men vi får se hvordan neste generasjon dremel-blokker tar ivei. Noen har sagt at det enkleste ofte er det beste..... Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Skrue, jeg kom på en ting - hva med å bruke en gjengetapp og gjenge hullene på cascade-klonen din? Man skulle jo tro at overflata i hullene blir endel større på denne måten? Og hvor langt ned i hullene lar du pennesylinderne dine gå? Jeg leste nettopp av de bare såvidt går nedi hullene på cascade-designet, ikke langt ned, som man kanskje skulle tro.. Irriterende å ikke vite hva det er Cathar driver å pønsker på nå, altså... En blokk som er lettere å lage enn cascade, men kjøler bedre.. Selv om den er "cascade'ish" i design, som han sier. Hrmpf! PS. Ikke quote svære bilder, Skrue? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 På hvilken måte er det designet der mer gevinstfult enn andre som ikke bruker de "rørene" i midten? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) For alle vannblokk-geeks som skal finne på noe nytt er denne siden svært nyttig: Link. Her finner man igjen både jet-impingment og micro-channels.. Jeg fant også en annen utgave med rektangulære dyser i toppen. Kunne det være noe? Edit: fikset litt på den linken. Endret 8. mai 2004 av Arctic Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Skrue, jeg kom på en ting - hva med å bruke en gjengetapp og gjenge hullene på cascade-klonen din? Man skulle jo tro at overflata i hullene blir endel større på denne måten? Og hvor langt ned i hullene lar du pennesylinderne dine gå? Jeg leste nettopp av de bare såvidt går nedi hullene på cascade-designet, ikke langt ned, som man kanskje skulle tro.. Irriterende å ikke vite hva det er Cathar driver å pønsker på nå, altså... En blokk som er lettere å lage enn cascade, men kjøler bedre.. Selv om den er "cascade'ish" i design, som han sier. Hrmpf! PS. Ikke quote svære bilder, Skrue? Ikke så dumt det forslaget om gjenging av hullene. "Problemet" er bare det at hullene er 4mm, og da er nærmeste gjengetapp 5mm. Og gjengebor for 5mm hull er 4,2mm om jeg ikke husker feil. Dyserørene er 3,1mm i diameter, og gir dermed en klaring på ca 0,5mm mellom rør og hull. Jeg har ikke lyst til å gjøre den særlig større, men tanke på hvordan Cathars oppfatning av dette er. Ikke for det, i den første GPU-blokka jeg lagde var hullene 4,5mm, med dypere innstikk av dyserørene. Jeg tror faktisk den blokka kjøler vel så bra som den siste jeg lagde, så det kan jo være verdt et forsøk? Mitt neste prosjekt blir å lage en Cathar-klone for CPU, så det kan godt hende jeg prøver forslaget ditt på den. Må bare få tak i litt kobberplate først, og litt tid. I den siste blokka ligger forøvrig dyserørene ca 1mm nedi hullene, mot 2,5 til 3mm i den første. Å finne ut av hva som egentlig er best er nok relativt komplisert og tidkrevende, da disse forholdene helt sikkert må avveies mot flow i systemet. Høy flow / dypt innstikk behøver ikke nødvendigvis være det beste, så det er rom for litt forskning der.... Lurer meg gul og grønn, over hvilket ess Cathar har i ermet denne gang jeg også! Enklere å produsere og tilogmed bedre effekt? Hmmm........ Edit: Ikke quote store bilder nei, fy på meg! Endret 8. mai 2004 av Skrue Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Nå skal ikke jeg late som om jeg har noen som helst kompetanse på dette området, men jeg gjør meg følgende tanker om designet: De to tingene som gjør cascade så bra er, etter det jeg har skjønt, 1) At vannet treffer bunnen med stor fart (som gjør overflatespenninga liten, og dermed øker vannets evne til å føre med seg varmeenergi), akkurat over kjernen der varmen er konsentrert. 2) At vannet på vei opp fra bunnen 'kolliderer' med vannet på vei nedover, slik at det 'spretter' fram og tilbake mellom veggen og det nedadgående vannet og skaper massevis av turbulens. Som nevnt over er jo turbulens om ikke alfa og omega, så hvertfall viktig for å maksimere varmeoverføringen. Jeg vil derfor anta at riller på innsiden av hullveggene vil kunne bidra til å skape enda mer turbulens i det oppadgående vannet. Når det gjelder rørlengde ned i hullene vil det kanskje være lurt å ikke ha disse så altfor langt nedi, fordi vannet på vei opp da kun vil 'sprette' mot en statisk vegg, og ikke mot den bevegelige vannstrømmen. Det optimale designet på en vannblokk må vel ha størst mulig overflate mot vannet og være utformet på en slik måte at vannet som treffer overflaten er i størst mulig fart / har størst mulig turbulens, og i tillegg at flow'en gjennom blokka ikke kveles helt.. Høres dette fornuftig ut? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Kompetanse? Kanskje ikke. Men innsikt og forståelse? Det har du så absolutt! Og bare så det er sagt; Fordi om jeg for min del har fuska litt i faget tre-fire år, så er det ikke dermed sagt at jeg forstår rubbel&bit av diverse vannløsninger. Dermed stiller jeg meg selvsagt åpen for forslag og synspunkter, og i så måte synes jeg du legger frem fornuftige og veloverveide tanker, så med andre ord; Jeg kjøper´n! Og skriver meg dette bak øret, inntil jeg setter igang med å lage en CPU-blokk i dette designet. Må bare få tak i en passende 5mm kobberplate først. Men én tilsvarende i sølv hadde jo vært toppen da! *fiske fiske* Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Hmmm.. jeg fikk ikke så rent lite lyst til å lage en selv, nå.. Hvis du tenker på å lage en bunn i sølv, behøver du slett ikke fiske hos meg! Jeg er jo ingen distributør av sølv, og cascade-bunner er jo lette å 'lage' - er jo bare å bore (og gjenge?) hull. Nogusra selger sølvplater i valgfri tykkelse, sikkert mest i større kvanta (og egentlig med lengde 30cm iflg katalogen sin), men hvis du spør pent skal jeg vedde på at de kapper / lager en akkurat passe! Si ifra når/hvor du får tak i passende kobberplater da, Skrue - jeg er hypp på en sånn en jeg og! Kan jo selvsagt bare smelte ned den jeg har nå, men da er jeg jo uten cpu-kjøler en periode! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 LOL! Fiska visst i feil kulp der ja! Men det var vel nærmest en fleip. Nogusra er vel absolutt stedet å gå til, jeg får forhøre meg hos dem til uka. Passende kobberplater kan det hende at jeg får tak i hos en tidligere forumbruker; Minumum Payne (Lurer på hvor det er blitt av ham?) ellers får jeg gå til en pusher borti Stanseveien som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Óg; Cascade-løsninga er egentlig ikke såå lett å lage. Dysene skal jo helst stå så konsentrisk i hullene som mulig, clouet er å få hull og dyser til å matche. Vil ikke røpe "oppskriften" her nå, men om man tenker litt over hvordan dette kan gjøres, så er det jo relativt greit. Skal uansett si ifra til deg når jeg får tak i noe goodies, og laget en arbeidstegning. Vi får ta sikte på en innsats eller annen helg, i mekkebua. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Vil ikke røpe "oppskriften" her nå, men om man tenker litt over hvordan dette kan gjøres, så er det jo relativt greit. Hehe, Det har vel tilfeldigvis ikke noe med å montere bunn og topp i sammen _før_ man begynner å bore? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 LOL! "Bull´s eye" Arctic. Verre er det jo ikke! Er egentlig ikke så overrasket over at du kom opp med svaret, du har jo vært ute en "vinternatt" før. Men av og til er det jo litt fristende å gjøre seg litt kostbar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå