tommelomsk Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Hei! Jeg har en bærbar pc, en NEC VERSA NOTE VXi, med en defekt intern DVD-ROM(Toshiba SD-C2402). Etter å ha sett på Toshiba SD-R2412, som har eksakt like fysiske mål og tilkobling, bestemte jeg meg for å kjøpe denne på en utenlandsk webshop. Som sagt så gjort. Etter å ha satt inn den nye driven bootet jeg opp. Jeg ble møtt med en et par pip, og på skjermen sto det: "ATAPI CD-ROM incompatible". Og der står maskina og nekter å starte opp. Så jeg lurte på om dere hadde tips om hva som kan gjøres for å få min nye DVD-ROM/CD-RW drive til å fungere med maskinen min. Siden jeg har Windows 2000 Professional, så antar jeg at operativsystemet ikke skal ha noen problemer med å kjenne igjen DVD-ROM/CD-RW'en, eller er det ikke slik? Før jeg installerte den nye SD-R2412 la jeg merke til at det sto "CSEL" på oversiden. Står dette for Cable Select, og kan dette skape noe problemer? Håper at noen kan komme med noen gode forslag, siden jeg begynner å bli redd for at jeg har svidd av penger som jeg kunne brukt til andre ting. Takker på forhånd for gode forslag. tommelomsk Endret 7. mai 2004 av tommelomsk Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Har du siste versjon av BIOS? Kanskje den støtter flere typer enheter. Lenke til kommentar
iNas Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Eller har du i det hele tatt sett på innstillinger i BIOS? Eller Tech-sidene til Toshiba eller NEC? http://www.neceurope.com/technical_support.asp 1. Velg -> Software Downloads 2. CD-ROM eller DVD-ROM Lykke til! Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 ha HDD som primary boot drive i bios istedenfor cd rom som primary boot drive Lenke til kommentar
tommelomsk Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) OK, dette er min historie, kanskje noen andre kan ha nytte av den. Jeg har som sagt en bærbar maskin av typen NEC VERSA NOTE VXi. Prosessoren er Intel Celeron (600 MHz), og jeg har forøvrig 256 MB RAM minne på maskinen, som er maks. Historien startet med at min interne DVD-ROM ikke fungerte som den skulle og til slutt døde den helt. Dette var litt av en hodepine og jeg så for meg at jeg måtte kjøpe en helt ny bærbar maskin snarere enn pengeboka var enig i. Punkt 1: Bestemme meg for DVD-ROM/CD-RW Bestemte meg for at jeg skulle kjøpe en intern ny intern DVD-ROM med CD-RW mulighet. DVD-ROM'en som sviktet var av typen Toshiba SD-C2402. Bestemte meg også for at jeg skulle ha samme merke (Toshiba), slik at jeg kunne bruke frontpanelet som allerede var på den gamle enheten (Viktigere enn man tror siden de ikke har samme fysiske mål). Sendte mail til NEC support (i Europa) flere ganger, men de svarte selvfølgelig ikke på mine mailer. I tillegg måtte enheten jeg kjøpte ha samme fysiske mål som min ødelagte DVD-ROM og selvfølgelig måtte tilkoblingskontakten være identisk og sitte på samme plass. De to siste punktene tok jeg ikke som en selvfølge etter å ha hørt at i den bærbare verden er det litt forskjellige standarder ute og går. Punkt 2: Hvor skulle jeg kjøpe fra? Etter å ha hørt på prisene i Norge for Toshiba, som lå på ca 3500 kr. for DVD-ROM, og over 4000 for DVD/CD-RW (kunne jo kjøpt en brukt maskin for dette beløpet), bestemte jeg meg for å kjøpe fra en utenlandsk webshop siden ingen webshoper i Norge forøvrig selger Toshiba intern DVD-ROM el. CD-RW for bærbare. De aller fleste webshopene var på tysk, og jeg er ikke stø nok i tysk, slik at jeg så for meg en språklig barriere. En del webshoper var lokalisert i USA, og de var aktuelle. Til slutt fant jeg webshopen jeg bestilte fra, http://www.span.com . Grei pris, og de var lokalisert i Storbritannia. Siten deres så seriøs ut, bestilte derfra. Var allerede registrert hos tollvesenet, så jeg kunne fortolle pakken selv (pris mellom 200 og 1000 kr.) Punkt 3: Var det riktig pakke? Stor spenning for meg å sjekke om de bare hadde sendt meg luft (har hørt et par historier om dette) eller var det "the real thing". Stor lettelse, for det var den riktige enheten. Punkt 4: Åpne maskinen og sette inn enheten Jeg skrudde ut de skruene jeg kunne, inkludert de skjulte som jeg fant. Men jeg klarte ikke å finne ut hvordan jeg skulle vippe opp tastaturet. Etter en tenkepause (eller 7) sammen med samboeren og Idol og så var det på'n igjen. Ved en tilfeldighet fant jeg løsningen. Det indre av maskinen åpnet seg, og jeg var klar til å sette inn enheten. OBS! Vær forsiktig når du åpner en bærbar, her er det mye som kan gå galt (Iallfall hvis du er den utålmodige typen). Å ta ut den gamle enheten og sette inn den nye var enkelt. Punkt 5: Oppstart og bruk Slo på maskinen, og feilmeldingen kom umiddelbart (CD-ROM incompatible, eller noe slikt). Satte inn den gamle enheten igjen, maskinen fungerte umiddelbart. Skjønte ingenting akkurat da. Det ble mye frem og tilbake, tiden gikk og jeg kom meg ikke av flekken. På oversiden av den gamle enheten sto det bl.a. M/S, dette måtte være Master/Slave, tenkte jeg. På den nye sto det CSEL, noe som måtte være Cable Select. Kanskje det skulle være noe på jumper-settingene på harddisken? Ut med harddisken, det var ingen jumper-settinger aktivert der, den lille "biten" som skulle være der (som skulle skape kontakt mellom pinnene på baksiden av harddisken) fantes ikke. Siden vi har flyttet nylig ble det et lite strev med å finne frem til boksen med datautstyr. Jeg hadde kastet esken hvor harddisken lå i, og i denne esken visste jeg at "biten" hadde ligget - TRAGISK. Men på en pose helt nede i boksen (skjult av alt det andre) hadde jeg teipet fast denne "biten" (the missing link). Satte "biten" på plass, inn med harddisken og bootet opp... Punkt 6: Halleluja Klokken var blitt over 3 på natta. MEN, maskinen virket! Smilet var bredere enn bredest da alt kom opp. Og enheten var også også riktig i "Device Manager". Sirkelen var sluttet, nesten. Punkt 7: Forumet til hardware Må få takke forumet til hardware.no. Uten det og alle trådene om ting som fungerer/ikke fungerer som jeg har lest om, hadde jeg neppe klart å løse problemet mitt. Og da hadde dette muligens vært penger rett ut av vinduet, istedet for en gammel maskin (javel), som har fått ny livskraft. Gammel kjærlighet ruster nemlig ikke! Med ærbødig hilsen tommelomsk Endret 9. mai 2004 av tommelomsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå