The Stig Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Go dag.. Huff, nå føler jeg meg ikke lur Tittel på topic beskriver vel det meste, altså: Jeg har kjøpt to S-ata disker, en Raptor 36,7 og en 250gb WD. Planen var og sette de opp i Raid 0+1, da dette er det mest gunstige i følge div medlemer her på Forumet. Fint hvis noen kunne komme med en Raid på 1,2,3 guide eller noe sånt Tusen takk for all hjelp (Ja da, jeg har lest både den "Store Raid-guiden" og "s-ata guiden", men skjønner fremdeles ikke hvordan dette gjøres... ) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 -Bios enable raid kontrolleren. -V/boot trykk "ctrl"+"s" eller F4 eller hva det er for å kome inn i selve sata raid biosen for ditt hovedkort (sjekk manual). -I sata/raid bios create array striped = raid 0 (trenger min. 2 disker ) ,bruk default instillinger for stripe size . mirrored= raid 1 (trenger min 2 disker ) striped+mirrored =raid 0+1 ( trenger min 2 disker som striped + 2 disker for mirror av disse igjen) -Diskene kan nå partisjoneres på "vanlig måte" . Dette er det man kaller å "sette opp raidet" . Etter dette er diskene tilgjengelige som en hvilken som helst annen disk som må partisjoneres med ntfs . Skal du ha OS på raidet: Letteste måte for å unngå at andre disker får ntldr boot.ini osv er å midlertidig kople fra alle andre disker enn selve raidet . -Sett bios til å boote fra 1=cdrom 2=raid/scsi . -Boot fra xp-cd -trykk F6 under boot , ha sata/raid driverne på diskett , sett i A: når install spør etter den. -Resten er som vanlig , lag partisjon på raidet, bestem størrelse for "C" og formatter som ntfs. -Etter xp er fedig installert på raidets partisjon og oppdateringer, intallert sw etc , er ferdig , ta shutdown på systemet og kople på andre harddisker igjen og reboot. PS! Du kan ikke ha raid 0 + 1 , da du må ha flere disker for å lage et slikt raid-sett . Du må velge enten raid-0 eller raid-1 . Er du ute etter ytelse er det raid-0 (striped) du skal ha . Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Go dag.. Huff, nå føler jeg meg ikke lur Tittel på topic beskriver vel det meste, altså: Jeg har kjøpt to S-ata disker, en Raptor 36,7 og en 250gb WD. Planen var og sette de opp i Raid 0+1, da dette er det mest gunstige i følge div medlemer her på Forumet. Fint hvis noen kunne komme med en Raid på 1,2,3 guide eller noe sånt Tusen takk for all hjelp (Ja da, jeg har lest både den "Store Raid-guiden" og "s-ata guiden", men skjønner fremdeles ikke hvordan dette gjøres... ) skal du sette opp i raid 0 burde du ha 2 like hd'er siden den 250 disken vil gå ned til 36.7 og raptordisken vil gå fra 10 000 rpm til 7200 rpm. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Spar til en 36,7GB til, om du har råd. Det blir bra skal du se Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Må bare si meg enig med pain her . Så ikke at du hadde ulike disker i farten . Du skal ha to stk. raptor 36,7GB . Da kan du ta ibruk raid-0 med raptorene . Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Ja, men jeg hadde ikke tenkt meg RAID 0.. Men som sagt 0+1, det skal visst bli det beste...? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Hmm, så jeg lar hele RAID greie være, I og med at jeg kun har 2 disker..? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Du trenger 4 like (store) harddisker for å kjøre raid 0+1. Selvsagt trenger du da også en raid kontroller med støtte for 4 enheter. I ditt tilfelle (siden du har kjøpt to vidt forskjellige harddisker) så hadde jeg glemt at det finnes noe som heter raid og kjørt de hver for seg. Evt spare opp og kjøpe en raptor til og kjøre de to i raid 0. Det vil isåfall gå unna. Men datasikkerheten er værre enn en disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå