Gå til innhold

Backlight lekking.. Lys flekker


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt min første LCD skjerm, en Samsung 173T. Jeg er kjepefornøyd med skjermen, men..... Når jeg kjører programmer som har sort bakgrunn (f.eks nå PCen starter opp i biosvinduet eller når jeg spiller spill med helt mørk bakgrunn) er det ett sted på venste side i feste mellom plastkant og panel og ett sted på høyre side mellom plast og panel, ca 5mm brede, som lyser mye kraftigere enn resten av kantene. Det er liksom som om det er en kraftiger liten lys"kaster" der. btw, disse vises best nå det er mørkt i rommet, mindre når det lyst.

Edit: tatt bilde av fenomenet på venstre siden av skjermen, syntes ikke så godt her, men da skjønner dere kansje bedre hva jeg mener :blush:

 

lyslekk.jpg

 

Er dette normal? Hvis ikke er det en garantisak?

 

Mvh

 

En litt bekymret LCD begynner

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LCD skjermer har dessverre noe baklys som skinner igjennom. Dette kan være ulikt fra skjerm til skjerm så vel som fra merke til merke.

 

Hvis dette irriterer deg vedlig mye kan du ta kontakt der du kjøpte den og fortelle om problemet.

 

DEn 173t testgjengen testet hadde nesten intet baklys.

 

Noen fler som har erfaringer her?

Lenke til kommentar

Godt å se at det ikke bare er jeg som har registrert det. Virker som om det er et fenomen en må regne med (sitter på tredje eksemplar nå), men blir det værre over tid er det bare å sende den inn.

 

Klarer du å la være å henge deg opp i deg er det ikke noe problem, det hjelper også å finkalibrere skjermen f eks med powerstrip. Hang meg ganske mye opp i det tidligere, men ikke nå lenger.

 

Virker på en måte som om det er mest til stede når "matt sort" vises, er det en litt annen sortfarge har jeg ikke merka det.

 

Ut fra bildet ditt er det det jeg har oppfatta som normalt. Prøv og glem at du har sett det og kjør i gang med litt kalibrering. Blir det værre over tid sender du den inn.

Lenke til kommentar

hei

 

Tusen takk for tilbakemeldingen!!! Får vel bare prøve og glemme det... Men er jo litt iriterende.

 

Tusen takk igjenn for tilbake meldingen

 

Mvh

 

Jarl

 

P.S. Noen som vet hvor lang garanti Samsung har? Hvis det blir værre liksom?

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar

Vel.. Var hos noen kompiser med LCD skjerm i dag, en som har en SyncMaster 172t og en som har en Dell 17". Ingen av de hadde antydning til lys"lekking" av backlightet så jeg kommer til og bytte skjermen. :mad: Hater når ting som dette skjer... Btw her er ett annet bilde:

 

LCD%20skjerm_liten.jpg

 

Skjermen er kjøpt hos MPX via nette(to dager siden), den var en gave fra pappa så det er hans navn og adresse på kviteringen. Men garantien følger vel brukeren? Er det noen som har byttett ting hos MPX.no før? Er det mulig at de sender en ny skjerm før jeg sender denne tilbake, har ikke noen annen skjerm og er mitt i eksamensperioden, så er ganske avhengig av det.......

 

Mvh

Jarl

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar

Et tips kan jo være å ta kontakt direkte til produsent også. Har hatt et lite mørkt hjørne på min Eizo 565-skjerm, og har ikke brydd meg særlig om det. Men service-folkene mente det var et dårlig rør, så det burde byttes. Takker til Øyvind Dahle, for super hjelp med å komme igang. Service-partneren til Eizo, Anovo, bad meg om adresse, serienr osv. Etpar dager etterpå kom det en ny skjerm i posten, med ferdig frankert porto til retur av den gamle. Takk til Øyvind og Eizo :)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

MPX har et ganske OK rykte på seg for service, og hvis de er enige i at det er noe ille feil med skjermen så kan det godt hende de gir deg en forhåndretur hvis du legger fram saken skikelig. Men du kan jo høre med de om du kan vente til etter eksamen med å levere den inn (ta det skriftelig så du har bevis på at du har utsettelse).

 

Det der skal nemlig ikke forekomme. Vanlige baklys ser ike slik ut. Ville tatt kontakt med MPX med den der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...