Gå til innhold

Krav til å komme inn på befalskolen?

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål, sikkert noen her som vet det.

Jeg lurer på hva man trenger, og hvilke krav/karakterer det kreves av en person i dag å komme inn på befalskolen.

Har det seg ikke slik at militæret trappes ned fordi regjæringen har fått en ide om at du ikke trenger et forsvar? Gjør det sånn at det er mye vanskeligere å få seg jobb innen forsvaret?

Håper noen vet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjennomgår en grundig helsesjekk ved innrulleringen. Militærlegen skriver ut et helsekort til hver enkelt, hvor de fysiske egenskapene dine er beskrevet med tall fra 1 til 9. (Eksempelvis; Rygg:9 Øyne:9 Hørsel:4) Jeg tror godt syn tilsvarer tallverdien 6. Jeg fikk 6 i syn selv, og er nærsynt (-2,50). Så dersom du har mindre avvik enn +/- 2,50 bør det gå greit.

Hva er din motivasjon for å bli befal? :hmm:

Til informasjon så må marinejegere/fallskjermjegere ha 9 på samtlige poster

Lenke til kommentar
Du gjennomgår en grundig helsesjekk ved innrulleringen. Militærlegen skriver ut et helsekort til hver enkelt, hvor de fysiske egenskapene dine er beskrevet med tall fra 1 til 9. (Eksempelvis; Rygg:9 Øyne:9 Hørsel:4) Jeg tror godt syn tilsvarer tallverdien 6. Jeg fikk 6 i syn selv, og er nærsynt (-2,50). Så dersom du har mindre avvik enn +/- 2,50 bør det gå greit.

Hvor mange ting vurderes man i da?

Lenke til kommentar

Ble innkalt i '98, fikk totalt mental breakdown etter 2 dager (hadde nettopp fått meg kjæreste, aldri bodd hjemmefra :p), havna konstant på sykestua den neste uka pga. jeg ikke spiste noenting, og ble dimma etter 10 dager siden jeg hadde mista så mye av basistreninga (hadde ikke fått uniform engang). Har ikke hatt et eneste problem med å få jobb senere tid, ingen som vil vite hva man gjorde i militæret, eller spør etter papirer, med mindre du vil bli politi eller president of the United States kanskje. Så det er bare å si du fullførte og sette det opp som ett år i CV'n.

Det de hovedsaklig vil vite på jobbintervju når de spør om du har vært i forcen, er om du faktisk har vært inne eller om du kommer til å bli innkalt mens du jobber hos dem. De vil jo ikke ansette en de vet må slutte om 2-3 mnd anyways.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Har fortsatt 2 år igjen av V.G.S + Førstegangstjenesten i forsvaret så har ennå en stund å tenke på.

Motivet blir vel egentlig interesse. Hvis man trives hardt både fysisk og psykisk, synes yrket virker interessangt, og samtidig vil være en god leder så synes jeg det er et fint motiv bare det :yes:

Lenke til kommentar
Det de hovedsaklig vil vite på jobbintervju når de spør om du har vært i forcen, er om du faktisk har vært inne eller om du kommer til å bli innkalt mens du jobber hos dem. De vil jo ikke ansette en de vet må slutte om 2-3 mnd anyways.

En bedrift har ikke lov til å ikke ansette en person på det grunnlaget lengre, er man i jobb og blir innkalt så har man rett til "permisjon i kongens tjeneste" som det så pent kalles :)

Lenke til kommentar

Jojo, men hadde du vært leder og fyren sier "jeg skal i forcen om 2 måneder, vil bare ha noe å gjøre inntil videre", får du ikke lyst å ansette han såklart.

Hvis fyren du intervjuet like før er ferdig med forcen for 2 år siden, blir selvsagt han ansatt (man trenger ikke begrunne hvorfor en søker ikke fikk jobben) istedet.

Den andre karen får bare vite i et brev 2 uker etter at jobben er besatt.

Bedrifter vil ha folk de vet de kan satse på blir ei stund i bedriften.

De synes ikke det er noe vits å ansette en som går ut i permisjon likevel etter kort tid, og må ha inn en vikar likevel i hans plass.

Men nå surfer vi offtopic ser jeg..sorry.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg gikk selv befalsskolen for marinen (BSMA), Administrasjonslinja, og jobbet deretter et pliktår på båt. Jeg føler at jeg fikk svært mye ut av tiden i militæret, både personlig og økonomisk.

Befalsskolen var grei nok. Den første tiden, både under og etter opptaksperioden, var det mye hat. Du skal ha god motivasjon for å komme gjennom opptaket, som stort sett besto av 6 uker med lite søvn, fysiske øvelser og stress. Den første uka bestod av intervjuer, iqtester, fysiske tester og legebesøk, og ca 1/4 av søkerne kom videre til den siste 5-ukers perioden. Der falt omtrent halvparten av, dvs de slutta selv. Du trenger ikke slettes ikke være topptrent for å komme gjennom, men det blir mye mere slitsomt om du er utrent. Etter et par måneder var det stort sett skolebenken for min del, gjerne 12 timer daglig. Vi hadde lite felt i selve skoleåret, bortsett fra helvetesuka selvfølgelig:) Du må nok forvente plenty av feltdøgn hvis du går befalsskolen for hæren eller kystartilleriet (som nå ligger under marinen).

Jeg var heldig og jobbet plikttjeneste på en fregatt i utenlandsoppdrag. Vi turnerte europa i over 4 måneder, en flott tid med mye fyll og fanteri, men også hard jobbing.

Hvis du er villig til å ofre litt blod og svette, så lover jeg at du vil få mye ut av befalsskolen. Er du i tillegg litt smart og velger en administrativ linje, får du også mye relevant kunnskap som du vil ha glede av senere!

Når det gjelder lønn så tjente jeg sykt mye, både fordi jeg var på båt og fordi vi seilte i utlandet i lang tid. Jeg hadde kamerater som gikk befalsskolen i hæren, og jeg tjente minst dobbelt så mye som dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...