alexf Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg er meget fornøyd med produktet NRK leverer, og har ingen problemer med at de krever lisens. NRK har forbedret seg kraftig etter at de ble utsatt for konkurranse fra TV2.Nå som Bernander (høyremann om jeg ikke tar helt feil) er sjef, har jeg stor tro på at skuten blir styrt i riktig retning også i fremtiden. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg er meget fornøyd med produktet NRK leverer, og har ingen problemer med at de krever lisens. NRK har forbedret seg kraftig etter at de ble utsatt for konkurranse fra TV2.Nå som Bernander (høyremann om jeg ikke tar helt feil) er sjef, har jeg stor tro på at skuten blir styrt i riktig retning også i fremtiden. Helt enig, men lisensen komer vi ikke uten om enda. Lenke til kommentar
PunkFace Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Alle demokratier må ha en TV-kanal som er stats-finansiert, og ikke finansiert av reklame. Jeg betaler med glede lisensen for å få de to beste kanalene vi har på norsk fjernsyn. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Vi betaler så mye skatt her i Norge at dette kunne godt vært inkludert i de skattene vi allerede betaler. Jeg kommer ikke til å betale lisens. Lenke til kommentar
PunkFace Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Vi betaler så mye skatt her i Norge at dette kunne godt vært inkludert i de skattene vi allerede betaler. Jeg kommer ikke til å betale lisens. Skatten går til en fellespott som både du og jeg allerede har fått masse av, tannlege, lege ++ og som vi kan komme til å trenge, pensjon fra folketrygden ++. Skatten er vesentlig i et velferdssamfunn hvor alle skal ha like mye sjangs. Ønsker du å betale mindre skatt kan du jo for eksempel flytte til "the great USA" og dø på utsiden av et privat sykehus for du glømte forsikringspapirene hjemme. Jeg tror ikke du hadde hatt et ekstremt mye bedre liv dersom du hadde betalt 5% mindre skatt. NRK-lisensen sørger for at argumenter fra svake grupper også kommer frem. Private alternativer er bundet til markedsførings-avtaler med grupper som allerede sitter med kapital og får gjennom den ivaretatt sine interesser. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 PunkFace: Det høres ut som om du liker å betale skatt. Det er ikke det at jeg ikke vil være med å betale. Men jeg mener skattene er for høye i forhold til hva vi får igjen. Og jeg mener det er galt at vi skal være med å sponse en TV-kanal som tar inn millioner i sponsorinntekter. Denne kanalen får da et fortrinn. Det skulle vært slik: Enten er NRK helt reklame/sponsorfri, og staten betaler. Ellers får de sponsorinntekter og hverken staten eller vi betaler. Slik som NRK holder på nå, mener jeg er galt. Man skal ikke kunne få i pose eller sekk. Jeg mener fortsatt ikke at vi skal betale noen lisensavgift til NRK. Lenke til kommentar
PunkFace Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 PunkFace: Det høres ut som om du liker å betale skatt. Det er ikke det at jeg ikke vil være med å betale. Men jeg mener skattene er for høye i forhold til hva vi får igjen. Og jeg mener det er galt at vi skal være med å sponse en TV-kanal som tar inn millioner i sponsorinntekter. Denne kanalen får da et fortrinn. Det skulle vært slik:Enten er NRK helt reklame/sponsorfri, og staten betaler. Ellers får de sponsorinntekter og hverken staten eller vi betaler. Slik som NRK holder på nå, mener jeg er galt. Man skal ikke kunne få i pose eller sekk. Jeg mener fortsatt ikke at vi skal betale noen lisensavgift til NRK. Jo, men kanalen er jo avhengig av å ta inn sponsorinntekter NETTOPP på grunn av at folket ikke er interessert i å betale mer lisenspenger. Og ja, jeg liker veldig godt å betale skatt. Det som irriterer meg er at mye av skatten jeg betaler går rett i lomma til bedriftseiere som mottar skatteletter i millionklassen. Skatten burde går til opprettholdelse av velferdsstaten. Og skattesystemet er en anne debatt, men det er uten tvil skeivheter. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Det som irriterer meg med skattesystemet er at trygdesnyltere får masse penger uten å gjøre noe. Istedet for at sånne drittfolk får alle disse pengene fra staten, kunne vi finansiert NRK med disse pengene. Det skal ikke lønne seg å snylte. Da får snylterne heller bli uteliggere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 For det første så står sosialhjelp og trygd for en svært liten del av statsbudsjettet, for det andre så er det en forsvinnende liten del av de på trygd som er det frivillig, og enda færre som er yrkestrygdede. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) For det første så står sosialhjelp og trygd for en svært liten del av statsbudsjettet, for det andre så er det en forsvinnende liten del av de på trygd som er det frivillig, og enda færre som er yrkestrygdede. Folketrygden, alderspensjon 79,3 Folketrygden, sykepenger 29,7 Folketrygdens øvrige sosiale formål 64,1/b] Folketrygden, fødsels- og adopsjonspenger 9,5 Folketrygden, arbeidsliv 21,5 Milliarder av totalt 599 miliarder. Inntekter uten petrolium 531,7 inkl. 143,5 = 675,2 Balanse uten perolium -67,7 Overskudd inkl. pertrolium 67,8 Kilde. Sosialdepartementet Dvs vi bruker ca 50% av olje inntektene. Endret 14. mai 2004 av pkalle Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Sosialhjelp går under Folketrygdens øvrige sosiale formål som er 64,1 milliarder. altså ca 10%. En svært liten men viktig del av statsbudsjettet. Hvor mye av "øvrige sosiale formål" som er sosialhjelp aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 La oss prøve å holde oss til emnet som er NRKs lisensavgift. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg har ikke tid til å lese hele tråden, men det bør i hvertfall være frivillig å ha NRK - for så å betale den hersens avgiften Noe annet er rett og slett tyranni Lenke til kommentar
am3k Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) Ser det er noen her som vil ha NRK og synes dette er en bra kanal. Jeg gjør det ikke. Det jeg lurer på er om det er noen her som kan forsvare hvorfor jeg skal betale for noe du vil se på? Regner heller ikke NRK som et felles gode, sykehus er dette. Diskusjon om NRK lisensen Endret 14. mai 2004 av am3k Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Og ja, jeg liker veldig godt å betale skatt. Det som irriterer meg er at mye av skatten jeg betaler går rett i lomma til bedriftseiere som mottar skatteletter i millionklassen. Skatten burde går til opprettholdelse av velferdsstaten. Og skattesystemet er en anne debatt, men det er uten tvil skeivheter. Øøøøh, eeeh? Skatten DU betaler går i lomma på noen som SLAPP å betale??!! Ditt regnestykke: 1 + 0 = -1. ??? Ta førsteklasse i matematikk på barneskolen på nytt! Endret 15. mai 2004 av hilram Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Og ja, jeg liker veldig godt å betale skatt. Det som irriterer meg er at mye av skatten jeg betaler går rett i lomma til bedriftseiere som mottar skatteletter i millionklassen. Skatten burde går til opprettholdelse av velferdsstaten. Og skattesystemet er en anne debatt, men det er uten tvil skeivheter. Øøøøh, eeeh? Skatten DU betaler går i lomma på noen som SLAPP å betale??!! Ditt regnestykke: 1 + 0 = -1. ??? Ta førsteklasse i matematikk på barneskolen på nytt! Ta 1. klasse i kveruleringsavvending, så kanskje du forstår han mener at han betaler for den delen av fellespotten steinrike nullskatteytere burde ha dekket. Lenke til kommentar
eizo Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 for meg kan dei stenge alle nrk kanalene men snart er det vel Digital Tver på markedet Norges televisjon as Da blir det smart-kort hørt rykte om at man må betale ca 500kr året for tv2 (det blir vel smart-kort på alle tvkanaler da) Lenke til kommentar
Erad Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Sist gang jeg leste regler og sånt, så var tv-kort klassifisert som pc-utstyr og kan derfor ikke lisenslegges. Jeg har tv kort, og jeg har aldri betalt lisens for den, og ikke kommer jeg til å gjøre det heller. fikk heller ikke noe info om at jeg må betale lisens for den når jeg kjøpte den heller. Mitt syn: PC utstyr HAR ALDRI VÆRT lisenslagt og SKAL ALDRI lisenslegges. NRK kan forøvrig hoppe ned i en brønn og dø, I og med at jeg ikke har tv. Og hvis dem kommer med noe smart, som at det skal være lisens på tv kort, så klikker det. Husker dem meinte at det skulle være lisens på internett, siden vi kunne se webtv Lenke til kommentar
hart Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Sist gang jeg leste regler og sånt, så var tv-kort klassifisert som pc-utstyr og kan derfor ikke lisenslegges. ........... Og hvis dem kommer med noe smart, som at det skal være lisens på tv kort, så klikker det. ..... Diskusjonen går vel ikke rundt om TV-kortet er PC-utstyr eller ikke (fungerer kun i en PC så den saken er grei ), men snarere om den lille dingsen kalt tuner som er integrert inn i kortene kan omfattes av loven eller ikke.. personlig så håper jeg ikke det går. Om du klikker... Go postal! BTW: lignende problemstilling.. Tunerutstyr som fanger opp politiets samband er ikke lovlig for vanlige folk å eie, men om det blir lisensfritak for å eie et TV-kort til en PC, vil da et radiokort som kan fange opp politiets samband kunne oppfattes å være lovlig? (jeg har aldri hørt om slikt utstyr, men synes problemstillingen er litt lik og det vil være gøy å høre andres synspunkter på dette). Lenke til kommentar
asicman Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Diskusjonen går vel ikke rundt om TV-kortet er PC-utstyr eller ikke (fungerer kun i en PC så den saken er grei ), men snarere om den lille dingsen kalt tuner som er integrert inn i kortene kan omfattes av loven eller ikke.. personlig så håper jeg ikke det går. Rapporterer Komplett osv. inn til NRK lisenskonteret dersom man bestiller TV-kort? Hva om man bestiller fra Utlandet? Vil tollmyndighetene eller transportselskapet rapportere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå