Gå til innhold

IDE kontroller fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Ok.... Jeg har ikke innstallert en IDE kontroller før så jeg har ingen erfaring fra tidligere opplevelser. Når jeg starter opp står det først Bios 2.20.0.14 Det burde jo fungere greit. Er jo den nest nyeste og jeg har bare en 80GB disk som skal på inntil videre.

Men nei. ... "Bios is not innstalled beacause there is no drivers attached"

Det er jo løgn. :p Jeg har selv innstallert den nyeste driveren til promese. (linket ovenfor. 2.00.0.42. )

Hva er det jeg gjør galt?

Jeg har fjernet jumperen (WD80)sånn at hd skal være master og kjører flatkabelen på ide1. SP1 innstallert. Sitti i tre timer surfet for å finne det ut. *lei* :angry:

Edit: skriveleif

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nei. ... "Bios is not innstalled beacause there is no drivers attached"

Det er jo løgn. :p Jeg har selv innstallert den nyeste driveren til promese. (linket ovenfor. 2.00.0.42. )

Det betyr bare at den ikke finner noen disker, det har ikke noe med å gjøre om Bios "firmwaren" er installert.

Sett harddisken som cable select og i enden av en IDE kabel.

Har du brukt kabelen tidligere? Det er ikke noe gale med den? 80 pin kabel?

Harddisken er brukt tidligere?

Lenke til kommentar

Har prøvd flere flatkabler ja. Har disken i enden av IDE kabelen. Hardisken er ny. Fikk flatkabelen med kontrolleren så den burde jo passe. Hva er foskjellen mellom 40 og 80 pin? (hehe ligger jo i ordet da) Men passer den hvis det er feil da?

Edit: Windows starter forresten normalt opp etter at han har funnet ut at han ikke liker kontrolleren. Ikke formatert harddisken enda.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

jepp, den skal funke selv om det er 40 pin, du får bare lavere overføringshastighet.

har du siste bios?

ser den siste er Ultra100 TX2 BIOS 35.52KB 2.20.0.15 Windows 2003/5/6

mens du har skrevet Bios 2.20.0.14 ?

Tror alikevel ikke det skal ha noe å si om en 80 Gb disk om du har de nyeste driverne.

Spinner den når du starter opp? kan jo være dårlig kontant i Strøm kabelen, det har jeg hvertfall selv opplevd noen ganger.

edit: det skal ikke ha noe å si om disken er formatert, prøv å starte opp med den andre disken for å se om den finner den i dos. Du vil nok ikke få startet win, med mindre du har installert driverene i windows først.

Endret av Folo
Lenke til kommentar

Stemmer det. Har ikke den nyeste biosen. Prøvde å skaffe den men når jeg startet opp sa den bare at jeg skulle fjerne media. Tok ut floppyen og da kjørte den videre. Men leser jo at det ikke burde være noe problem så lenge jeg har under 137GB. Så jeg har ikke giddi å bry meg så mye om det.

Skal se på strømkabelen og om den spinner nå. (har ikke sjekket det :blush: )

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem med noe bios eller drivere, kortet finner ikke drisken din - prøv å formater disken å se om den finner den da, har samme merke ide kontroller som du og den fungerte etter jeg formaterte den nye disken min. 120 gig. Tror du egentlig ikke trenger noe driver i det hele tatt til kortet, fungerer fint selv om jeg har formatert 10 gnager uten å lakt inn noe driver eller biosupdate.

Lenke til kommentar

Tror nok ganske bestemmt at du trenger driver for å finne den i windows, du trenger ikke drivere for å finne den i "bios".

Mulig det ligger noen drivere inne i win xp? Selv legger jeg alltid inn drivere, må jo ha det nyeste :p Har forøvrig en ultra133 tx2.

Lenke til kommentar

Disken er mistenkelig kald så jeg skal se om den fungerer etter at jeg bytter flatkabel på den :yes:

Edit: første gangen jeg puttet det inn la xp inn drivere selv. Fungerte jo like dårlig det så jeg innstallerte de 2.00.0.42 driverne.

*bytte kabler og se hva som skjer*

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Nei dette fungerte ikke særlig godt. Jeg byttet kabler men det skjedde ikke stort. (mistet jo en harddisk da selvfølgelig :D ) Tror jeg tar kvelden nå og fortsetter med saken når jeg våkner i morgen. Var oppe klokken 0400 i dag så jeg er kanskje klarere for dataproblemer i morgen. Tusen takk for hjelpen så langt :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...