Lufen Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Sprengstoff og ting som smeller er bare kult det. *mimre om mine idiotiske fjortiss dag da eg helte 10løs patroner fra ag3 oppi en bål* men man må jo være forsiktig og ta sikkerheten på alvor, ekke gøy å mista bena eller armene Lenke til kommentar
alexf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 La oss for guds skyld håpe han har tenkt å prøve dette i større skala: Kinaputt+luring=au (3MB .WMV FIL) Hehehe. Er det mulig? Hvor dum går det an å bli? Lenke til kommentar
Herm Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 og sett fyr på det. nb krever ca 2000c for å antenne. Er ikke det ganske mye da? Har en spissbrenner og der er det bare 1300 noe... Hva kan man evt. bruke for å tenne på da? Man bruker magnesiums-bånd eller evt magnesiums-staver. Finnes sikkert andre muligheter men disse vet jeg at funker.. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Kaluimpermaganat tror jeg, med en dråpe glyserol på, fåes på apoteket... Endret 10. mai 2004 av Den Røde Tsar Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hva skjedde med gode gamle kinderegg og bakepulver? De blei oppgradert til Plumbo og 1.5l cola flaske. Med fare for å virke dum: Hvordan fungerer det opplegget? Helle plumbo ned i en halvfull colaflaske? Hva skjer sånn nøyaktig? Man får en liten fontene når korken forsvinner? Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hva skjedde med gode gamle kinderegg og bakepulver? De blei oppgradert til Plumbo og 1.5l cola flaske. Med fare for å virke dum: Hvordan fungerer det opplegget? Helle plumbo ned i en halvfull colaflaske? Hva skjer sånn nøyaktig? Man får en liten fontene når korken forsvinner? NEI. Du tar ca 5-7dl vann, pøser på med plumbo til det begynner å bruse. da slutter du å helle på plumbo og fyrer igjen korken fort som bare f***. så kan du kaste eller riste litt, også når du har kastet den langt bort og gjemt deg. DA sier det PANG. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 fenghetter eller hva det heter å maurtuver ga mye morro en gang i tida Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 fenghetter eller hva det heter å maurtuver ga mye morro en gang i tida jeg og broren min gjorde noe slikt en gang, jeg viste ikke at det skulle si PANG. Det er den "hygeligste" overaskelsen i mitt liv, helt til far tok oss. Lenke til kommentar
pronoob Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 http://www.media.ebaumsworld.com/index.php?e=bottlebomb.wmv ^ plumbo trikset? Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 http://www.media.ebaumsworld.com/index.php?e=bottlebomb.wmv ^ plumbo trikset? De glemte et trinn i guiden min.... Stakkar folk, en i klassen fikk litt på seg. og han har ennå et arr på armen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Plumbo = NaOH (Lut) + Aluminiumsspon. Jeg har bedre erfaring med å kjøpe en flaske NaOH på butikken (står i vaskemiddelhylla i de fleste butikker) blande det ut med vann. Ca 1 dl NaOH + 4-8 dl vann i en 1,5 L flaske. Så ruller man noen "pølser" med aluminumsfolie. Når man er klar så dytter man ned 3-4 slike "pølser", skrur igjen og springer. Det tar normalt mellom 10-60 sekunder før det skjer noe, men heldigvis alltid over 5 sekunder fordi det er umulig å få reaksjonen til å utvikle gass noe særlig raskere. Det blir et bra smell når flaska ikke klarer å holde det økende trykket lengre og revner sinnsykt kjapt (høres ut som en eksplosjon) Glassflasker med metallkork (Smirnoff) tåler høyere trykk og gir dermed høyere smell. Edit: SPRING! NaOH er ikke bra for øynene, munn og åpne sår. Huden tåler det, men du blir helt badehud etter noen minutter om du ikke straks skyller med mye vann. Klær kan ødelegges og metaller kan få stygge merker. Endret 10. mai 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Dere husker vel å være nøye med sikkertheten. En her i bygda fikk svidd hele annsikte under eksperimentering med bennsin for mange år siden. Fintes ikke en flekk på ansikktet som ikke er brent, ser ille ut, mulig større deler av kroppen var utsatt også. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Sprengstoff og ting som smeller er bare kult det. *mimre om mine idiotiske fjortiss dag da eg helte 10løs patroner fra ag3 oppi en bål* men man må jo være forsiktig og ta sikkerheten på alvor, ekke gøy å mista bena eller armene Yup men desverre så brydde eg meg lite om sånt i de tidene. Thank god eg er like hel den dag idag. Engang i fylla puttet eg en happy spring i kjeften og tente på. En kompis slo den ut av kjeften rett før den smelte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Forøvrig så virket det med 50/50 bensin + luft ganske idiotisk. Dvs. 95% av bensinen er totalt bortkastet og bare begrenser smellen eller gjør at det ikke blir noen smell. Det er nemlig ei alt for "feit" blanding. Den beste kombinasjonen er den som gir en kjemisk "perfekt" forbrenning. Dvs. slik at all bensinen og all oksygenet reagerer uten at det er noe til overs. For mye av det ene vil bare begrense forbrenninga. for å illustrere det hele: Prøv å stapp en metallisk postaksse så tett med papir som du bare klarer og fyr på... ingenting skjer fordi det er for lite luft. Prøv så å fyr på en helt tom postkasse: ingenting skjer fordi det er for lite papir. Prøv med forskjelige mengder papir og luft så finner du ut at litt papir + mye luft er best. Det samme gjelder bensin + luft. Litt forenklet så kan vi si at bensin er kun rene hydrokarboner og ennå litt mer forenklet så kan vi si at det er kun ren pentan (C5H12). C skal reagere med O2 til CO2 og H skal reagere med O2 til H2O. Med litt balansering alv ligninga får vi: C5H12 + 8O2 = 5CO2 + 6H2O Hvis vi så beregner 1 liter luft med 20'C så inneholder denne 1/24,5 mol/l luft med 21% oksygen og egenvekten 32 gram per mol. Dvs. 0,009375 mol oksygen = 0,3 gram oksygen. Hvis vi så skal finne den perfekte mengden pentan til dette så er det: 1/8 av mengden mol i henhold til ligninga over. Altså 0,009375/8=0,001172 mol. Molmassen til pentan er 72,1 så det vil si 0,0845 gram. I en 1,5 Liter flaske bør du altså blande ca 0,127 gram bensin med 1,5 liter med luft for å få den perfekte blandinga. Hvis du vil ha kraftigere eksplosjon kan du f.eks doble trykket og beregne dobbelt å mye bensin eller f.eks bruke ren oksygen (om du får tak i det eller klarer å lage det) og beregne 5 ganger så mye bensin. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ren O eller luft? Lag heller Molotov, tested and proved efficient;) Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Dere kan prøve å pjåte en 1,5 l flaske oppå en spylerslange og sette kranen på full guffe. Blir ganske stilig hvis flasken peker oppover *rakett* Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ren O eller luft? I en 1,5 Liter flaske bør du altså blande ca 0,127 gram bensin med 1,5 liter med luft for å få den perfekte blandinga. Lag heller Molotov, tested and proved efficient;) Fungerer svært dårlig under vann slik trådstarter vil ha det. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 La oss for guds skyld håpe han har tenkt å prøve dette i større skala: Kinaputt+luring=au (3MB .WMV FIL) For en syk syk person..... Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Når du gjør dette(hvis du gjør det da)MÅÅ du filme det Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 http://www.media.ebaumsworld.com/index.php?e=bottlebomb.wmv ^ plumbo trikset? De glemte et trinn i guiden min.... Stakkar folk, en i klassen fikk litt på seg. og han har ennå et arr på armen. arr på arma? joda, naboen mangler et øye han, ble litt utålmodig da bomba ikke sprang med en gang. lykke til dere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå