Gå til innhold

Småproblemer med bygget PC

GCL

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har kjøpt løse komponenter fra komplett.no, og skal bygge PCen selv. Det har jeg nå gjort, men ikke helt "uproblematisk". Alt har gått helt fint, frem til slutten. Jeg skal sette sammen kablene mellom kabinettet og hovedkortet slik at av og på-knappen, reset-knappen osv funker. Det er her problemet er.

I manualen til hovedkortet står det hvor de forskjellige kablene skal plasseres. Der står det hvor "Power LED" skal stå, problemet er at jeg ikke finner den. Jeg finner "Power Switch", "Reset Switch" og noen andre, men altså ikke denne "Power LED"-en...

Er antakelig den som mangler så PCen kan starte, siden bare ett av to lys på hovedkortet lyser, og disse skal da indikere at kortet er koblet opp og kan starte og sånt.

Jeg har Abit IC7-G Hovedkort, og Raidmax Miditower kabinett.. (Kabinett her og Hovedkort her)

Håper noen kan hjelpe, så jeg får igang doningen :p

Evt. er det noen som vet evt. andre grunner til at kun ett av to lys lyser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ledene er bare lysene og har ikke noe å si

Pass på at kontaktene sitter riktig vei på hovedkortet.

når man feste på de ledningene så fester man alle man vet hva er og så sitter den man ikke vet hva er igjen.

Pleier å følge en manual med kabinettet hvis man er helt lost

Lenke til kommentar
Dessverre fulgte ingen manual med kabinettet :(

Kanskje jeg har satt Power Switch og Reset Switch feil vei?..

Nei, det har du nok ikke. Dette er bare to ledninger som kortsluttes når du trykker på de repsektive knappene. Det er kun Power LED og HD LED som ombytting har noe å si. Men som andre har sagt, LED er kun til info, har ikke noe i si for om maskinen starter.

Har du koblet til alt? Fra strømforsyningen, så er det som oftest to bunter med ledninger som skal festes i hovedkortet:

- 20 pins - den har alle hovedkort.

- 4 pins - den har noen hovedkort. Har du glemt denne?

For å teste systemet, så er det enklest om du ikke kobler til ledninger til harddisk, CD spillere og ev. floppy disk.

Har du montert CPU kjøler rett vei? Montert ledningen til CPU kjøler viften?

Lenke til kommentar
Dessverre fulgte ingen manual med kabinettet :(

Kanskje jeg har satt Power Switch og Reset Switch feil vei?..

Nei, det har du nok ikke. Dette er bare to ledninger som kortsluttes når du trykker på de repsektive knappene. Det er kun Power LED og HD LED som ombytting har noe å si. Men som andre har sagt, LED er kun til info, har ikke noe i si for om maskinen starter.

Har du koblet til alt? Fra strømforsyningen, så er det som oftest to bunter med ledninger som skal festes i hovedkortet:

- 20 pins - den har alle hovedkort.

- 4 pins - den har noen hovedkort. Har du glemt denne?

For å teste systemet, så er det enklest om du ikke kobler til ledninger til harddisk, CD spillere og ev. floppy disk.

Har du montert CPU kjøler rett vei? Montert ledningen til CPU kjøler viften?

Jepp, alt er helt rett.

Hovedkortet har en 4-pins, denne er koblet til.

Jeg skal trippelsjekke alt med CPUen og dette, men jeg ser liten sjanse for at det er det. Har allerede sjekket det et par ganger.. Men skal se hvertfall :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg fant ut en liten ting.. CPUFan-en sto feil, den skiftet jeg nå over til rett sted. Der den stod står det i manualen til hovedkortet at "SystemFan" skal stå.. En tre-pins i systemet kan jeg ikke finne. Skal denne være der?

EDIT:

Sorry dobbelposting..

Endret av GCL
Lenke til kommentar
Ok, jeg fant ut en liten ting.. CPUFan-en sto feil, den skiftet jeg nå over til rett sted. Der den stod står det i manualen til hovedkortet at "SystemFan" skal stå.. En tre-pins i systemet kan jeg ikke finne. Skal denne være der?

EDIT:

Sorry dobbelposting..

Ja, det bør stå forklart i manualen for hovedkortet. Noen hovedkort nekter å boote hvis ikke CPU viften går (les: montert feil eller ødelagt). Dette for å beskytte CPUen for å bli overopphetet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...