huf Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Skal snart anskaffe meg trådløst nettverk hjemme, og i den sammenheng så skal jeg kjøpe meg en trådløs router og et kort. Bruker linux, så da vil jeg selfølgelig ha utsyr som er støttet. Når jeg ser på forskjellige routere, så står der hvilket os som er påkrevd osv, så står det listet opp win 98-2000-xp osv, men ikke linux. Har dette noe å si om jeg klarer å ta inn signal på mitt trådløse kort i linux? Altså, bare jeg har et trådløst kort som støtter linux, så betyr det vel ingenting hvilken router jeg bruker? Eller? Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Routere snakker stort sett bare TCP/IP, som er støttet av så og si alle operativsystemer. Det eneste som er viktig, er at ditt trådløse nettverkskort støttes i Linux. Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Takker for svar. Det var det jeg håpte på. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Pass på at noen rutere har kontrollprogrammer som kun støttes av windows, men de fleste bruker et web-grensesnitt og da er du trygg. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Ikke kjøp d-link iallefall. Prøv noe med orinoco chipset, de skal være godt støttet. edit: http://www.linux-wlan.org/docs/wlan_adapters.html.gz http://at76c503a.berlios.de/devices.html Endret 8. mai 2004 av Nichotin Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Det eneste som kan by på problemer er som nevnt evt. konfigurasjonsapplikasjoner. Ellers skal jo routeren følger de vanlige standardene(802.11b/g, TCP/IP, DHCP osv). Om du har lyst på en boks du kan leke deg litt med annbefaler jeg linksys(cisco) WER54G. Den kjører GNU/Linux og det finnes flere egne distroer en kan legge inn på den(f.eks. http://openwrt.ksilebo.net/) om en er lystne på å teste litt. Funker som jernet det - har selv en som kjører OpenWrt. Lenke til kommentar
huf Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 OK. Er ikke hundre prosent sikker, men jeg tror jeg går for denne routeren.(802.11g) Kort er jeg ikke helt sikker på enda. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Har faktisk vært borti en Dlink router med web-grensesnitt som brukte javascript som var IE only. Lenke til kommentar
huf Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Har faktisk vært borti en Dlink router med web-grensesnitt som brukte javascript som var IE only. omg, er det mulig. BRENN IE Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 ja som sagt, ikke kjøp d-link. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 D-link har favoritt routerene mine! Seriøst, jeg har vært borti ganske mange routere etterhvert, og aldri hatt problemer med dem. Har selv 3 stykker. Når det gjelder trådløs kort, så var det problemer med linux drivere til DWL650+ (texas chip). Dette kortet kjørte 44mbit på en modifisert 11b standard. Dette var helt genialt om man hadde windows, på et tidspunkt hvor alle konkurentene bare klarte 11mbit men altså det tok en stund før driverene til linux var stabile. DWL650 (ikke +) som brukte en vanlig prism chip var aldri noe problem. Drivere til trådløskort har uansett ingenting med valg av router å gjøre! DI624 (router) er så vidt meg bekjent den eneste routeren beregnet på privatmarkedet som klarer 60-70mbit passthrough gjennom firewallen (i praksis!). De fleste konkurentene ligger på under 30mbit! Når man sitter på 100mbit linje er dette en enorm fordel. DI624+ i kombinasjon med DWL-G650+ gir også teoretisk 108mbit trådløs nett. De var først ute med dette, selv om flere nå følger etter. Hvordan det er med linux drivere for G650+ kortet aner jeg ikke, men har lest et sted at noen hadde fått det til. Når det gjelder begrensning til IE som web-browser er dette noe som endel routere har som option. Man kan velge hvilke browsere som har lov å koble seg til. Dette er en option som er mer brukt i routere beregnet på firma markedet. (Hvor mye sikkerhet dette gir kan jo diskuteres, da mange av dagens browsere kan identifisere seg som andre browsere.) Den kan jo være kjekt å sette en slik sperre for å hindre IE å logge seg inn. Hvis 108mbit trådløs nett frister kan du jo handle d-link router nå, og hvis det finnes drivere kjøper du også 108mbit kort. Om det ikke finnes drivere kjøper du et vanlig 54mbit kort, så kan du senere bytte til 108mbit når driverene har kommet uten å måtte bytte routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå