Superslask Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) hei jeg har tenkt å lage meg en start-modul til PC'n min. da har jeg tenkt å ha x antall vippebrytere (under 10) og en trykkstrømsbryter, eller impuls bryter, eller momentanbryter Momentanbryteren da trenger jeg bare vippebryterene. de skal være slik at jeg kan skru dem av i midten, stilling 1 på toppen, og stilling 2 nede. Vippebryter der har jeg funnet vippebryteren, men jeg lurer på følgende: hvilken type/funksjon må jeg velge for å få det jeg vil? er det till-till till-från-till eller en av de andre, dere ser dem på siden. takker for eventuelle svar. Thomas Endret 7. mai 2004 av Dimensionx Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 nå vet ikke jeg sikkert, men jeg ville anta at du trenger en till-fra-til vippebryter,,, Lenke til kommentar
Harry_-_ Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 jeg har vippebryter til å starte pc..men da må man vippen den opp og så ned, viss ikke blir det sån om du holder brytern inne Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Till-från-till. Artikkel# 35-305-32 Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Du kan bruke på-på også, ta den billigste, hvis du vil ha fler kombinasjoner så ta på-av-på, da får du 3^x kombinasjoner i stedet for 2^x. Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Du kan bruke på-på også, ta den billigste, hvis du vil ha fler kombinasjoner såta på-av-på, da får du 3^x kombinasjoner i stedet for 2^x. Ehh nei! Vil uansett få 2^n. Midten på brytere vil ikke ha noen funksjon. "Hmm hvordan starter jeg denne a? Kanskje jeg setter bryterene i midten fordi jeg er så dum, at jeg ikke vet at det i hvertfall ingen kontakt der." Endret 8. mai 2004 av evil-twin Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Ja, du har rett der, men det finnes jo også dumme folk/folk som ikke kan elektronikk. Edit: brødhuer finnes det nok av i verden Endret 8. mai 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeje. Men da er du jaggu meg ett stort brødhue! Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 så jeg kan velge med till-till altså? for jeg har jo egentlig ingen bruk for av-stillingen i midten. da er dere vel enige om at jeg trenger till-till? vel å merke hvis till-till er på-på Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Ja, det er riktig, hvis du kjøper "till-frän-till" får du idiotvern for 20 øre/stk Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) jeg tror jeg slenger med 3 till-från-till også, så jeg kan mekke 12/5/0 volts strømstyring til noen vifter. problemet er at elfa ikke har vanlige 4 pins molex kontakter. litt kjipt å handle det via en annen butikk da. men noen som vet om noen som selger dette? jeg vet at microplex har splittere jeg kan bruke. men da trenger jeg jo også 6 dioder da, 3 røde og 3 grønne. hvor stor motstand må jeg seriekoble med de røde LED'sa (12 volt. de skal ikke være koblet sammen, men i vær sin kanal) og de grønne (5 volt, samme med de) ? EDIT: har jeg rett hvis jeg sier 1,2 Kohm på de røde (10mA) og 0,5 Kohm på de grønne (10mA) ? EDIT2: grunnet jeg klarer ikke finne riktig motstand på elfa, pluss at jeg ikke finner LED hus så jeg får montert LED's, så glemmer jeg dem intill videre. Endret 9. mai 2004 av Dimensionx Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Det er riktig med 1k på røde. (hvis de har 2v spenningsfall og kjører på 10mA og 12v) og 300 ohm på grønne. (hvis de er like som de røde og kjøres på 5v) De har molex kontakter på elfa, hvis det er drev kontakter du leter etter har de det og. Led hus og motstander. Håper dette hjelper litt Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 her er da handlelisten. er det noe jeg mangler da? det er de 11 vippebryterne som må stå i bestemt posisjon, momentbryteren, 3 trinnsbryterne, LEDs, motstandene, LED hus, og drev kontakt. jeg er usikker på om jeg har valgt riktig drevkontakt da. jeg skal ha en hun, så jeg bare kan koble på en ledig drevkontakt. Varekostnad inkl. moms 288.31 det er uten metallet og ledninger, for det får jeg jo på skolen. da gjenstår bare å godsnakke litt med læreren da. jeg har thermaltake spark7+, og der følger det med en brakett til å ha i cd-rom bay, da tar jeg bare målene fra den. takk for svaret, nitro, det var til stor hjelp! Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Nå tror jeg det går. (look below) Endret 10. mai 2004 av evil-twin Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 her er ny liste etter en samtale med ewil-twin over msn da bruker jeg en topolet bryter til viftestyring, ellers vil ikke LED'sa lyse når dem skal uten å ta strømmen til vifta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå