Gå til innhold

hvordan legge inn film på pcen?

Anbefalte innlegg

låner et panasonic digitalkamera av en kamerat fordi jeg skal legge inn en film på pcen med piinacle studios 9.. men problemet er at kameraet har bare s-video ut, så jeg må kople den til tv-kortet mitt... jeg ser bildene fint på tv-kortet men får da ikke lagt inn noe som helst med pinnacle.. noen som vet råd??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare S-video ut? Er du sikker? Trodde alle digitalkamera hadde dv-ut i det minste.

Ville satset på å koble dv-ut til firewire uansett av kvalitetshensyn og for å lette hele prosessen. Er ikke sikkert at Pinnacle støtter tv-kortet ditt, og da må du enten bruke opptaksprosess på tv-kortets software (hvis du har det) og deretter importere det inn i Pinnacle, eller gå til anskaffelse av dv-utstyr og låne ett kamera med dv-ut om ditt ikke har dette (noe jeg tror det har, men det hender det sitter under en annen luke enn de analoge utgangene).

Lenke til kommentar

Selvsagt har alle kamera DV ut. Så dette beror nok på en misforståelse.

S-VIDEO har ingenting med overføringen av film til PC å gjøre, men er noe som brukes når du skal vise opptak fra kameraet rett på TV'n. (Evt. gjennom TV-kort som du har gjort da.)

For overføringen fra kamera til PC benyttes en firewire-kabel designet spesielt for dette formålet. (Får kabelen i alle foto-butikker og data-butikker.) Denne kobles fra kameraet (alle kamera har firewire ut, eller DV ut da) og inn i firewire-kortet som sitter i PC'n din. (Firewire er imidlertid langt i fra så vanlig som USB på PC'er, så mulig du må kjøpe deg et Firewire PCI-kort om du ikke har dette, koster ikke mange hundre.)

Når kamera og PC er koblet sammen, skrus kamera på "video" (modusen du bruker for avspilling av opptak), du åpner Pinnacle Studio og velger Aquire/Record eller hva nå Pinnacle har valgt å kalle det. Pinnacle begynner da å lagre filmen fra kamera på PC'en.

Når alt du ønsker er overført er det klart for å redigere filmen din.

Etter ferdig redigert film kan du velge hvordan du vil lagre den nye filmen din. Du kan velge blant forskjellige dataformater. Den beste kvaliteten får du imidlertid om du kjører filmen tilbake til DV-kassetten (kameraet). Langt i fra alle kamera støtter imidlertid DV inn, så om ditt kamera ikke gjør det må du nøye deg med et digitalt lagringsformat på PC'en.

Håper det var til hjelp? :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...