Gå til innhold

Ny bærbar - Powerbook 15"?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er i ferd med å parkere den stasjonære maskinen min, og vil av den grunn investere i en bærbar. Jeg har lest gjennom en del tråder, men jeg tar sjansen på å starte en ny...

Jeg har et budsjett på rundt 15-17000. Jeg har muligheten til å kjøpe en Powerbook 15" til ca. 17000 (ny fra forhandler) med følgende specs:

15.2-inch TFT display

1280x854 resolution

1.33GHz PowerPC G4

256MB DDR333 memory

60GB Ultra ATA/100

ATI Mobility RADEON

9700 (64MB DDR)

Full size Keyboard

Gigabit Ethernet

FireWire 400 & 800

AirPort Extreme Card & Bluetooth built-in

DVI & S-Video out

Denne strekker budsjettet mitt, spesielt når jeg hiver på en drøy tusenlapp for 512MB ekstra minne.

Men jeg tenkte å sjekke om det er mulig å få en Windowsmaskin med lignende specs til den samme prisen. Og det gjør det jo... Men jeg er litt kresen på merker: jeg vil ikke ha Tundra 1557 eller Whitebox CL56. Jeg har sett begge disse maskinene, men de falt ikke i smak - too much plastic. Det samme gjelder Inspironserien til Dell - ikke interessert. Nå virker jeg kanskje sær og vanskelig, men jeg skal gjøre det litt enklere: jeg kommer overhodet ikke til å bruke denne maskinen til spill. Det siste spillet for pc jeg hadde var Cæsar 3. Og det er vel rundt fem år siden. Det jeg derimot kommer til å bruke den til er:

• Dreamweaver
  • Photoshop (kun ordinær bildestørrelse - ingen GB-filer)
  • Officepakken
  • En DVD-film i ny og ne
  • Surfing, kontorapplikasjoner, etc

Og så har jeg jo noen andre ønsker og krav, da:

• Maksimal vekt 3 kilo - ikke et gram over ;)
  • Skjermoppløsning - 1280x1024 eller 1280x854 widescreen - ønsker ikke noe mer
  • Må se bra ut - jeg orker ikke se på en plastdings i tre år
  • Stillegående
  • Levetid på batteriet på minst 3-4 timer
  • Driftsikker - et selskap som står bak produktene sine

Når det gjelder merker så tenker jeg i retning av Acer, Apple, Toshiba, HP, IBM, etc. Ikke noe som er satt sammen i en huskjeller på Østlandet et sted. Jeg vet at jeg får mer ytelse for mindre penger, men jeg ønsker altså å betale ekstra for kundestøtte/merkevare.

Håper noen har innspill!

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel den powerbooken slår jo til på alle de punktene. Er vel kanskje bare den som gjør det?

Ja, det er litt den følelsen jeg også sitter med. Men jeg har ikke brukt OS X noe særlig, og jeg er generelt litt ambivalent i forhold til å dumpe ting jeg har satt meg inn i. Dette gjelder også operativsystemer. Jeg har holdt meg til MS siden MS-DOS 3, så det er litt fremmed å skulle hoppe over på noe nytt.

Lenke til kommentar

DENNE fra ACER har en realtivt fin pris i forhold til specs (da du ikke vil ha WB, Tundra eller ECS). Det eneste minuset må jp være at den har XGA skjerm. Acer får forresten bra omtaler for design og brukervennlighet.

Antar at du får powerbook'n med studentrabatt, da den ellers koster over 18k, INGEN slår Aplle på design btw, og powerbooken er nyyyyydelig, selv om jeg er svakest for 12 tommeren.

Endret av Filla
Lenke til kommentar

JEg tror jeg har valgene som er MIDT I BLINKEN for deg...

1. Kjøp Powerbook hvis du vil ha Apple - ingen over, ingen ved siden - rent designmessig..

2. Toshiba PM30 - Lefdal og Elkjøp selger den. Dinside.no/data har nylig testet den. Har sett på den mange ganger, og den er usedvanlig pen å se på, bra spesifikasjoner, lydløs og meget bra. Eneste jeg har å utsette på den er at windows knappen er dumt plassert (lite viktig), samt ikke altfor bra skjermkort (men mer enn bra nok til ditt bruk). Virkelig pen rent designmessig.

3. En dyr Asus bærbar med widescreen (se quad.no). Men tror de blir for dyre iforhold til hva du får for pengene. Men Asus widescreen og toshiba pm30 er de klart beste/peneste maskinene spør du meg...

Lytt til disse rådene og ikke hør på folk som prater for mye om skjermkort etc etc. Mange her i forumet som foretrekker at maskinen har mer plastpreg men starter 10sekunder kjappere og kan bråke litt. JEg derimot (og tror jeg har deg med meg) ønsker design, brukervennlighet og lydløshet (eksempelvis)...

Lenke til kommentar

Etter min mening finnes det ikke tvil i ditt tilfelle, Powerbook er den maskinen som tilfredsstiller dine behov best. Hvorfor? Du setter pris på design og kvalitetsfølelse, og det er det etter min mening ingen PCer i denne prisklasse som gjør på tilsvarende måte, samtidig som at du også for bonus i form av DVI-utgang.

Noen kommentarer til det du sier om OS X. Har du brukt Windows, og regner deg selv som en erfaren Windows-bruker, vil jeg tro du etter all sannsynlighet behersker de fleste aspekter ved typisk bruk av OS X innen to til tre dagers leking med maskinen. For normal desktopbruk er det etter min mening ekstremt mye lettere å sette opp og konfigurere i forhold til windows, ting fungerer oftest ved første forsøk osv. Det er hvertfall mine erfaringer etter å ha brukt OS X og XP om hverandre i et halvårs tid nå.

Lenke til kommentar

Powernook-batteriet vil ikke vare i 3-4 timer...kanskje 3 timer hvis du kjører lav hastighet på CPU og svakt lys, men 2-3 timer virker mye mer sansynlig...og bør vite at AppleSupport virker - i beste tilfelle - inkompetente og lite samarbeidsvillige. De har en liste med svar de får lov til å gi, og kan ikke strekke seg utenfor grensene til de svarene (vanligste svaret er "vi sender en eske og så raparerer vi maskinen")

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Pb 15" forje sommer og den er helt glimrende kjører alt helt glatt. Holder på med Office pakkene (skole), warcraft 3 FT, Photoshop + illustrator, og seff ilife pakkene. Alt fungerer helt topp. Kjøp en PB prisen er litt dyr men tro meg du blir fornøyd. Jeg har ikke angret et sekund.

Det er viktig med ram, kjøp en 512 brikke i tilegg eller noe. Jeg kjøpte en PB med to 512 brikker fungerer utmerket..

Endret av TeSp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...