x-ray-cat Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Går det an å bruke LCD-skermen på 300 D som søker. Slik jeg har oppfattet det til nå går det bare an å se bildene på LCD-displayet etter bildene er blitt tatt og også se menyinnstillingene på skjermen. Men vet dere om det går an å se bildeutsnittet en tar på skjermen før man knipser bildet. Er vant til det med andre kameraer. Og siden dette er speilrefleks kan det jo være at canon har droppet funksjonen, men på en annen side burde det jo gå an på et så dyrt kamera. Håper at dere som vet om dette går eller ikke gir meg et svar. Jeg lurer også på hvor mange pixler, og pixel-forhold de ulike kompresjonsalternativene er på. Går det an å velge å ta jpg eller tiff. Jeg fant ikke dette i menyen. Og går det an å filme med det? Jeg spør her pga. jeg ikke har bruksanvisning siden jeg låner kameraet til en oppgave. Setter pris på alle innspill Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Njet, det funker ikke å bruke LCD-skjermen som søker, av flere grunner: 1: Det er ikke ideelt å bruke den som søker, da den ofte gir et lite realistisk resultat. 2: Tror det er vanskelig å gjennomføre rent teknisk, siden bildet på en eller annen måte måtte "fotograferes" mellom objektivet og bildebrikken, så jeg tror det ville blitt vanskelig. Det går ikke an å filme med det. Når du tar bildene i L/M/S fine/coarsem så kommer de i .jpg. Oppløsningen er henholdsvis 3072*2048, 2048*1360 og 1536*1024 Om du velger .raw så kommer bildene i 3072*2048, og blir ubehandlet av kameraet. Dette må dui gjøre selv, f.eks i Photoshop PS. Håper det vartil hjelp! Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Jo. Det var til hjelp. Men det går altså ikke an å ta i tiff? Jeg så at man kunne velge enten god eller mindre god kompresjon til hver komprimeringsgrad, når kommer L/M/S inn i bildet da. Er fine/coarsem det samme som fine/standard|god nok? Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 raw er greiere enn tiff, fordi du har mulighet til å manipulere bildet enten via canon's fileviewer utility eller photoshop (eksponering, fargemetning, hvitbalanse etc) FØR du lagrer det som tiff. .raw filer er også vanligvis mindre på disken enn du klarer med .tiff og lzw komprimering. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Og siden dette er speilrefleks kan det jo være at canon har droppet funksjonen, men på en annen side burde det jo gå an på et så dyrt kamera. INGEN digitale speilrefleks har mulighet til å bruke LCD skjermen som søker, nettopp av de grunner som G2Petter nevner. Selv ikke speilrefleks i 100.000 kroners klassen har den muligheten. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Og for å forklare det rent tekniske rundt dSLR, bildebrikker og elektroniske søkere: Når man ser gjennom søkeren på et hvilket som helst speilreflekskamera, ser man refleksjonen i et speil som sender lyset fra linsa vertikalt opp på et nytt speil inne i søkeren. Dette første speilet vippes opp mens bildet taes for å slippe lys inn mot bildebrikken som ligger bak. Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan lukkergardin og speil arbeider sammen, men jeg tror ikke det lar seg gjøre å slippe lys inn på bildebrikken i det ene øyeblikket og deretter åpne/lukke lukkeren uten forsinkelse. Det neste er at bildebrikker optimisert for speilreflekskameraer ikke er konstruert for å sende kontinuerlig videostrøm til lcd-skjerm/evf/tv-ut. Dermed kan man selv ikke med åpen lukker og ferdigvippet speil (mirror lock-up) hente bilde direkte fra bildebrikken til en sådan skjerm. Beklager knotete forklaring, men sånn går det når klokka viser 1.10... Mvh Kjetil Høiby Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Når man ser gjennom søkeren på et hvilket som helst speilreflekskamera, ser man refleksjonen i et speil som sender lyset fra linsa vertikalt opp på et nytt speil inne i søkeren. Strengt tatt reflekterer vel speilet bildet vertikalt opp på en mattskive, og det bildet du ser gjennom søkeren er det som "ligger på" mattskiva. Bare for å pirke litt.. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Strengt tatt reflekterer vel speilet bildet vertikalt opp på en mattskive, og det bildet du ser gjennom søkeren er det som "ligger på" mattskiva. Bare for å pirke litt.. Det vil jeg overhodet ikke protestere på... Korrekt pirk er bra pirk. Mvh Kjetil Høiby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå