brusher11 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg prøvde i dag å lage en fotocollage med 9 bilder. Bildene som er tatt med digitalkameraet mitt, er tatt med en oppløsning på 2304x1728 piksler og er på gjennomsnittlig 1,7mb. Jeg prøvde først å sette ned oppløsningen til 800x600, før jeg brukte Free Transform til å justere bildene (størrelsen). Når jeg så skrev ut ble bildene veldig uklare og jeg vil nesten si på grensen til kornete. Noen som kan tenke seg hva dette kan komme av? Noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes? Thanx! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Hvor stor komprimering hadde du da du lagret og skrev ut bildet? Hvor stort var det endelige bildet (oppløsning og filstørrelse)? Sist jeg prøvde dette brukte jeg originalbildene (10 stk) uten å resize dem; noe som førte til at sluttproduktet ble rimelig stort (.psd-fila var sikkert 20MB), men så lenge PC'en taklet det var det jo bare bra. Deretter lagret jeg en jpeg-kopi i mindre størrelse (ca 2 MB) og skrev ut den med bra resultat.. Endret 7. mai 2004 av anderfo Lenke til kommentar
brusher11 Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Åssen kan jeg finne ut det? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Opprett et dokument i ønsket størrelse (print size) i 300 dpi. Ta alle bildene du skal bruke og interpoler disse til 300 dpi, helst klargjør de til rett størrelse (den som skal brukes i collage), husk at ved forminsking må du kjøre en Unsharp Mask for å heve frem detaljer. Er bildene kornete kan du knuse pikslene med litt noise. Derette drar du alle bildene inn i collage dokumentet og setter det sammen. Bruk aldri jpeg komprimering, i PS lagrer du i tiff eller psd med zip eller (hm, hva heter den andre da..) kombrimering (bare ikkje bruk jpeg) Endret 8. mai 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå