Gå til innhold

Temp, program


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et ATI Radeon (7200) VIVO, med 64 ddram. Er det en innebygd temp. måler på dette kortet? Evt. hvilke programmer må brukes?

 

Trenger sårt hjelp!

 

_________________

Intel PIII 733 mhz

256 MB SDRAM

ATI Radeon 7200 64 mb DDR

Seagate Barracuda IV 60 gb

Sony CD-Brenner 4/4/32x

Nextgentel ADSL 640/384

 

[ Denne Melding var redigert av: christopher på 2002-04-07 03:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-07 02:00, Christopher skrev:

Hei.


Jeg har et ATI Radeon (7200) VIVO, med 64 ddram. Er det en innebygd temp. måler på dette kortet? Evt. hvilke programmer må brukes?


Trenger sårt hjelp!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: christopher på 2002-04-07 03:41 ]</font>


 

Nope, niks, nothing. Ingen temp diode, eller noe. Men, hvorfor trenger du det? Det blir ikke så varmt som Rage 128 kortene. Ligger vel rundt 40 grader +/-.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 14:58, ExcaliBuR skrev:

Quote:


On 2002-04-07 02:00, Christopher skrev:

Hei.


Jeg har et ATI Radeon (7200) VIVO, med 64 ddram. Er det en innebygd temp. måler på dette kortet? Evt. hvilke programmer må brukes?


Trenger sårt hjelp!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: christopher på 2002-04-07 03:41 ]</font>


 

Nope, niks, nothing. Ingen temp diode, eller noe. Men, hvorfor trenger du det? Det blir ikke så varmt som Rage 128 kortene. Ligger vel rundt 40 grader +/-.

 

 

Ser at du har det samme kortet, er det farer for å ødelegge dette ved overklokking uten at jeg vet temperaturen?

 

Hva mener du med at det ikke er så varmt som ATI Rage 128? det kortet har ikke en kjøleribbe engang!

 

Og hvis jeg skal overklokke, klokker jeg bare forsiktig helt til pc'en blir ustabil så setter jeg ned hasstigheten igjen?

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt å ha lest at den kjøleren ikke er anbefalt ved overklokking.

 

Prosedyren for overklokking av skjermkort er som du sier, klokk opp litt av gangen, kjør 3DMark noen runder for å få opp tempen på kortet, er det stabilt etter 15-20 min så er det bare å fortsette opp noen mhz til.

Hvis det kræsjer/låser seg er det et godt tegn på at du har oversteget grensen for hva som går, klokk så ned igjen til det ikke kræsjer mer.

Hvis du begynner å se "snø" eller misfarginger på skjermen (i grafikken) så har du også gått over grensa!

Jeg har enda tilgode å knærte et grafikkort på denne måten, men man skal aldri si aldri...

Se også litt rundt på div forum m.m og se om du kan finne folk med tilsvarende kort og hvor høyt de har overklokket (med ca tilsvarende kjøling selvsagt). Det kan brukes om en målepinne ihvertfall. Ta mitt nye skjermkort som et eksempel (GF4Ti4600) de fleste på nettet klarer ikke å overklokke kjernen mye, men minnet kan dras opp 50-100Mhz i de fleste tilfeller. Ergo gidder jeg ikke å starte med 5Mhz opp på minnet, men si f.eks 40Mhz. Funker det kan jeg gå opp 5-10 Mhz til. Men på kjernen kommer jeg til å prøve med 5 og 5Mhz oppover til det blir ustabilt også går jeg enten ned 5Mhz til der det var stabilt. Eller hvis jeg virkelig gidder så går jeg 1 og 1 Mhz ned fra der det først kræsja til det blir stabilt igjen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Når er jeg absolutt mere med! jeg kommer til å sette en en 80mm vifte rett ovenfor skjermkortet så kjølingen tror jeg blir bra! Men siden jeg ikke vet temperaturen så vet jeg jo ikke når det er fare for å brenne opp gpu'en!

 

Og er det noen andre her som har erfaringer med dette kortet? Om den genererer mye varme eller ikke osv.?

Lenke til kommentar

Er ikke sikker, men du burde komme lengere enn med standard kjøling siden den eksterne viften også blåser på andre komponenter på kortet.

 

Jeg har montert den samme kjøleren på mitt Radeon 8500LE. Festet en 92mm papst vifte som blåser fra siden (32dB versjonen på 5V).

 

Jeg har ikke prøvd å overklokke enda, men det var da heller ikke poenget når jeg byttet kjøler.

 

Det er i alle fall ingen stabilitets problemer enda, og siden jeg også satte på Zalmans northbridge kjøler er jeg nå kvitt alle små ulende vifter.

 

(3x92mm og 1x120mm på ca 5V = ganske lydløst)

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-11 21:31 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...