Gå til innhold

Nazi spill på det groveste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 Millioner tyskere ble renset fra områdene utenfor det nye Tyskland / Østerrike etter andre verdens krig. (F.eks Områder i Romania, Polen & Russland). 3-4 millioner Tyskere døde bare på denne turen... Det èr etnisk renskning. Å, de dumme fæle monstrene fra Tyskland...

Her vil jeg gjerne ha noen kilder, ja! At 3 millioner tyskere døde i denne operasjonen er ikke å karakterisere som noe annet enn oppspinn! :mad:

 

Du har ikke tilfeldigvis dette fra de samme "sikre kildene" som påstår at Holocaust er en bløff, og at nazistene bare drepte 30.000 jøder?!? Det var så syyyynd på tyskerne, så. Adolf forledet dem til å tro at de (übermenschene) skulle styre hele verden, og så gikk det hele i dass...

 

Faktum er at i en krig, blir alle offer, men det første offeret er sannheten...

 

Du påstår videre at atskillig fler enn 15 millioner tyskere døde under andre verdenskrig.... :ermm:

 

Nettsiden WWII CASUALTIES gir en bra oversikt over omkommne under andre verdenskrig. Hvor mange millioner tyskere? Syv, anyone?!

Lenke til kommentar
Kan noen si akkurat hva spillet går ut på og hva som et så støtende?

spillet handler om etnisk rensning, hvor du som nazi skal drepe alle mennesker du ser som har mørk hudfarge, så er det noen stakkars ynkelige sjeler her som mener at dette er greit og gjemmer seg bak ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
ah jeg skjønner, det er ok med spill som går ut på at man som amerikansk spesialsoldat skal slakte en horde med fiender som stort sett er kurdere osv, men så fort det kommer et spill hvor man skal sette seg inn i rollen som nynazist så er det skandale. greit nok at noen av disse spillene faktisk har en historie som forklarer hendelsene, men flertallet har ikke det, og for barn\ungdom som ikke kan alt av historie så vil de automatisk føle at kurderne er onde mennesker og derfor skal de drepes.

 

på samme måte som dette spillet forteller at en viss minoritet består av kun onde mennesker som er ute etter å skade omverdenen.

 

synes egentlig dette utsagnet taler om det meste av holdninger

 

"Hvor syke går det an å bli?  Man lager rett å slett ikke noe nazist spill(med mindre man har noe veldig feil i hodet) Det er bare sykt, men det er jo sykere at de faktisk fikk lov til å selge det, og at folk i det hele tatt betalte for det 

 

Og ang. Jesus Freakin dette var også veldig sykt spill, men dette tror jeg muligens er gjort med litt ironi"

 

nei selvsagt, det er helt ok når det er et jesus spill laget av kristne fanatikere, men så fort noe har med nazisme å gjøre så er det katastrofe, i tillegg til at de som har laget det da er temmelig fucked up.

 

det virker som om mange glemmer det faktum at det eksisterer en del pro-usa spill som virkelig gir uttrykk for at denne fienden du skal drepe er ond, dette uten å fortelle noe som helst om bakgrunnen.

og det er vel egentlig...

 

la oss vri litt på dette, hadde det vært bedre hvis settingen hadde vært 2 verdenskrig og du som tysk soldat skulle gasse mest mulig jøder ?

selvsagt skulle ikke spillet hatt noen form for historie (på lik linje med div pro-usa titler, men man skulle fått beskjed om at det er 2 verdenskrig)

 

et slikt spill hadde ikke skilt seg så ut fra settingen til div andre spill, hvor man blir sendt ut i krig mot "de onde irakiske troppene som representerer alt ondt her i verden". faktisk så vil jeg påstå at slike spill stiller seg på lik linje med dette spillet som diskuteres her, for når man droppper historien som skal forklare hva som foregår og hvorfor man gjør det man gjør, så misbruker man en historisk situasjon til å fremstille en nasjon som et ondt imperium som gjør verden korrupt.

* Som spillutvikler har man intet ansvar for at ungdommen ikke har lært historien, eller at folk ikke skiller spill og virkelighet.

* Og med tanke på at storparten av spill kommer fra statene så er det helt normalt at de er helten og andre er fienden, og opp igjennom historien har "vært" sånn. USA har aldri "startet" noen kriger, foruten da de kriget om texas mot mexico, men de gidder selvfølgelig ikke å lage spill ut av...

 

Jeg kan skjønne tankegangen din til en hvis grad, men det burde vært ny topic, annen post, får med en gang man nevner "dette går begge veier" i en nasisme-diskusjon blir folk veldig fort for å misforstå

 

btw : lithium, ta historie på nytt (15 mill?)

Endret av dub
Lenke til kommentar

men ang. RTCW. Der er jo engelskmannen totalt overlegen tyskerne, uansett vanskelighetsrad. En engelskmann kan altså plaffe ned 10.000 tyskere. Vil dette da si at Tyskerne blir fremstilt som dumme, siden de ikke greier å ta knekken på en engelskmann? Jeg vet jo at engelskamannen har flere sjangser, men uansett, flere steder i spillet så er det utrolig mange tyskere mot denne ene engelskmannen? Er da tyskerne rett og slett mindre smarte da, sien de har fått så dårlig opplæring at de ikke kan plukke ned en engelskamnn? Er da dette spillet rasistisk?

 

merk dere at jeg ikke har vært inne på den siden, da linken ble fjernet av en mod, og jeg synes helller ikke RTCW er rasistisk, helller et ganske så underholdende og morsomt spill.

Lenke til kommentar
Så hva er galt med at det plutselig får svart farge?

Hvor lenge skal det temaet være tabu?

jeg er ikke rasistisk på noen måte, men jeg syns folk overreagerer litt.

Du bommer litt her..

 

Poenget er ikke at de som drepes har svart farge; det er hensikten bak spillet som er problematisk. I de spillene du ramser opp, er det snakk om en krig med en fiende som vil deg svært, svært vondt. At fienden tilfeldigvis har en annen hudfarge er ikke en sak i det hele tatt.

 

Hvis jeg har forstått konseptet bak spillet som startet denne diskusjonen, skal man drepe svarte fordi de er svarte og fortjener å bli drept. Hvis du ikke klarer å se forskjellen mellom disse to SVÆRT ulike konseptene, vil jeg anbefale deg å se på andre programmer enn God Kveld Norge og TV2 nyhetene.

Lenke til kommentar
[snip]

det virker som om mange glemmer det faktum at det eksisterer en del pro-usa spill som virkelig gir uttrykk for at denne fienden du skal drepe er ond, dette uten å fortelle noe som helst om bakgrunnen.

og det er vel egentlig...

 

la oss vri litt på dette, hadde det vært bedre hvis settingen hadde vært 2 verdenskrig og du som tysk soldat skulle gasse mest mulig jøder ?

selvsagt skulle ikke spillet hatt noen form for historie (på lik linje med div pro-usa titler, men man skulle fått beskjed om at det er 2 verdenskrig)

[snip]

Du fremstiller her et fryktelig komplekst problem, og forsøker å komme med en forenkling som desverre ikke er helt gjennomtenkt.

 

For det første; sammenligningen din er feil. Du kan ikke sammenligne et spill der (forenklet sett, orker ikke skrive meg ihjel i dag) man skal ut og drepe irakiske soldater / terrorister (fordi de er onde og satans sendebud), med et spill der man skal gasse ihjen jøder.

 

For det første - det første eksempelet ditt er en situasjon der soldater er i krig med en fiende; det andre eksemplet er gjentakelse av en handling der uskyldige blir slaktet som kveg. Du ser ikke problemet i denne sammenligningen?

 

Det er blitt laget mange spill der man spiller på den feile siden. En god del av Panzer General spillene har hitler-tyskland som protagonister i spillene; du skal forsøke å erobre verden. Tilsvarende, i BF1942 er det fritt frem for å spille tyskland. Riktignok er mye av symbolikken tatt vekk (Sett noen hakekors i disse spillene?), og grusomhetene ble utført er fjernet fra spillene, men du er fremdeles en soldat / general for den tyske arme.

 

Problemte i denne diskusjonen er folk som sammenligner spill som skissert over (stort sett USA vennlige) med andre typer spill; spill som fremstiller grusomheter som noe godt og riktig.

 

For det andre - husk på at spillene (og filmene) vi har tilgjengelig her er laget i kommersielt øyemed. De er laget for å selge til et stort sett vestlig publikum. Da kan du ikke lage et seriøst spill som fremstiller de vestlige verdier og oppfatninger som direkte gale og samtidig forvente å selge stort. Det kan gjøres, og slike ting kan selvfølgelig selge bra, men ikke forvent at produkter som til veldig stor grad strider mot en slags underliggende virkelighetsoppfatning, skal selge bra. I perioden 1950 - 1990 hadde vi et mye klarere trusselbide; det var Nato mot Warshavapaktlandene. Dette ser du gjenspeile seg i filmer, underholdning og spill som var laget i denne perioden. Nå er er det forsåvidt er mye uklarere maktbilde i verden, men de siste års kriger og hendelser viser klart en polarisering mellom USA (og allierte) og arabiske / muslimske fundamentaliser / stater etc. Dette gjenspeiles naturligvis i de produkter som gjøres tilgjengelig for oss. De er aktuelle, de selger og de gjenspeiler et virkelighetsbilde som for mange oppfattes som riktig. Da er de også naturlig at "vår" side vil være heltene, mens "de andre" er motstanderen.

 

For å få til en sammenhengende narrasjon i et spill (eller en film), vil man forsøke å skape båte helter og fiender; man vil gjerne forsøke å fokusere på de gode aspektene ved vår side (Vi har rett, vi gjør dette for å befri verden), samtidig som man fokuserer på de dårlige aspektene ved motstanderen. Det vil være vanskelig lage et godt spill der man setter "de andre" som "helt", uten at fremstillingen blir feil. Jeg tør påstå at det er de aller færreste her inne (meg selv inkludert) som er i stand til å sette seg inn i hvordan f eks Al Quaida (staving?) tenker og oppfatter virkeligheten. Eller, et bedre eksempel, irakere som gjør motstand mot USA til tross for å ha blitt undertrykket av herr Hussein. De har et radikal verdesbilde enn det vi har, noe som både vil være vanskelig å gjenskape på fortellersiden i et produkt, samtidig som det vil være umulig for den jevne kjøper å leve seg inn i situasjonen.

Lenke til kommentar

det er akurat det som cetramn sier som er KJERNEN i saken her. Hadde aldri hatt noe som helst problem å spilt, eller godtatt et spill hvor du skal være tysker i andre verdenskrig og "redde" tyskland, INGEN problem i det hele tatt (så lenge det ikke gikk ut på å ta knekken på jøder fordi de var jøder).

Det er motivet til trådstarters spill som gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar

15 Millioner tyskere ble renset fra områdene utenfor det nye Tyskland / Østerrike etter andre verdens krig. (F.eks Områder i Romania, Polen & Russland). 3-4 millioner Tyskere døde bare på denne turen... Det èr etnisk renskning. Å, de dumme fæle monstrene fra Tyskland...

 

lithium, hvis du ikke klarer å fatte at trådstarters spill er uforkastelig og usmakelig så er du så utrolig trang i pappen!

At 15 millioner tyskere døde under andre verdenskrig er selvfølgelig forferdelig, men det er ikke etnisk-rensning i ordets rette forstand. Nå har jeg veldig lite til overs for å diskutere historie med nazi-jævler som sliter med virkelighets-oppfattelse.

Trådstarters spill går ut på å drepe folk fordi de har mørk hudfarge, tyskerne under andre verdenskrig ble ikke drept fordi de var ariske, eller hvite, hvis du tror det, så er du enda tjukkere i hodet ditt!

 

Så slutt med det pisspreiket ditt om at det var så forferdelig synd på tyskerne under andre verdenskrig, det var synd på ALLE som døde under andre verdenskrig.

Du bommer litt her, desverre.

 

Det lithium snakker om er ikke hvorvidt 15 millioner tyskere døde under andre verdenskrig; men om tyskere som ble deportert etter krigen slutt. At dette var en form for etnisk rensing kan du rett og slett ikke nekte for. De ble ikke sendt i konsentransjonsleirer og gasset, men de ble likefult deportert, og mange døde under denne deportasjonen. (Tallene har ikke like god greie på som Lithium påstår å ha). Det er det samme som skjedde da de palestinske områdene ble be besatt; de som bodde der ble deportert.

 

I og for seg en forståelig handling, man ønsker ikke å ha fienden boende som naboer. Tilsvarende skjedde vel også, i mindre grad, i andre land etter andre verdenskrig. Man ville ikke ha noe å gjøre med fienden, eller folk som fraterniserte med dem. (DREP DEN JÆVLA TYSKERTØSA).

 

Les igjennom ting du svarer på, så slipper du å hisse deg opp uten grunn. Det VAR faktisk synd på disse tyskerne som ble revet opp fra områder de gjerne hadde bodd på i generasjoner, av grunner de ikke kunne hjelpe noe for. De var ikke nødvendigvis nazister.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hele denne tråden er det egentlig en del ting jeg ønsker å få sagt, men jeg vet ikke hvor godt jeg kommer til å fremme meningene mine da de er så mange.

 

1. Tanken er fri

 

Jeg er ikke arisk, og jeg er nok en av de mange rasister og nazister har negative meninger om. Jeg er av den tro at slike mennesker må få mene hva de vil så lenge de ikke skader eller støter andre. Hvordan ville verden vært dersom man ikke skulle få tenke selv, og mene hva man vil?

 

2. Det er forskjell på nynazister og nazister

 

Ingen av de to gruppene er nødvendigvis "dumme" eller har lav iq. De har bare (etter min mening) misforstått noe fundamentalt når det gjelder menneskeverd. Noen av dem er kanskje hjernevasket - men det gjør dem ikke til dumme mennesker likevel. Her kan man trekke paraleller til religion. Noen tror på gud, andre tror på at fangeleirene og holocaust aldri fant sted.

 

Om noen nazister og nynazister tilfeldigvis er dumme i tillegg til å være hjernevasket, så er det en annen sak.

 

3. Etter å ha lest noen av postene i denne tråden, har samme tanke slått meg flere ganger. Det var forresten en person som nevnte noe i samme duren.

 

Jeg er uenig i at anti-rasister på en måte er rasister, men samtidig så ligger det noe i det. Jeg skjønner at folk mener det godt når de synes spillet er forferdelig, og at de er uenig i nazistenes og rastistenes meninger, men det kan bli for mye av det gode. Ikke opphøy dere selv ved å være så j*vlig rene og gode. Jeg mener ikke at folk skal la være å ta et standpunkt - tvert i mot. Jeg synes det er viktig at folk tar standpunkt i forhold til slike ting, men det irriterer meg å se hvor forbasket "puritanske" dere er, mens i realiteten går dere egentlig og irriterer dere over f.eks "pakkisene som alltid lager bråk". Dere tror at hverdagsrasisme er så mye mer ok enn nazismene som i det minste har ETT fast standpunkt.

 

Nazistene kan jeg tåle, de er patrioter (med noen forvridde meninger)

Nynazistene blir for hjernevasket (feige er de også)

Hverdagsrastister er kanskje de verste

 

4. For hver gang dere hyler ut mot dette spillet, gir dere nazistene makt. Dere fremmer deres sak, selv om dere kanskje snakker mot den.

 

5. Hvis folk vil kjøpe og spille slike spill, så får de gjøre det.

 

Jeg er forøvrig i mot at det skal få lanseres i vanlige butikker. Som tidligere nevnt - jeg bryr meg ikke om hva andre mener, så lenge det ikke skader eller støter andre. Om naboen min er nynazist og får glede ut av å spille et slikt spill så får han bare gjøre det, så lenge han ikke lar meningene sine gå ut over andre. Den dagen man skal begynne å styre andre menneskers meninger og tanker, den dagen kan vi ønske Hitler tilbake fra de døde, for han tar seg sikkert med glede av saken.

 

Edit: Beklager om ting ble litt hulter i bulter her. Jeg har prøvd å få frem mitt synspunkt, men vet ikke hvor godt det kommer frem.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Her kan man trekke paraleller til religion. Noen tror på gud, andre tror på at fangeleirene og holocaust aldri fant sted.

Ærlig talt, dette ble en latterlig sammenligning. Å nekte for at holocaust aldri fant sted er jo en total vrangforestilling av historien. Å tro på en gud er noe helt annet.

 

Å diskutere om holocaust aldri fant sted er som å diskutere hvilken elv som er lengst, eller hvilket fjell som er høyest i verden.

Lenke til kommentar
Her kan man trekke paraleller til religion. Noen tror på gud, andre tror på at fangeleirene og holocaust aldri fant sted.

Ærlig talt, dette ble en latterlig sammenligning. Å nekte for at holocaust aldri fant sted er jo en total vrangforestilling av historien. Å tro på en gud er noe helt annet.

 

Å diskutere om holocaust aldri fant sted er som å diskutere hvilken elv som er lengst, eller hvilket fjell som er høyest i verden.

Vel, den sammenligningen din er ikke det spor bedre.

Endret av rivaldo
Lenke til kommentar
Her kan man trekke paraleller til religion. Noen tror på gud, andre tror på at fangeleirene og holocaust aldri fant sted.

Ærlig talt, dette ble en latterlig sammenligning. Å nekte for at holocaust aldri fant sted er jo en total vrangforestilling av historien. Å tro på en gud er noe helt annet.

 

Å diskutere om holocaust aldri fant sted er som å diskutere hvilken elv som er lengst, eller hvilket fjell som er høyest i verden.

OK, så kan man ikke si 100% at gud ikke finnes. Men jeg kan ikke se hvorfor du synes det er en latterlig sammenligning. Det jeg mente var at dersom du blir fóret nok med info om ting, så vil du ofte tro på det. De fleste som er religiøs er religiøs nettopp fordi de ble matet med dette fra de var liten baby. Tanken har kanskje ikke slått dem om at barnetroen muligens ikke stemmer overens med virkeligheten.

 

Paralellen ligger også i det at både nazismen og religionen gir et fellskap. Begge deler sier at "tro på meg, og jeg vil gi deg en bedre verden". "Utfør denne handlingen, og du vil bli belønnet".

Lenke til kommentar
Rivaldo, så du mener at man kan tvile på om holocaust aldri fant sted?

 

Da syns jeg du skal ta deg en tur til Bergen-Belsen eller Auswich.

 

Dessuten pleier det å være lurt å begrunne din uenighet

Vi er nok enige. Men den sammenligningen din holder ikke mål. Jeg VET at de fantes.

Det er ikke det samme å prate om hvilke elver som er lengst som å prate om hvorvidt Holocaust skjedde. Om din du tviler på mitt standpunkt så ikke tvil. Jeg er motstander av nazisme og rasisme.

Endret av rivaldo
Lenke til kommentar

er egentlig helt enig i det du sier darkness, det var vel bare jeg som misoppfatta setningen din ;)

 

Poenget mitt var også kanskje litt dårlig formulert, men poenget var å illustrere hvor dumt det er å diskutere om en historisk bevist handling har ufnnet sted eller ikke, og det er det som skremmer meg med feks nynazistene, at de bruker masse penger og ressurser for å prøve å motbevise folkemordet på jødene. Og da fortod jeg plutselig at din sammenligning ikke var så dum ;)

Lenke til kommentar

Denne diskusjon har flere nyanser og flere "problemstillinger" og er mer eller mindre flerdelt, så jeg gir opp den tråden inn til videre --> burde vært flere tråder nesten.

Klarer ikke å formulere meg skikkelig i dag heller. La cetramn gjøre den jobben i dag

Endret av dub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...