Gå til innhold

Laptop RAM

ZIco0

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en typsik applikasjonsbruker som ikke vet veldig mye om hva som er inni maskinen og hva som bør/må gjøres.

Jeg har en Compac Armada 100s (2000 modell) som jeg har tenkt å legge inn Windows XP på. Noen har fortalt meg at jeg da bør ha minst 256 Mb RAM. Fra før har jeg Windows Me, 128 Mb RAM og jeg tror prosessoren er rundt 750 MHz(Intel).

Spørsmålet mitt blir:

(- for å installere XP og benytte programmer som INVENTOR 6.0 (3D tegneprog.),Autocad 2000 i tilegg til vanlige Office programmer)

1. -hvor stor RAM bør jeg sette inn og isåfall hvilken type passer i min laptop?

2. -bør jeg også bytte prosessor og isåfall til hvor stor og hvem type?

Håper det finnes noen her som kan gi meg noen tips om hva som bør/må gjøres og kanskje hvor jeg finner dette på nettet!

MVH

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut hvordan du skal komme frem til minnet, hvilke luker du skal åpne. Det du også må tenke over, er om dette går ut over garantien. Dette må du høre med produsenten om. De vil svare deg på dette. Det som imidlertid er vanlig på bærbare maskiner, er at alle luker til minne, harddisk osv. er forseglet. Brytes forseglingen, forringes garantien. Og det er neppe gunstig.

Lenke til kommentar
Først må du finne ut hvordan du skal komme frem til minnet, hvilke luker du skal åpne. Det du også må tenke over, er om dette går ut over garantien. Dette må du høre med produsenten om. De vil svare deg på dette. Det som imidlertid er vanlig på bærbare maskiner, er at alle luker til minne, harddisk osv. er forseglet. Brytes forseglingen, forringes garantien. Og det er neppe gunstig.

Joda, men garantien har sikkert gått ut nå uansett :roll:

Til trådstarter: Det er ganske vanskelig å finne ut hvor rammen er plassert på en bærbar datamaskin, så du burde kanskje få en som har gjort sånt før til å gjøre det for deg? Angående mengde RAM, så ville jeg kjøpt 512MB, men det holder sikkert med 256 i tillegg til de 128 du allerede har.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Det er ganske vanskelig å finne ut hvor rammen er plassert på en bærbar datamaskin, så du burde kanskje få en som har gjort sånt før til å gjøre det for deg? Angående mengde RAM, så ville jeg kjøpt 512MB, men det holder sikkert med 256 i tillegg til de 128 du allerede har.

Det er ganske lett. på alle mine laptoper som jeg har hatt fra forrige årtusen og frem til i dag, så er det en skrue som holder fast en luke du må løsne. Skruen er merket med bokstaven M.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt inventor siden versjon 2.0, men jeg skal du tegne noe større saker bør du nok ha minst 512MB ram. Helst 1GB. Tror faktisk ikke maskina di takler mer enn 512MB, så da får du håpe det er nok.

Å drive med slikt på laptop, særlig av litt eldre modell er et helvete uten nok ram. Problemet ligger i at hd er treg. Raskere CPU vil ikke gi no stort utslag.

Siste jeg designet i Inventor var et skrivebord. Da hadde jeg 256MB ram, og det var definitivt for lite.

Minimum for å kjøre XP rimelig greit (bare OSet og drivere uten andre programmer) er 160MB. (Med vanlige programmer (office/browser) bør du ha over 220MB)

Lenke til kommentar

3D applikasjoner kan være stusselige greier på gamle bærbare grunnet at disse som oftest har elendige grafikkort med 4-8Mb minne... Grafikkort er i tillegg svært vanskelig å oppgradere på bærbare grunnet at de er integrert i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle mann!

Garantien er ute allerede så det spiller ingen rolle, tenker jeg kommer til å prøve meg med 256 Mb jeg da, bedre enn nå og billigere enn en ny maskin blir det jo uansett. Det viktigste er imidlertid å få brukt XP office da tegneprogrammene blir mest kjørt på annen maskin allikevel.

MVH

ZIco0

Lenke til kommentar

Jeg jobber i bedrift som driver med brukt datautstyr! Jeg har holdt på med MANGE Armada M700 og der kan du bare ta bort tastaturet (dra 4 tapper, som sitter i overkant av tastaturet, ned så er det bare å løfte tastaturet opp... da har du tilgang til minnebrikkene..) det er ikke no deksel el no under tastaturet.. Vil tro det er likt med din Armada... Vil anbefale deg å sette in en 256 brikke i tillegg til de 128 du allerede har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...