Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få 54 mbits når maskinen står 8 m fra AP?

Anbefalte innlegg

Tror aldri jeg har hørt om utstyr som faktisk klarer å levere 54 mbits datastrøm. Så du bør kanskje være fornøyd med den hastigheten du har gjennom disse to veggene. Men det er jo mulig du klarer å presse ut noen mbits til ved å fikse & trikse litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ta opp noe i denne tråden igjen...

Er det noen måter at jeg kan styke signalet på ved hjelp av antenne.. Altså ikke øke mbit, men kun signalet. Jeg synes at det er rett og slett dårlig at signalet detter ned til poor når maskinen er 8 meter fra AP. Jeg må nå ha routeren på høykant og begge antennene må peke mot maskinen for i det hele tatt få kontakt med den.

Jeg satt opp et trådløst nettverk igår til en arbeidskollega. Da satt vi 6-8 mter fra AP, en etasje opp og 3 vegger fra AP. Han fikk full styrke og ingen problemer med å få kontakt med AP. Mens jeg derimot må sikte meg inn med min for å få kontakt....

Lenke til kommentar

Jeg ble egentlig sjokkert over hvor elendig trådløst nettverk faktisk var. Når jeg kjøpte 3com ruteren, og PC-cardet som skulle ha en rekkevidde på flere hundre meter, regnte jeg med at det i hvertfall skulle klare å dekke det relativt lille huset vårt. Men den gang ei. 54Mbps åppnår jeg kun i fri sikt, mindre enn 10 meter omtrent.

Går jeg ned på rommet mitt, som er ca 15 meter rett strekning, med et tak i mellom, er signalet på det dårligste, eller helt borte.

Hastighetene på trådløst er jo også helt elendig.

I dagens tekniske verden må det da være mulig å få en skikkelig standard på trådløst nettverk?

Lenke til kommentar
teoretiske hastigheter er ikke det samme som hva man egentlig får.

LEV MED DET !

Men nå er det ikke hastighetene jeg vil ha på topp. Men styrke selve signalet.

Er det noen måter at jeg kan styke signalet på ved hjelp av antenne.. Altså ikke øke mbit, men kun signalet.
Lenke til kommentar
Jeg ble egentlig sjokkert over hvor elendig trådløst nettverk faktisk var. Når jeg kjøpte 3com ruteren, og PC-cardet som skulle ha en rekkevidde på flere hundre meter, regnte jeg med at det i hvertfall skulle klare å dekke det relativt lille huset vårt. Men den gang ei. 54Mbps åppnår jeg kun i fri sikt, mindre enn 10 meter omtrent.

Går jeg ned på rommet mitt, som er ca 15 meter rett strekning, med et tak i mellom, er signalet på det dårligste, eller helt borte.

I dagens tekniske verden må det da være mulig å få en skikkelig standard på trådløst nettverk?

Helt enig. Satt opp for en kompis for ikke lenge siden. Under 10 meters avstand og et par vegger i et trehus er nok til at han ikke får signal i det hele tatt om han ikke sitter på et spesielt sted i stua og sikter med antenna.. Helt håpløst.

Lenke til kommentar

1. Det er svært usannsynlig at du vil oppnå 54Mbit gjennom 2 vegger selv om det kun er 8m.

2. SMC er ikke det beste......

3. sjekk f.eks. wlansupply.no for utstyr og antenner, men det er nok en dyr løsning....

Jeg har selv linksys WRT54G Basestasjon med Linksys USB54G USB Adapter, og jeg har på ca. 8-10m gjennom en vegg og et tak 48-54Mbit og Very Good på signal strength.....SMC har en lei tendens til å ligge noe bak sine komkurrenter akkurat på ytelses området på sine eldre routere/aksesspunkt...dette har såvidt meg bekjent forbedret seg på nyere modeller......

Lenke til kommentar

Helt enig. Satt opp for en kompis for ikke lenge siden. Under 10 meters avstand og et par vegger i et trehus er nok til at han ikke får signal i det hele tatt om han ikke sitter på et spesielt sted i stua og sikter med antenna.. Helt håpløst.

Etter å ha testet trådløst nettverk selv (D-Link) har jeg bestemt meg for å kable opp et lite nettverk.

Jeg ble j*vlig lei av disconnects, lav ytelse og kort rekkevidde. Jeg hadde to maskiner ca. 5 meter fra hverandre, nesten fri sikt, og det var såvidt de klarte å se hverandre! :no:

Nei, her i gården skal jeg ha en server med gigabit uplink og 100 mbit til klientene.

Lenke til kommentar

Har satt opp massevis av slike løsninger basert på WLAN og 3com utstyr, har aldri opplevd så dårlig rekkevidde med mindre det er et hus i betong med en skog av armeringsjern mellom AP og kort.

Lenke til kommentar

Hvis folk faktiskt planlegger hvor man plasserer ap, og ikke plasserer dette på den første og beste plassen så er wlan perfekt.

Jeg har ikke noe problem med ytelse og signal, riktig får jeg ikke 54mbit over hele huset, men det skal man aldri forvente en gang.

Har jo selv stabil ytelse / kobling med wlan punktet langt utenfor husets 4 vegger.

Lenke til kommentar
teoretiske hastigheter er ikke det samme som hva man egentlig får.

LEV MED DET !

Men nå er det ikke hastighetene jeg vil ha på topp. Men styrke selve signalet.

Er det noen måter at jeg kan styke signalet på ved hjelp av antenne.. Altså ikke øke mbit, men kun signalet.

Linkhastigheten, og dermed virkelig throughput er en funksjon av signalstyrken. Oppnår du bedre signal vil du få en bedre link med mindre retransmisjon.

Det kan derfor være en ide å f.eks rigge opp panelantenner både på basestasjon og klienter.

Lenke til kommentar
Hvis folk faktiskt planlegger hvor man plasserer ap, og ikke plasserer dette på den første og beste plassen så er wlan perfekt.

Jeg har ikke noe problem med ytelse og signal, riktig får jeg ikke 54mbit over hele huset, men det skal man aldri forvente en gang.

Har jo selv stabil ytelse / kobling med wlan punktet langt utenfor husets 4 vegger.

Skulle jeg ha satt AP på en annen plass i huset så har jeg måtte ha forandret TP nettverket drastisk. Jeg har tross alt xx antall meter som er satt opp etter lister og gjennom vegger. Derfor står AP der den står...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...