Gå til innhold

GPS til min laptop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gps kan ikke brukes til wardriving, da må du ha ett trådløst nettverkskort og helst en ekstern antenne.

En gps er til å finne din posisjon i verden. Du burde kjøpe en med mulighet for kart på skjermen og litt minne, etrex tror jeg det er ett merke som heter med den funksjonen.

De to mest kjente tror jeg er garmin og magellan. Pass på at de kan få et helt kart!!! nytter ikke med streker det finnes skikkelige gpser. Så trenger du en datakabel og software for å overføre kart.

Du burde sjekke hva som finnes av kart til ulike gpser før du kjøper, jeg tror statens kartvesen har ett som passer til de fleste gpser men jeg er søren meg ikke sikker

Lenke til kommentar

Hvis du hele tiden skal bruke GPS'en sammen med pc er det litt ett fett hva du kjoper saa lenge den har NMEA1611 grensesnitt og pc'en din har seriekabel, skjermen paa gps'en kommer du jo ikke til aa bruke uansett.

Garmin E-trex i billigste utgave vil funke fint, men kabel til pc maa kjopes separat.

obi for tiden paa us keyboard

Lenke til kommentar
Hvis du hele tiden skal bruke GPS'en sammen med pc er det litt ett fett hva du kjoper saa lenge den har NMEA1611 grensesnitt og pc'en din har seriekabel, skjermen paa gps'en kommer du jo ikke til aa bruke uansett.

Garmin E-trex i billigste utgave vil funke fint, men kabel til pc maa kjopes separat.

obi for tiden paa us keyboard

tror trådstarter har missforstått og du har ikke brukt gps til vanlig (personen jeg quoter)

En gps pleier man å bruke på tur og da er det greit med kart så man kan se hvor man er og omkringliggende ruter. det er ikke alle gpser som kan vise dette og noen har heller ikke minnekort. Kjøper du ikke en gps med slike funksjoner må du drasse på laptoppen i skogen når du skal se hvor du er og det er iallefall bare tull!

wardriving gjøres med trådløst nettverkskort for å oppdage trådløse nett og snylte på dem eller bare for å finne dem. Dette kan altså IKKE gjøres med gps da den bare brukes mot satelitter.

Kan hende jeg har misforstått men til vanlig bruk er dette utstyret som trengs og det brukes til ulike formål. Skal man derimot leke med wardriving og plotte inn aksesspunktene så kan gps være noe men det er greit å ha med karfunksjon når man kjøper det

Lenke til kommentar

Nå får dere holde tungen rett i munnen her da gutter, det er jo tydelig at gutten vil plotte inn på kart hvor han finner trådløse nett. Han vil dermed MÅTTE ha med laptoppen(evt bruke pda) når han skal kjøre rundt. Han er dermed ute etter en gps til bruk sammen med laptop... Jeg har null peiling på gps, men tror de skal ha en som duger til dette formålet på clas til under tusenlappen(mener d var 800)... '

Man finner nettverkene med trådløst nettverkskort og helst ekstern antenne, samt plotter dem ved hjelp av gps...

Nå kan kanskje noen komme med bedre tips enn meg(siden jeg ikke har peil på gps).

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar

Wardriving handler ikke egentlig om aa snylte paa APs, men om aa mappe dem og for aa mappe posisjoner bruker en god del wardrivingsprogrammer gps input. Saa hvis wardriving er eneste grunnen til aa skaffe seg gps vil den billigste modellen med NMEA-0183 vaere et greit valg, saa lenge kvaliteten paa mottageren er god og batterilevetiden ok.

Hvis man titter paa Defcons wardrive compo saa ser man at de kun godkjenner APs med gps koordinater ;-)

Hvis man derimot skal paa tur med gps kan det hende man vil ha en gps med skikkelig display, for min del liker jeg bedre aa kart paa pda og pc og heller bruke gps til aa faa raadata fra.

Kan ogsaa hende det finnes GPS via USB eller noe, saa slipper man aa betale for diplay og mase rundt med batterier.

obi

edit:url tag og skrivefeil paa NMEA nummeret

Endret av obi
Lenke til kommentar

Litt forvirring her.

Det jeg hadde tenkt var å koble på en gps til laptopen min og bruke programmer som faktisk plotter wlan-signaler selv på gps-kart (ihvertfall slik jeg tolker det. Netstumbler f.eks. Eller logger koordinater i et format det er enkelt å importere i kart.) Slik blir wardriving en lek. :p

Beklager hvis jeg var uklar, men det er helt nytt for meg og dette er noe jeg har sinnsykt til å prøve...

Lenke til kommentar

Kompisen min har en sånn liten gps mottakker han plugger i usb porten som kun er en mottaker som overfører rådata til laptopen. Tror han kjøpte den hos chlas olson men er ikke helt sikker. Kjekk sak igrunn. Hadde ikke laptopen min tatt kvelden skulle jeg kjøpt en selv!

Lenke til kommentar
Forresten, maskinen min har kun LPT1 utgang og USB, så hvordan løser man det? Hva er NMEA1611, Google sa ingenting? (skriveleif?)

NMEA-0183 er standard for overforing av GPS data, den som de aller fleste stotter, beklager skrivefeilen.

Hvis du kun har LPT1 og USB maa du enten a) finne en gps som kan kobles til via disse portene eller b) skaffe deg en usb portreplikator som har serieporter.

obi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...