Gå til innhold

Raskere disker fra Seagate

Anbefalte innlegg

Simen1: så lenge Raptor støtter NCQ så er det nok for meg, var nemlig litt usikker på dette etter som jeg har hørt motstridende ting. Da blir det nok en slik på meg om en måneds tid... Det er jo bare å håpe at disse S-ATA kontrollerne kommer snart, og spør du meg vil dette kunne bli en avgjørende faktor i valget mellom en L775 og S939 plattform hvis den ene støtter det fullt ut.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
el-asso: Du vet sikkert mer om dette enn meg, men er ikke problemet hovedsaklig at vi ikke har S-ATA kontrollere med NCQ-støtte ennå? Jeg trodde de nåværende S-ATA 7200.7-diskene fra Segate allerede støttet NCQ i hele serien fra 80GB til 200GB.

Jeg har også oppfattet det slik at det er kontrollerne som mangler (ser bort fra det som ser ut til å være en kvasi løsning i Intels Grantsdale/Alderwood). Nå har jeg ikke fått med meg nøyaktig når Seagate inførte NCQ som standard på sine SATA disker, vet ihvertfall at en 160 GB som jeg kjøpte i november 2003 har det og alle SATA disker som Seagae har produsert en god stund.

Seagate sier heller ingenting om hvilket brikkesett som ble brukt i Raptor sammenlikningen.

Kort sagt: det er endel vesentlige uklarheter omkring NCQ enda.

Men det er noe muffens (kanskje i positiv forstand) med de nye Intel brikkene.

Lenke til kommentar
spør du meg vil dette kunne bli en avgjørende faktor i valget mellom en L775 og S939 plattform hvis den ene støtter det fullt ut.

Tja.. Nå er ikke NCQ noen sokkel-bestemt egenskap, så det er jo ikke umulig at det dukker opp på begge plattformer rimelig samtidig. Trolig først i form av egne kontroller-chip'er på hovedkortet, og senere sikkert også integrert i chipsettet.

La oss bare håpe det kommer jo før jo heller på så mange som mulige plattformer så vi får gode valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Intel Matrix Storage vil sitte i sørsiden og aksellerere harddisker som bare det. Teknologien skal i følge Intels norgesrepresentant muliggjøre Native Command Queueing for SATA-disker i hovedkortet uten at det trengs NCQ på disken

The multi-threaded performance capabilities of Maxtor's next-generation NCQ-enabled disk drives combined with AHCI and Intel's next generation chipsets (codenamed Alderwood and Grantsdale) create new, cost-effective Serial ATA storage opportunities for a variety of desktop applications," said Alexenko.

Kilde: Artikkel hos Intel

Tar jeg ikke helt feil så har Intel innført "native" NCQ i 915/925 brikkesettene i tillegg til å lage en egen NCQ-light støttte for disker som ikke har dette.

Edit: Og hvorfor får jeg plutselig opp den helsikkes reklamebanneren på toppen av siden. :realmad:

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

el-asso: Jeg fikk litt bedre oversikt over hva "matrix storage" egentlig er via følgende plansje:

comp1105.jpg

9xx brikkesettene støtter tydeligvis NCQ, men det du/vi omtalte som "NCQ light" reduserer ikke aksesstiden, men er en måte å muliggjøre Raid 1+0 på bare 2 disker. Det synes jeg høres veldig interresant, siden jeg i dag kjører praktisk talt Raid1 (jeg tar backup manuellt i stedet for kontinuerlig) men gjerne kunne tenke meg litt ekstra båndbredde også. (hvis det funker greit da, og har gode muligheter for gjenoppretting)

Lenke til kommentar
spør du meg vil dette kunne bli en avgjørende faktor i valget mellom en L775 og S939 plattform hvis den ene støtter det fullt ut.

Tja.. Nå er ikke NCQ noen sokkel-bestemt egenskap, så det er jo ikke umulig at det dukker opp på begge plattformer rimelig samtidig. Trolig først i form av egne kontroller-chip'er på hovedkortet, og senere sikkert også integrert i chipsettet.

La oss bare håpe det kommer jo før jo heller på så mange som mulige plattformer så vi får gode valgmuligheter.

Jeg vil tippe at NCQ blir standard på alle Serial ATA 2-kontrollere som kommer iløpet av året. Silicon Image SiI 3114 SATA-kontroller som finnes på en rekke hovedkort og kontrollerkort idag har støtte for NCQ såvidt jeg vet, og deres kommende SiI 3726 SATA 2-kontroller vil også få det. NVIDIA vil også legge inn støtte for både SATA-2 og NCQ i nyere revisjoner av sine brikkesett ifølge denne pressemeldingen:

NVIDIA Driving Next-Generation Serial ATA Storage Technology to the PC Desktop

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at NCQ blir standard på alle Serial ATA 2-kontrollere som kommer iløpet av året. Silicon Image SiI 3114 SATA-kontroller som finnes på en rekke hovedkort og kontrollerkort idag har støtte for NCQ såvidt jeg vet, og deres kommende SiI 3726 SATA 2-kontroller vil også få det. NVIDIA vil også legge inn støtte for både SATA-2 og NCQ i nyere revisjoner av sine brikkesett ifølge denne pressemeldingen:

Det er SIL 3124 som har støtte for NCQ. Jeg har ikke sett denne på noe hovedkort enda, se denne linken for mere info :

Storagereview forum

Ser ut som om det kan drøye en stund før NCQ kommer for fullt.

Lenke til kommentar

Det er SIL 3124 som har støtte for NCQ. Jeg har ikke sett denne på noe hovedkort enda, se denne linken for mere info :

Storagereview forum

Ser ut som om det kan drøye en stund før NCQ kommer for fullt.

Ifølge pressemeldingen til Silicon Image så har også SiI 3114 har NCQ-støtte:

http://www.siimage.com/press/09_02_03.asp

Sil 3114 Product Features

• 4 Ports of Serial ATA capable of acting as four independent master channels (Gen 1, 1.5Gbps)
  • 32-bit 33/66MHz PCI Interface
  • Variable output strengths for backplane support
  • 1st Party DMA support for SATA II Native Command Queuing
  • Hot-plug support
  • ATAPI device support
  • Port Multiplier Support
  • RAID 0, 1, 10 support in software
  • Support for Windows, Linux and Netware operating systems
  • 176-pin TQFP package (20x20mm)

SiI 3124 er en 64-bits PCI-X SATA-kontroller i motsetning til SiI 3114 som er en 32-bits PCI SATA-kontroller, så det er ikke så rart at du ikke har sett SiI 3124 på noen hovedkort enda.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...