Gå til innhold

Raskere disker fra Seagate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pressemeldingen fra Seagate

Som jeg sa i en annen tråd er det interresant at Seagate går rett på SATA 2 spesifikasjonene med hele 32 instruksjoner i NCQ. Ellers hevder jo Segate med dårlig skjult henvisning at en 7200 rpm disk med NCQ er like rask som Raptor.

I klartekst betyr dette at du nå vil kunne få 250 GB disker med samme ytelse som dagens Raptor på 74 GB.

The Barracuda 7200.7 with NCQ shows equivalent or higher I/Os per second compared to the 10,000-rpm drive.  Customers no longer need to sacrifice capacity for performance with Serial ATA and NCQ.

Lenke til kommentar

men raptor 74gb har jo støtte for dette også, i TILLEGG til 10k rpm, så hvordan skal 7k2 være raskere?

tingen er jo at ingen sata kontrollere har støtte for det, så derfor får vi ikke brukt det på raptor ennå? stemmer ikke dette?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Dette dokumentet er vel ikke helt nytt, for en stund siden ble det sagt (storagereview ?)at NCQ var implementert i Seagates nye 200 GB Sata drive som allerede er i salg. Problemet er å finne hovedkort/kontrollerkort med SATA chipset som støtter dette, det eneste chipsettet jeg vet om er SIL3124, men hvilke kort bruker dette chipsettet ?

Lenke til kommentar
men raptor 74gb har jo støtte for dette også, i TILLEGG til 10k rpm, så hvordan skal 7k2 være raskere?

tingen er jo at ingen sata kontrollere har støtte for det, så derfor får vi ikke brukt det på raptor ennå? stemmer ikke dette?

WD sies å ha NCQ støtte i sine siste utgaver av Raptor. Om det er 32-instruksjoners NCQ vet jeg ikke, heller ikke om det virkelig er en "native" eller en tilpasset versjon de benytter ?

Hovedkort med NCQ er det verre med foreløpig selv om kontrollere med NCQ støtte allerede finnes, f.eks Sil3124-2 som også støtter 300GB SATA. Tipper også at Intel kommer med NCQ i ICH6 kontrolleren (release 15.juni ?)

Lenke til kommentar
Dette dokumentet er vel ikke helt nytt, for en stund siden ble det sagt (storagereview ?)at NCQ var implementert i Seagates nye 200 GB Sata drive som allerede er i salg.

Jepp, det sies til og med at NCQ støttes i alle SATA 7200.7-modellene (dvs. 80/120/160/200GB)

Problemet er å finne hovedkort/kontrollerkort med SATA chipset som støtter dette, det eneste chipsettet jeg vet om er SIL3124, men hvilke kort bruker dette chipsettet ?

Enig! Jeg venter ivrig på kontrollerene.. (Det går jo så utrolig tregt)

THG har forresten en artikkel om NCQ og sier bla. at alle Seagate's 7200.7 modeller støtter NCQ. (De testet den på 160GB, men sier det gjelder alle fra 80GB-200GB)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, det er nok mulig det nærmer seg, men det forekommer meg det er vel tidlig å kalle dette en nyhet. Når en så sammenligner med 10k RMP disker, blir det hele ganske suspekt. Det er trivielt å sortere søk på filer på en slik måte at

- sammenligning blir suspekt

- NCQ glatt gir bedre resultater

- uavhengig verifisering blir vanskelig

Dessuten har OS som Linux (kanskje også XP) innebygget elevatorfunksjoner som selv for-sorterer filer, og dermed begrenser nytten av NCQ.

Jeg håper at HW.no ikke lar seg misbruke av overivrige markedsføringstyper.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har hørt noe mer om disse diskene og evt chipset støtte? Jeg klarer ikke få meg helt til å tro på at de skal matche Raptor helt uten videre... Hvis det ikke dukker opp på en stund ser det ut til at jeg skaffer meg en Raptor selv, istedenfor å vente på noe som kanskje bare var en aldri så liten (hvit?) pr-løgn.

Lenke til kommentar
Noen som har hørt noe mer om disse diskene og evt chipset støtte? Jeg klarer ikke få meg helt til å tro på at de skal matche Raptor helt uten videre... Hvis det ikke dukker opp på en stund ser det ut til at jeg skaffer meg en Raptor selv, istedenfor å vente på noe som kanskje bare var en aldri så liten (hvit?) pr-løgn.

Litt om lansering (lite konkret annet en juni) hos Seagate

Fra artikkel hos PC-World:

First, you can't just plug the Barracuda 7200.7 into your existing Serial ATA motherboard or PCI-based Serial ATA expansion card. It'll still run, but you won't reap the benefits of the NCQ technology. To get that, you'll need one that includes NCQ compatibility, and Seagate says you can't download a firmware fix to bring current hardware up to speed. In other words, you'll have to buy a new PCI card, or a new motherboard based on upcoming chip sets that support the updated Serial ATA standard
Lenke til kommentar
Kanskje det kommer noen ord de nærmeste dagene om de nye intel chipsettene da. Hvis ikke Seagate sier ifra om dette, noe de burde gjøre hvis det er støttet, pga PR-verdien, så tror jeg at jeg gir opp å vente...

Joda, Intel har allerede sagt noe om det. Se her under avstittet "Intel Matrix Storage". Uheldigvis ser det bare ut til å være PR og bogus i stedet for en ekte NCQ-støtte. (Det kan ikke være ekte siden det kun er harddisken selv som vet den fysiske adresseringa på harddisken og dermed kan optimalisere for fysisk plassering på disken. Chipsettet ser kun den virituelle adresseringa)

el-asso: Du vet sikkert mer om dette enn meg, men er ikke problemet hovedsaklig at vi ikke har S-ATA kontrollere med NCQ-støtte ennå? Jeg trodde de nåværende S-ATA 7200.7-diskene fra Segate allerede støttet NCQ i hele serien fra 80GB til 200GB. (THG har vist testet dette i januar(?) med en protorype kontroller fra SI og Seagate' Barracuda 7200.7 S-ATA 160GB og en raptor 74GB)

mad_arab: Etter å ha sett teknisk forklarende beskrivelser på hva NCQ går ut på så tviler jeg ikke et øyeblikk på at det kan gi gjennomsnittlig like lave aksesstider som Raptor har nå, og dermed like bra ytelse. (NB. Raptor vil selvfølgelig også få et tilsvarende ytelsehopp). Jeg anbefaler deg å søke litt og sjekke ut plansjer av hvordan det fungerer. Det er både forklarende og lett å skjønne hvor den ekstra ytelsen kommer fra.

Lenke til kommentar

NCQ for disker som ikke støtter det er naturlig nok bogus, men som jeg forsto det så er denne Matrix storage teknologien et samlebegrep for de forbedringene de har gjort i forbindelse med det nye chipsettet. Det er heller ikke vanskelig å tenke seg at en kan lage en funksjon i diskkontrolleren som sorterer oppgavene til disken etter en eller annen algoritme basert på informasjon fra driverne om hvilke prosesser som ber om data eller ønsker å skrive data. En kan selvsagt ikke optimalisere like godt som NCQ, men en kan sikkert øke ytelsen noe. Også for disker som ikke har NCQ. Så får vi vente å se om ICH6 også har ekte NCQ for de diskene som støtter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...