Gå til innhold

Får mitt første digitalkamera, noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt kamera.

Først og fremst syns jeg du skal lese bruksanvisningen... Det står faktisk masse nyttige tips i en sånn. Sett deg ned med kamera og bruksanvisning og test ut alle de forskjellige tingene.

Deretter kan du jo til å begynne med skru på all automatikken. Bare så du venner deg til å se hvordan kameraet oppfører seg med automatikken påskrudd.

Men det du ønsker til slutt er å styre kameraet selv. Altså skru av så mye som mulig av automatikken for å kunne ha bedre kontroll med dette i et program på PC/MAC i etterkant.

Jeg mener du burde starte med å styre slike ting som ISO, farge-/hvitbalanse, filformat/størrelse, lukkertid og blenderåpning selv. Kan sikkert hende det er flere innstillinger du burde ha kontroll over, men dette er en start.

Uansett, lykke til med ditt nye kamera. Og hva du enn gjør, ta bilder med absolutt beste kvalitet på filene (gjerne JPG i største størrelse hvis du ikke har RAW-format). Har du får små minnekort, kjøp noen større. Det er jo til syvende og sist det endelige resultatet som teller og dette vil du vel at skal være best mulig...

Roger

Lenke til kommentar
Får endelig mitt digitale kamera, og da lurer jeg på om der er noen ting jeg bør endre på når det gjelder innstilliger osv for å få mest mulig ut av kameraet mitt.

Nikon Coolpix 3200 har som udgangpunkt kun begrænsede manuelle indstillinger, men har en masse motivprogrammer, hvor man kan tilpasse kameraet til de aktuelle lysforhold.

Du kan læse mere her: Akamera.dks test af 3200

Mvh

Jens Hansen

akamera.dk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...