Gå til innhold

Aopens Dr Voice - hva sier "hun"?

Anbefalte innlegg

Hei! Har AOpen AK79D-400 ULTRA, som har funket lenge og vel. Idag så satt jeg inn en ny kjøler og ved oppstart så klikka den.

Den stopper gjerne POST. Da sier "Dr Voice" stemmen noe. Sliter skikkelig å høre hva det er, så hvis noen har peiling på hvilke forskjellige setninger den kan si, hadde det nok hjulpet meg mye! Andre ganger så bare skrur den seg av uten noen forvarsel, da gjerne rett etter at den "updating DMA pool data".

Har hørt denne før:

"Your CPU may have a problem", men det er ikke den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja... høres ikke ut som mouse eller keyboard. Og hvis det hadde vært det så ville ikke maksinen bare skrudd seg av uten forvarsel. Har prøvd å resette BIOSen, prøvd å bruke den andre BIOS'en, nappet ut de fleste ledningene og satt dem inn igjen...

Lenke til kommentar

Kanskje hun snakker kinesisk... Eller like ille for oss, engelsk med kinesisk/asiatisk aksent :) Kjenner du en asiat, klarer som regel disse å knekke sistnevnte hvertfall(de vet hvor alle rare l'er kommer). Blant annet er powel=power, bulge(l)/bugge(l)=burger etc :)

HK med selvdiagnose er vel ikke det jeg har mest tro på heller, følger det ikke med en manual eller noe slikt som kan hinte om hva problemet er? Dvs glemme stemmen inni der og gjøre det på den gamle måten. Når datamaskinen slår seg av er det somregel noe som ikke er koplet til ordentlig(HDer, floppy, RAM), CPU er overklokket for mye(døh) eller kanskje noen av viftene har stanser(CPU, PSU?). Vet mitt Asus kort streiker med engang en vifte som er koplet til enten ikke virker eller går for sent, men jeg kan deaktivere dette(kan sikkert du også, dersom det er problemet). Tenkte bare at jeg skulle komme meg forslag :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Nja... Har hørt hun snakke før og har skjønte det da, selv om det er litt kryptisk til tider... Manualen har jeg dessverre ganske langt unna, lastet ned en på nettet, men det står ikke hva hun sier...

Alle kabinett viftene mine er tilkoblet viftestyringen, unntatt CPU vifta. Men jeg kan garantere at den går ihvertfall! Hadde ikke klokket CPU'en før jeg bytta vifta, og nå rekker jeg ikke å komme inn i BIOS før den klikker! Har prøvd å koble ut alle diskene/CD/DVD og startet med kun C:\ disken... Får fortsatt samme feilen.

Hm... lurer på hva dette kan være. Kanskje jeg faktisk klarte å ødelegge CPU'en når jeg satt på vifta? :hmm:

Lenke til kommentar

Trodde uansett du skulle klare å komme deg inn i BIOS, dvs dersom CPUen var herpa. Dersom den er kan du jo bare ta av kjøleren og se etter, du skal kunne se tydelige sprekker dersom du har ødelagt den fysisk. Høres mer ut som om BIOSen kanskje er herpa? Du hadde ikke en mislykket oppdatering før problemene startet?

Lenke til kommentar

test cpu og hk ville jeg si, men det kan jo ha noe med oppdatering av bios'en som er bemerket tidligere

har ikke testet det, men jeg tror at du får den originale bios'en hvis du resetter hk

Lenke til kommentar

La merke til at den nye kjøleren min satt litt skeivt på (den passer til P4, Athlon og A64 så det følger diverse klips med, så det bare virket som om den satt på). Etter at jeg fikk satt den på ordentelig så kom jeg så vidt forbi POST. Etter MYE feilsøking så har jeg kommet frem til at det er noe rart med primary IDE diskene mine. Virker som om begge er satt til master, hm... Må skru ut "diskholderen" å sjekke... Det rare er jo at det funket før jeg bytta kjøler. Koblet ut den disken som alltid har vært slave og nå kommer jeg fint inn i windows ihvertfall! Poster svar etter litt mer feilsøking! Tenkte også jeg skulle legge ut noen lydsnutter av Dr Voice :!: Kan være at hun sa "you're harddrive may have a problem"

Prelude: hvilket program skal jeg bruke for å gjøre om på Dr voice lydene?

Lenke til kommentar

Uff dette var flaut.

Jeg har fem disker i en "diskholder", i denne rekkefølgen: 1-2-3-4-5

1 - Master på IDE3

2 - Master på IDE1

3 - Slave på IDE1

4 - S-ATA

5 - S-ATA

har også to CD/DVD som er master/slave på IDE2.

Jeg skulle nemlig resette BIOSen da jeg bytta kjøler og måtte da nappe ut alle IDE og S-ATA kablene for å komme til jumperen...

Når jeg satt det på plass igjen så var et helt naturlig for meg å koble det slik:

1 - IDE1

2 - IDE1

3 - IDE3

4 - S-ATA

5 - S-ATA

Siden ingen av diskene er av samme merke så passet det fint med jumper settingen, ihvertfall så det slik ut.

Dette resulterte selvfølgelig i at det var to Master på IDE1... :wallbash: Dette likte visst ikke maskinen!

Uff, dette var virkelig flaut, spesielt med tanke på hvor mange PC'er jeg har bygget :blush:

Jaja, vi får bare le av det hele! :!:

Takker så meget for alle flotte innspill! Det skal må legges til at skjermsignalet blir helt ødelagt ved POST slik at jeg aldri så selve feilmeldingen. Stod sikkert primary IDE disk failure eller liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...